15 Reacties

3 jaar geleden

Bij mij hielp het genoeg om inderdaad om de 2 uur te gaan kolven! Vond dat echter wel redelijk pittig om vol te houden meerdere dagen, maar werkte wel. Niet direct de volgende dag. Echt powerkolven heb ik gedaan door elk uur 7 minuten te kolven als je wakker bent (op aanraden van lactatiekundige toen) maar werd ik ho-ren-dol van. En fysiek enorm uitputtend, dus hield ik maar 1,5 dag vol. Daarna wel productie wat omhoog, beetje wat jij eerst had (80-150). Een tijdje later wilde ik dat toch wat hoger krijgen want kwam soms net niet uit als onze zoon grote honger had gehad. Ben toen gaan powerkolven in 1 uur: 20min kolven, 10min pauze, 10 min kolven, 10 min pauze, 10 min kolven. Daardoor kwam ik toen in de ochtend op/over de 200 en alle andere sessies minimaal 90, meestal ong 120. Nu probeer ik de nacht alweer af te bouwen, blijkt nog een stuk moeilijker dan het opbouwen!

3 jaar geleden

Gebruik je de TSR knop van je kolf vaker dan alleen in het begin? Ik gebruik die als ik merk dat het minder hard gaat, maar je kan ook na elke 5 minuten doen. Verder genoeg drinken. havermout eten schijnt te helpen en je zou kunnen powerkolven. Succes!

3 jaar geleden

Ik heb als tip de yummy mummy Milksupply bars (zie haar instagram pagina) gekregen van een vriendin. https://instagram.com/yummymummy_milksupply?igshid=YmMyMTA2M2Y= Dit zijn bars met natuurlijke ingrediënten die de borstvoeding een boost geven. Is niet wetenschappelijk bewezen, wel het proberen waard aangezien voor een heel aantal vrouwen wel werk! Waaronder ikzelf 😊 Hopelijk heb je er wat aan.

3 jaar geleden

Reactie op lisan1991

Bij mij hielp het genoeg om inderdaad om de 2 uur te gaan kolven! Vond dat ...
Ga je dan ook in de nacht om de 2 uur eruit om te kolven? Want ik slaap wel gewoon de nacht door tot ze weer komt en ga dan weer kolven. Kan het hierdoor ook teruglopen?

3 jaar geleden

Reactie op MirandaSap92

Gebruik je de TSR knop van je kolf vaker dan alleen in het begin? Ik gebrui ...
Tsr knop? Help me even, zegt me zo niks...

3 jaar geleden

Reactie op RachellaSlegtenhorst

Tsr knop? Help me even, zegt me zo niks...
TSR is de toeschietreflex stand. Dit doet een baby op het begin om melk op te wekken, en vervolgens te drinken. Een kolf bootst dat na, maar die stand kun je tijdens het kolven ook wat vaker gebruiken om de het toeschieten weer op te wekken als het ware.. ik heb de medela freestyle en die begint automatisch 2 minuten met de TSR stand, en vaak zet ik hem daar weer op rond 7/8 minuten voor 2 minuten

3 jaar geleden

TSR is de toeschietreflex stand. Dit doet een baby op het begin om melk op ...
Oh echt, haha weer iets geleerd. Ja ik heb ook de freestyle, wel de oude versie, ik zal het zo eens uitproberen!

3 jaar geleden

Oh echt, haha weer iets geleerd. Ja ik heb ook de freestyle, wel de oude ve ...
Hopen dat het werkt om net even die productie weer op te schroeven!

3 jaar geleden

Hoe lang kolf je niet ‘s nachts? Dat kan ermee te maken hebben. Laatst was er een post over het ‘magic number’, op basis daarvan ben ik van 8x per dag naar 5-6x per dag kolven gegaan met gelijke productie. Dat geeft wel echt veel meer rust (want elke 4-5u ipv elke 3u). Maar: mijn productie blijft ook niet bij bij wat mijn kleine wil. Ik kolf gemiddeld 800cc per dag (wat ik echt niet weinig vind…) maar de baby drinkt 900-950. Ik heb inmiddels zó veel verschillende soorten powerkolven geprobeerd, maar ik lijk niet over deze drempel heen te komen. Alsof mijn max bereikt is. Ik ben ook al ongesteld geworden, misschien dat dat er iets mee te maken heeft. Ik ben nu cluster kolven aan het proberen: gedurende 3u continu aan de kolf en dan een onvoorspelbaar patroon aan en uit volgen. Dus bijv 7min kolven, 10 uit, 20 kolven, 5 uit, 3 kolven, etc

3 jaar geleden

En ik snap je: ik moet al sinds het begin af en toe wat aanvullen met kunstvoeding, en nu sinds kort bijna elke dag. Het blijft emotioneel en maakt me elke keer weer erg verdrietig als ik weer niet genoeg heb. Dat gezegd hebbende zou dat niet moeten. Je hebt je kindje al veel borstvoeding gegeven en dat is allemaal mooi meegenomen. Wat aanvullen met kunstvoeding is dan ook helemaal niet erg.

3 jaar geleden

Reactie op Kaasje21

En ik snap je: ik moet al sinds het begin af en toe wat aanvullen met kunst ...
Ik heb nooit snachts gekolft. Ik gaf tot 2 weken terug alleen borstvoeding, en ben sinds 2 weken aan het kolven. Elke voeding die mijn dochter normaal had kolfde ik. Ze slaapt al weken ongeveer 6 uur op een nacht door, hier kolf ik niet. Maar sinds 2 dagen is mijn productie ineens van 90 ml naar krap 50 ml per kolfsessie gegaan. Ik snap niet hoe dit komt, misschien dat ik er de afgelopen dagen te lang tijd tussen gelaten heb, omdat ze wat huilerig was, je langer bezig was met troosten en er dan zo weer een uur extra tussen zat... ik weet het niet ☹ ik vind powerkolven extreem, ik heb hele gevoelige tepels en om dan te powerkolven, weet ik niet of ik dit aankan. Vind soms de kolfsessies om de 2 uur al pijnlijk.

3 jaar geleden

Ik heb nooit snachts gekolft. Ik gaf tot 2 weken terug alleen borstvoeding, ...
Een baby leegt je borsten veel effectiever dan een kolf ooit kan doen. Dat zou dus ook de rappe teruggang in je productie kunnen verklaren...heb je al een lactatiekundige mee laten kijken?

3 jaar geleden

Reactie op SC1987

Een baby leegt je borsten veel effectiever dan een kolf ooit kan doen. Dat ...
Ja ik heb verzonken tepels. Mijn dochter moet teveel moeite doen om deze eruit te krijgen om iets te drinken. Ik kreeg hierdoor continu borstontstekingen en tepelkloven. Anders had ik haar wel aan de borst gelegd.

3 jaar geleden

Bij mij is het drinken een probleem waardoor de productie terug loopt. Drink veel te weinig vaak maar 1 a 1.5 liter maar met borstvoeding moet je eigenlijk 2.5 a 3 liter drinken werd mij verteld

3 jaar geleden

Ja ik heb verzonken tepels. Mijn dochter moet teveel moeite doen om deze er ...
Aan dat is echt rot :( ... respect dat je dan alsnog alles kolft! Misschien is vaker kolven nog een optie om de productie op gang te houden? Je hebt ook van die oxytocine-neussprays om je productie te bevorderen, weet niet of je die al kende. Moet volgens mij via de HA. Ik duim voor je dat je productie weer op gang komt!