7 Reacties
2 jaar geleden
Hihi! Ik heb dit zelf niet, maar ben Ambulanceverpleegkundige, dus dacht, misschien kan ik je extra gerust stellen? Het is inderdaad onschuldig. Wel erg vervelend. Wat ik patiënten altijd aanraadt, is, zoek afleiding... Ga wat eten of drinken, lees hardop een boek.. Hoe lullig dat ook klinkt, het kan je echt helpen.. Je zou ook contact kunnen opnemen met bijv een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen, dat kan ook helpen. Maar vooral inderdaad praten over je angsten!
2 jaar geleden
Ja, ik heb tot niet zo lang geleden ook heel vaak gehad, zeker rond de 4-maanden slaapregressie van mijn zoontje. De combinatie van stress, slecht slapen en borstvoeding geven (kost veel energie, dan krijgt t hart het extra zwaar te verduren) zorgden daarvoor. Ik trok me eraan op dat ik verschil kon merken toen ik eens wat beter had geslapen. Dan voelt het toch wat minder eng, omdat je weet dat het echt met externe factoren te maken heeft.
Het duurde wat langer voor de stress minder was, maar sinds dat zo is zijn de hartoverslagen (en hartkloppingen) bijna weg. Misschien geeft dat je wat goede hoop. Het is inderdaad een heel naar gevoel!
2 jaar geleden
Reactie op Kim39
Hihi! Ik heb dit zelf niet, maar ben Ambulanceverpleegkundige, dus dacht, m ...
Dank je wel om te reageren.. doet altijd goed om te lezen van iemand die uit de sector zelf komt xx
2 jaar geleden
Voordat ik zwanger werd had ik daar ook last van. Bij mij kwam dat ook door stress (mijn vader is in 2021 overleden) en angsten. Veel onderzoeken gehad maar er kwam nooit iets uit. Toen ons dochtertje geboren was kreeg ik het weer, dit heeft maanden geduurd maar is nu wel weg. Het kan idd geen kwaad. Ik weet zelf hoe beangstigend het kan zijn. Maar erover praten helpt al veel.
2 jaar geleden
Ik heb het zelf ook heel veel gehad voor mijn zwangerschap en nu soms ook nog wel eens. Bij mij hielpen ademhalingsoefeningen bij de fysio heel goed, dus dat is zeker een goede tip! Ik merkte wanneer mijn ademhaling goed was, ik meteen verschil merkte en daardoor wordt de angst ook meteen minder
2 jaar geleden
Ik heb het ook heel erg al een hele lange tijd nadat een vriendin van mij dood is gegaan.
En toen ik mama werd werd het bog erger.
Ik heb het zojuist net ook gehad.
Maar voor mijn gevoel kom ik er ook niet makkelijk van af.
Moet wel zeggen dat ik nu heel slecht slaap omdat mijn kindje nier goed kan slapen en dan merk ik dat ik het nog erger heb.
2 jaar geleden
Ik heb er gelukkig geen last van, maar het kan helpen om je wat te verdiepen in ademhalingsoefeningen en meditatie. Op youtube zijn er onwijs veel filmpjes over te vinden. Ik denk dat het helpt om te proberen om te observeren wat er voorafgaat aan de hartkloppingen. Ik denk dat je waarschijnlijk eerst stress/angst krijgt, dan onrustig gaat ademhalen en daarna hartkloppingen krijgt. Als je wat meer bewust bent van wat er gebeurt voor de hartkloppingen kun je misschien een hoop tegengaan. Ik ben een aantal jaar geleden overspannen geweest en heb toen wel ook last gehad van hartkloppingen. Heeft bij mij erg geholpen om na te gaan waar het mis ging en ook te erkennen dat ik overspannen was.
Het mediteren en de ademhalingsoefeningen kunnen erg helpen bij stress en angst. Daarmee verdwijnt dan ook het symptoom: de hartkloppingen