12 Reacties

2 maanden geleden

Er is een facebookgroep die heet kinderen met ontwikkelingsvoorsprong. Je zou daar wat rond kunnen kijken of het herkenbaar is en wie weet vind je daar mensen die tegen hetzelfde aanlopen..

2 maanden geleden

Laat je kind wat vaker jou helpen met klusjes in huis waardoor hij zich als waardevol gezinslid gaat zien. Zoals ik het nu lees heeft hij vooral last van bepaalde dingen nog niet kunnen, dat is een fase. Maar geef je kind meerdere simpele taakjes op een dag, en je wordt een beter team

2 maanden geleden

Die driftbuien en dat met kleding herken ik van onze dochter. Zij zit in een traject. Wat er iig uit is dat zij hoog sensitief is. Kijk eens of je je hierin herkent. Dit is geen diagnose maar helpt ons wel met haar beter te begrijpen. Wat wij geleerd hebben is goed te kijken wat gebeurt er nu vlak voor die driftbuien. Wat is de aanleiding. Wij kunnen haar nu beter lezen en hierdoor driftbuien te voorkomen. Ook is zij bezig met het leren van het verwerken van emoties en prikkels. Hsp gaat ook vaker gepaard met HB, autisme. Etc

2 maanden geleden

Ik denk dat dat alles precies op een bepaalde manier moet ook wel peuter eigen is, maar wel vervelend die driftbuien natuurlijk. Zou zelf er niet voor kiezen om hem op de gang te zetten en alleen te laat met zijn emoties maar in elk geval bij hem in de buurt te blijven.

2 maanden geleden

Krijgt je zoontje wel kansen om autonoom te zijn? Mag hij op genoeg momenten op de dag dingen zelf bepalen of kiezen? Kiezen uit 2 dingen, vind ik altijd wel een fijne. Wil je deze romper aan, if deze? Maar op knopjes drukken doet het ook altijd goed voor zijn gevoel van autonomie. En helpen, vaatwasser uitruimen, eigen wagentje bij kleine boodschappen, fiets van slot doen, helpen met koken, dingen in de wasmachine doen, dingen tillen. Dat soort dingen.

2 maanden geleden

Zoek eens op de term spirited child. Daar herken je vast heel veel in!! Amerikaanse term voor dit soort temperamentvolle kindjes. En het boek jagen verzamelen en opvoeden is ook een hele mooie. Voor ieder kind maar wat ons betreft de enige manier bij de temperamentvolle 😅.

2 maanden geleden

Reactie op Rubyyyy

Ik denk dat dat alles precies op een bepaalde manier moet ook wel peuter ei ...
Is ook niet mijn keus. Maar als ik bij hem blijf stuurt tie me letterlijk weg of duwt me weg…:(

2 maanden geleden

Reactie op SmilingEve

Krijgt je zoontje wel kansen om autonoom te zijn? Mag hij op genoeg momente ...
Zeker! Probeer ik echt op de te letten. Hij helpt me vaak met dingen tillen en opruimen. Ook tafel dekken, boodschappenmandje duwen, was ophangen mag hij allemaal. Met spelen bied ik vaak 2 dingen aan: blokken of auto’s, zoiets…

2 maanden geleden

Ik herken dit helemaal. Ons zoontje loopt voor in zijn ontwikkeling. Via de opvang hebben wij en de leidsters een coach toegewezen gekregen om met zijn gedrag om te gaan en om hem nog meer uit te dagen. Hij is gewoon te slim waardoor zijn interesses heel ergens anders liggen dan de interesses van kindje van 2 /3 jaar.

2 maanden geleden

Bij autisme is het meer dan alleen driftbuien alleen. Ik heb het zelf en ik was als jong king bijvoorbeeld afstandelijker dan anderen, wilde bepaalde kleding niet aan en gevoeliger voor alles eigenlijk. Bij mijn kinderen herken ik deze dingen ook wel weer terug. We zijn nog niet bezig met trajecten. Ik wil dat pas doen als ze echt vast zouden lopen.

2 maanden geleden

Ik vind dit eigenlijk klinken als best normaal dreumes gedrag. De mijne weet ook precies wat ze wel en niet wil en het moet 90% van de tijd op haar manier. Wat je zegt over de meer talige kant herken ik ook bij mijn kind maar ook dat is een normale ontwikkeling bij 2 jarigen. Ik maak me geen seconde zorgen over autisme en denk zeker niet dat ze hoogbegaafd is. Als je je hier zorgen om maakt zou ik dat met het consultatiebureau bespreken. Die kunnen eventueel zorgen voor een passende verwijzing.

één maand geleden

Ik zie dit ook als normaal peuter puber gedrag. Mijn dochtertje van bijna 2 is net zo. Vaak moet het op haar manier, blijft door drammen tot ze haar zin krijgt of gaat huilend op de grond zitten. Ook driftbuien om niks, troosten mag ik dan niet. Wilt alles zelf doen, ik mag nergens bij helpen. Ook loopt mijn dochtertje al wel voor met spraak, maakt al kleine zinnen van 4 woorden. Op de opvang zeggen ze ook dat ze al een grote woordenschat heeft en veel en goed praat. Ik maak me geen zorgen over autisme of HB. De peuter puberteit is heel leuk, maar soms ook heel lastig. Hier helpt het om haar overal bij te betrekken en mee te laten helpen, klusjes en taakjes geven.