40 Reacties

één jaar geleden

Onze oudste begon pas rond 2 jaar wat woorden te zeggen. Daarvoor wel gebaren. Nu de jongste zegt ook nog geen woorden. Beide zijn wel grof motorisch snel

één jaar geleden

Reactie op Zuidpool

Ik ben huisarts dus een beetje een idee hoe de normale ontwikkeling verloop ...
En daarom hebben we medisch professionals 🙏🏼 dank

één jaar geleden

Onze dochter is van 12-11. Zegt af en toe mama en die, ja en nee horen we ook wel eens niet bewust ook. Lopen doet ze nog niet los, wel overal aan en mee maar niet los. Wel al 10 tanden. Komt vanzelf goed. Onze oudste(jongen) liep al voor zn eerste verjaardag zei al meerdere woordjes. Ieder op een eigen tempo

één jaar geleden

Naar mijn mening ook nog veel te vroeg voor echte bewuste woorden te zeggen. Het is meestal mamma en brabbelen. Dit houd nog wel even aan.. is echt niet erg!

één jaar geleden

Ik dacht dat het normaal was rond deze leeftijd maar mijn dochtertje is dan snel? Ze is van 15-11 en zegt al vanaf 8 maanden bewust papa en een maand later mama. Daarna was het bal en boee (een koe 😂) Nu kan ze aap en zegt ze dingen na zoals mwah (bij een handkus), bah bah en ze liet gisteren iets vallen toen zei ze oh-oh! 🤣 We merken dat ze ook echt begrijpt wat ze zegt en als ze iets wil dan is het DIE met wijzen. En als ze ergens nijntje ziet dan is het njanja 😆 We leren haar woorden (zoals aap dus) met nijntje oefenkaartjes en een nijntje aanwijsboek. In het boek staan dezelfde plaatjes dus ze kan aap en bal ook echt aanwijzen als ik het vraag.

één jaar geleden

Reactie op Schelpje

Ik dacht dat het normaal was rond deze leeftijd maar mijn dochtertje is dan ...
Super knap! Smak geluiden doet mijn dochter ook met handkusjes en eten. Maar voor de rest klets ze helemaal in haar eigen taal hele verhalen, super schattig maar nog geen bestaande woord. Volgens mij is jou dochter heel snel

één jaar geleden

Reactie op Mommiejam

Super knap! Smak geluiden doet mijn dochter ook met handkusjes en eten. Maa ...
Ik weet niet of het invloed heeft gehad maar ik lees haar al boekjes voor sinds ze een baby is en vanaf het begin praat ik al tegen haar alsof ze terug kan praten 🤣

8 maanden geleden

Het is weer even geleden. Maar hoe gaat het met praten? Mijn dochter begrijpt heel veel als jk dingen zeg of vraag. Alleen praten doet ze echt nog in haar eigen taal. Ze zegt nu papa, bal, miauw, doei , hoi, aap, 🐄 boeh , die , etc… echt nog de basis.

8 maanden geleden

Mijn zoontje van 28-11 die zegt echr helemaal niets, wel geluid maar een zinnig woord kan je er niet van maken… op welk punt word dit iets on aan te kaarten?

8 maanden geleden

Reactie op Mommiejam

Het is weer even geleden. Maar hoe gaat het met praten? Mijn dochter begrij ...
Hoi! Nou mama is er echt helemaal uit. Ze vertikt het echt om dat nog te zeggen. Papa, die en bal zij favo. Verder een paar onvolledige woorden: boe(k), poe(p), bui(k). Begrijpen doet ze wel heel veel dus dat stemt me wel gerust dat ze veel oppakt en snapt. Ze blijft vooral fysiek bezig met eigen sok en broek aantrekken. Zolang ik het idee heb dat ze wel steeds meer begrijpt en ook telkens de dingen doe die ik vraag ( pak je schoenen uit de gang, zet je beker alvast op tafel etc) dan probeer ik me niet druk te maken

8 maanden geleden

Reactie op Cinnn

Hoi! Nou mama is er echt helemaal uit. Ze vertikt het echt om dat nog te ze ...
Wat grappig, dit klinkt echt als mijn kind! Ze heeft wekenlang geen mamma gezegd, alles was pappa. Nu is opeens alles weer mamma. Verder maakt ze haar woorden niet af en is ze enorm bezig met aan en uitkleden. Ze begrijpt wel vrijwel alles dat we vragen en voert het dan ook juist uit. In een aanwijsboekje zie ik ook dat ze heel veel dingen kan aanwijzen. Ik denk dat ze nu tegen de 50 woorden kent (kan aanwijzen) maar ze zegt er misschien 15 (buik, oog, oor zegt ze bv en haar, kin, voet kan ze aanwijzen bij zichzelf, ons, de pop en boekjes). Ja en nee gebruikt ze ook nog door elkaar. En haar fietshelm noemt ze bal.

8 maanden geleden

Woordjes waar ik zo op kom en die ze consequent gebruikt: - Oh oh (als er iets valt of als ze iets gooit) - Bah (als ze iets niet wilt of gepoept heeft) - Ja - Nee (maar ze gebruikt nee ook als het eigenlijk ja is) - Bui(k) - Oo(g) - Oo (r) - o-a (oma) - pappa - mamma - boe (poes) - aai (aaien, zwaaien) - die - deesj (deze) - bal (bal, fietshelm) - op (hoor ik weinig maar ze gebruikt het wel voor als ze uit bed wil en als het eten op is en ze haar bord naar de keuken wil brengen)

8 maanden geleden

Oh ja en Nijntje: nein. Klinkt als een kleine Duitser die nee zegt 😂 Ze zegt ook heeeeeel lief 'haaaaai' als je hallo zegt tegen haar. 'HAP' begint nu ook af en toe te komen als ze eet. Heb niet het idee dat ze super snel is maar als ik het zo opschrijf kan ze toch best wat woorden!

8 maanden geleden

Reactie op Veer21

Wat grappig, dit klinkt echt als mijn kind! Ze heeft wekenlang geen mamma g ...
Jaa ook weer heel herkenbaar!! Oren, ogen, neus, borst en tenen aanwijzen is geen probleem meer en nee ook veel zeggen. Soms zit ze ergens te spelen en is het de hele tijd neeeneeneeneenee 😂 denk dat het wel goedkomt met de kids

8 maanden geleden

Hier wel woorden maar maakt dan juist echt 0 aanstalten om te gaan lopen 🤪

8 maanden geleden

Reactie op Suus399

Hier wel woorden maar maakt dan juist echt 0 aanstalten om te gaan lopen 🤪 ...
Zo bijzonder hoe verschillend de ontwikkeling van kinderen gaat. Mooi om te zien!

8 maanden geleden

Hier precies hetzelfde. Een dag jonger. Liep al los met 11 maanden. Heeft al een hele mond vol tanden/kiezen. Maar echt een woord zeggen doet ze niet.

8 maanden geleden

Dochter van 18-11 en liep op haar 13 maanden zelfstandig en heeft ondertussen 16 tandjes. Wij praten thuis enkel Chinees, dus heel andere klanken: spin, ei, koe, varken, paard, vogel, oma, opa, oom, zus, broer, mama, papa, vlees, knuffelen, plasje, 💩, bal,… Ze kan ondertussen ook “mama baobao” zeggen, wat betekent mama knuffelen en dan strekt ze haar handjes. Ze is wel elke dag bij me en ik probeer zoveel mogelijk met haar te praten/lezen.

8 maanden geleden

Zoontje van 16-11 Praat nog niet echt. Loopt wel los,en 4 voortandjes. Begrijpt denk ik wel meer dan wat hij kan uitspreken. NEE (dit kan hij heel goed😂) Mama Papa Opa Zusje Dikke tieten 😅 ETEN!! Hij probeer Alsjeblieft te zeggen maar zegt dif als ALSJA Bus Kat Poes Boeh Bah

7 maanden geleden

Reactie op joyinaya

Hoi mama! Bij mijn dochtertje het zelfde. Zij is van 4-11.. ze zegt wel mam ...
Wooow mijn dochter is precies het zelfde, en zij is ook van 4-11