11 Reacties
3 jaar geleden
Wat ik heb gedaan om een voorraad op te bouwen was om de dag een uur na de eerste voeding kolven. 's Ochtends kolf ik meer dan 's avonds. Zolang je niet structureel meer kolft zul je geen overproductie krijgen lijkt me. Als je baby een dagje meer drinkt wordt je productie ook niet gelijk aangepast.
Verder check ik altijd of t vacuum van de kolf goed zit want zo niet, heb ik een belabberde opbrengst. En ik kijk altijd even een filmpje of foto's van mijn dochter in de hoop dat dat de boel nog wat stimuleert!
Ik heb een Medela freestyle flex, dubbele elektrische kolf, in combinatie met kolfbh zodat je je handen vrij hebt. Hele goede kolf die mij goede opbrengsten geeft. Over een goede handkolf is nog een ander topic!
Als je trouwens lekkende borsten hebt kun je ook nog gebruik maken van lekschalen om die melk op te vangen! Zelf geen ervaring mee.
3 jaar geleden
Reactie op RGSD
Thanks! Een uur na einde voeding? En hoeveel was de opbrengst dan?
Ja ongeveer een uur na einde voeding. Soms eerder soms later. Maar dus ongeveer tussen twee voedingen in. Ik heb wel het idee dat er minstens een uur tussen einde kolfsessie en volgende voeding moet zitten.
Hoeveel verschilde nogal. Soms 100 cc maar soms zelfs 200 cc (in flesje bieden we 150 cc aan). 200 cc is wel een uitzondering en haal ik echt alleen als in de ochtend kolf. Ik kolf 15 minuten, soms wat langer als ik de opbrengst vind tegenvallen.
3 jaar geleden
Zat trouwens nog te denken, als het voeden je opbreekt... Helpt het dan wel als je alsnog moet kolven tijdens de voeding? Vind zelf kolven en alles schoonmaken vervelender dan borstvoeding geven. Zou het niet al helpen als je vriend bijvoorbeeld alle luiers doet en rechtop houdt na voeding, en jij echt alleen hoeft aan te leggen?
3 jaar geleden
Zat trouwens nog te denken, als het voeden je opbreekt... Helpt het dan wel ...
Sorry, je partner. Ik weet helemaal niet of dat je vriend is
3 jaar geleden
Zat trouwens nog te denken, als het voeden je opbreekt... Helpt het dan wel ...
Hoi! Thanks voor het meedenken! Ik was van plan om te kolven terwijl mn vriend een flesje geeft :). Maar jouw idee is ook zeker slim! Het voelt alleen soms gek hem dat te vragen - hij werkt en ik heb nog verlof. Maar al die nachten alleen zijn gewoon pittig!
3 jaar geleden
Klinkt inderdaad alsof je jezelf extra werk bezorgd terwijl je juist even wat minder zou willen. Dus vraag jezelf af of het echt waard is als hij een flesje geeft terwijl jij dan moet kolven. Ben je niet meer geholpen in wat Charlee zegt dat hij de randzaken overneemt.
Op je kolf vraag; gezien je best krap in je productie zit zou ik mij niet zo snel zorgen maken over overproductie. Mocht dit wel het geval worden dan kan je altijd weer stoppen met je extra kolfsessie. Voor een extraatje zou je in de ochtend tussen de twee voedingen in kunnen kolven. Ik zou dubbel elektrisch kolven voor de meeste opbrengst. Zorg dat je lekker ontspannen bent, drink er goed bij, en wek je toe schiet reflex op door ook echt even je moment ervoor te nemen/kijk naar je kindje/denk aan je kindje etc.
3 jaar geleden
Reactie op RGSD
Hoi! Thanks voor het meedenken! Ik was van plan om te kolven terwijl mn vri ...
Kan me heel goed voorstellen dat dat zo voelt maar eigenlijk heb jij ook gewoon volle werkdagen, ook al doe je het allemaal met liefde!
Hoe zien je nachten er nu uit en wat maakt het zwaar? Wat mij helpt (nu bijvoorbeeld, 3 uur snachts 😆): ik doe voedingen vanaf 19.00uur in bed in het donker (klein lampje met rood licht aan) in haar slaapzak zonder te verschonen. Die voeding geef ik half slapend eigenlijk als ik zelf ook al in bed lig. En dan leg ik haar zo hop terug in haar wieg, die naast ons bed staat. Zelf val ik daarna ook direct weer in slaap, lang leve borstvoedingshormonen! (Telefoon uit of in bedtijd stand helpt ook). In de ochtend doet mijn man meestal de luier zodat ik nog 2 min langer kan blijven liggen 😅
Op deze manier is het een stuk minder vermoeiend voor mij en man kan nog doorslapen ook!
Mocht je dit nog niet zo doen misschien ook een idee voor jou? Ze is nog nooit doorgelekt in de nacht zolang ik haar uiterlijk rond 7 er weer uit haal.
3 jaar geleden
Oja en misschien kan je vriend dan savonds ipv snachts flesje geven terwijl jij lekker op de bank gaat chillen en uitrusten van de dag terwijl je kolft!
3 jaar geleden
Reactie op RGSD
Hoi! Thanks voor het meedenken! Ik was van plan om te kolven terwijl mn vri ...
Mijn vriend werkt ook weer en ik heb nog verlof maar die doet gewoon de nachten mee hoor! Ik voed, hij verschoont en boeren en in slaap brengen wisselen we af.
3 jaar geleden
Als je in de avond echt even helemaal je handen vrij wil hebben kan je beter in de ochtend kolven en dan heb je avonds echt even een shift niets.
Je zou je kindje bij de eerste voeding ook twee keer dezelfde borst kunnen geven, dan wordt die echt heel goed leeggedronken. Dan kolf je de andere borst helemaal leeg. Vaak heb je dan een goede opbrengst!
En als je kindje toch niet genoeg haalt uit 1 borst, kan je na het kolven nog even aanleggen. Er komt altijd nog wat uit voor die kleintjes van ons ☺️