14 Reacties
5 maanden geleden
Wij zitten nog steeds in de transitie van 2 naar 1 slaapje. Sommigen dagen 2 en soms 1. De nachten zijn wel een stuk onrustiger als er maar 1 dutje is gedaan.. 🤷🏻♀️
Ik blijf gewoon kijken wat hij nodig heeft en zelf aangeeft… waar ik vooral naar kijk is of hij vrolijk is. Als hij begint te jengelen of om elk wissewasje huilen dan weet ik dat hij moet slapen. Dan ga ik hem niet wakker houden omdat een gemiddelde zegt dat hij 1 dutje moet doen. Maargoed, iedereen doet het op zijn manier 😊
5 maanden geleden
Lastig. Ik denk dat het per kindje verschilt. Mijn dochter slaapt smiddags nog 2 uurtjes, maar gaat dan ontzettend laat naar bed (rond 21.30/22.00), anders valt ze echt niet in slaap en ben ik ook minimaal een uur bezig. Ze slaapt dan wel uit tot 7/8 uur. Als ik moet werken maak ik haar wakker rond 7 of half 8 en anders slaapt ze makkelijk tot 8 uur. Ik zit er nu aan te denken dat ik haar smiddags wat korter te laten slapen. Misschien ga ik eerst anderhalf uur proberen. Zou fijn zijn als ze om 21.00 naar bed zou gaan. Ze heeft haar middagdutjes wel echt nodig. Als jouw zoon het prima redt zonder middagdutje zou ik me er geen zorgen om maken. Het zijn allemaal maar gemiddelden. Mijn dochter heeft zich nog nooit aan de richtlijnen gehouden met slapen (wakkertijden, de uren slaap die ze nodig heeft etc). Dus ik heb er niet zoveel mee😅 gewoon kijken naar je kind's behoeftes
5 maanden geleden
Hier hetzelfde probleem. Als er wel een middagdutje wordt gedaan slaapt hij pas rond 22.00 uur, terwijl ik zelf het liefst om 21.00 naar bed wil 🙈. En als hij geen middagdutje doet is hij rond 16.00/17.00 bekaf en valt dan bijna in de bank in slaap, probeer hem dan wakker te houden tot 17.30 en dan naar bed. Is nu echt zo’n vervelende tussenfase tussen geen en 1 slaapje… ben bang dat binnen een paar maanden zijn middagdutje voorgoed verleden tijd is 😭
5 maanden geleden
Mijn zoontje is bijna 20 maand maar hij slaapt echt elke dag van 19u30 tot 6u30 en van 12u tot 14u (muv ziekteperiodes zoals oorontstekingen ea). Ik begin zijn bedritueel om 18u30, tegen 19u ligt hij in zijn bedje en meestal rond 19u30 ligt hij te ronken. Smiddags start ik het ritueel om 11u30 en ligt hij meestal om 12u al in slaap. Ik houd de gewoontes aan van in de crèche mbt zijn middagdutje. Ik merk dat ik schrik bij het lezen van jullie verhalen. Mss heeft mijn zoon echt meer nood aan slaap dan jullie wondertjes.
Ik mag er niet aan denken dat het middagdutje nu al zou wegvallen. In het weekend slaap ik altijd even met hem mee 🤭
5 maanden geleden
Er zit zoveel verschil tussen kindjes onze zoon van 1,5 valt soms om 11.00 uur al weer om maar vaak ook pas ‘s middags. Ik probeer het zelf te rekken tot een uur of 13.00, dan slaapt die vaak tot 15.00 uur en krijg ik hem rond 19.00 uur weer naar bed. Als die ‘s ochtends al een slaapje doet dan hou ik hem dus de hele middag op maar dat is wel intens want hij red het gewoon niet tot 19.00 uur😅 z’n broer van 3 jaar slaapt iedere middag nog 2 uur, heerlijk! Dat zie ik met de helaas niet gebeuren haha
5 maanden geleden
Als het voor jullie kind werkt om geen middag dutje meer te doen.. dan zou ik dat doen.
En dan kan er wel in een boekje of internet staan dat je kind te jong is.. maar ik heb nog nooit een kind gezien die volgens het boekje ontwikkeld, groeit en bloeit..🤭
Meer kijken naar je kindje, dat is het allerbeste. 😊
5 maanden geleden
Hier gaat het momenteel echt heel erg goed met slapen. Hebben ook wel andere tijden gekend.😅 Onze dochter heeft heel weinig slaap nodig, maar valt nu zonder strijd gemakkelijk in slaap. Overdag slaapt ze van 12.45 t/m +- 14.00 uur (niet lang dus) en 's nachts ongeveer van 19.30 t/m 7.00 uur. De korte middagslaapjes heb ik me bij neergelegd. Ze doet het er goed op en we hebben er nooit meer gedoe mee.😊
5 maanden geleden
Reactie op Rubyyyy
Hier hetzelfde probleem. Als er wel een middagdutje wordt gedaan slaapt hij ...
Bij mij is het ook zo, mijn dochter is bijna 20 maanden maar slaapt smiddags vaak maar 1u en 15min ging normaal altijd rond 19.30-20.00 slapen maar de laatste tijd krijg ik haar er pas in rond 21.00-21.30.. eerder lukt gewoon niet dan is het krijsen staan vallen in bed. maak me een beetje zorgen of dit niet heel erg "slecht" is
5 maanden geleden
Hier ook eentje die het tot 's avonds laat vol kan houden, maakt niet uit hoeveel hij in de middag heeft geslapen (tenzij het minder dan 1 slaapcyclus zou zijn). Door de latere bedtijd is hij wel ook wat later wakker, tussen 7 en half 9. Als hij naar de opvang is geweest slaapt hij nog 2x, wel met dezelfde bedtijd, dus ik kan me niet voorstellen dat hij al klaar is om het middagdutje te laten vallen....
5 maanden geleden
Reactie op Nenofever
Hier in de middag een super makkelijk kind. Leg der in bed en ze is binnen ...
Nou dit dus. Als hij in de middag slaapt is hij echt binnen 5 minuten weg. Maar ben ik dus in de avond een uur of langer bezig.
Ik kijk het nu gewoon per dag aan. Slaapt hij in de middag, prima. Wil hij niet slapen, ook prima.
5 maanden geleden
Bij de opvang is ze in een paar minuten in slaap en dan slaapt ze anderhalf a 2 uur. Hier is het een enorme strijd op dit moment en als ze slaapt, is dit max 45minuten ondanks dat ze daarna nog moe en hangerig kan zijn🫠. ‘s Avonds daarentegen is ze binnen 10 a 15 minuten vertrokken (kwart over 7 naar bed)
5 maanden geleden
Mijn dochtertje is nu 1 jaar en 8 maandjes en sinds 2 weken laat ik haar overdag niet meer slapen omdat ik ook merkte dat ‘s avonds een drama was. die meid was soms gewoon tot half 12 klaar wakker .. Moet wel zeggen dat ze rond 09;00 wakker word en dan om 19:00 na bed gaat als ze eerder wakker word laat ik haar wel slapen rond 12:00. en dan maar een uurtje. Hier doet ze het super goed op en gaat dan ‘s avonds gelijk lekker slapen