10 Reacties

7 maanden geleden

Waarom altijd kinderen vergelijken? Elk kind heeft een eigen karakter en gaat anders met dingen om. Misschien word jou zoontje boos omdat het hem niet lukt en hij gefrustreerd is. Ik zou me er niet teveel van aantrekken je kent je eigen kind het beste. Dan kunnen jou ouders er van alles van vinden maar het is jou zoontje. Daar hebben ze niet zoveel van te vinden denk ik dan. Lekker naar je eigen gevoel luisteren die klopt vaak het meeste!

7 maanden geleden

Streng voor een kind van 1.5 jaar, pfff... ik hoop niet dat ze bedoelen dat je moet straffen... zolang een kind in hun egocentrische fase zitten kan je als ouder het juiste voordoen. Na hun 4e leren ze bewuster samen spelen en delen. Komt goed 😉

7 maanden geleden

Bij ons is de situatie juist omgekeerd. Wij hebben een zoontje met een sterk karakter. Hij weet precies wat hij wel en niet wil en heeft ook moeite met samen spelen/delen vooral als het niet gaat zoals hij het wil. Ons zoontje gaat 3 naar het kdv. Zijn nichtje is heel rustig en kan heel makkelijk met andere kindjes spelen maar zij gaat niet naar een kinderdagverblijf. Ik denk dus dat het heel erg aan je kindje en zijn karakter ligt dan wel of niet naar een kdv gaan. Wij proberen vooral uit te leggen hoe het wel moet.. als we zien dat ons zoontje een ander kindje duwt omdat hij bijvoorbeeld mee wil spelen zeggen we je kunt ook een handje geven of een high five om samen te spelen dan is het ijs vaak gebroken en gaat het bij ons beter.

7 maanden geleden

Ik denk zelf ook dat het zijn karakter is en dat heb ik ook gezegd tegen mijn ouders, maar dat kwetst me eigenlijk nog meer aangezien ze vinden dat mijn nichtje wel alles goed doet

7 maanden geleden

Ik denk dat het ook een generatie ding is. Onze generatie is gewoon veel bewuster van hoe je je kind opvoed en dat bepaalde manieren van opvoeding ook schadelijk kunnen zijn enz. Vroeger was het gewoon zo; je luistert naar je ouders en daarmee is het klaar. Ik denk dat zowel mijn ouders als schoonouders ons soms maar mild vinden 😂 mogen ze prima denken. Gewoon doen wat bij jullie past!

7 maanden geleden

Reactie op Chantie45

Ik denk zelf ook dat het zijn karakter is en dat heb ik ook gezegd tegen mi ...
Dat snap ik heel goed! Ik heb het vaak in openbare ruimtes zoals het zwembad of speeltuin. Of juist op een verjaardag dat ik het gevoel heb dat iedereen ons aan staart als mijn zoontje zich wat moeilijker gedraagt of een boze bui krijgt. Heel lastig want je wilt dat iedereen hetzelfde lieve mannetje ziet zoals je hem zelf kent.

7 maanden geleden

Ik weet niet hoe oud zijn nichtje is, maar voor 1.5 jaar is het nog heel logisch als ze niet willen delen. Ze hebben nu net door wat bezit is en ook wat van hen is. Hoort echt bij de leeftijd. En als je kind wat pittiger van karakter is dan laten ze het ook eerder merken als iets ze niet bevalt. Met streng zijn leren ze het niet sneller hoor. Maak je geen zorgen. Hoort erbij dat ze nu niet willen delen.

7 maanden geleden

Laat ze dit anders maar lezen 😜 https://www.24baby.nl/peuter/ontwikkeling/leren-delen/

7 maanden geleden

Ik denk ook dat het een generatie ding is. Eigenlijk hoe beter afgericht hoe beter je het had gedaan. Mijn man is heel erg zo opgevoed. Ik totaal niet. Je merkt dat hij altijd bezig was met ‘ heb ik het goed gedaan’? Hij vroeg dat ook altijd aan zijn moeder. Nu heeft hij daar nog steeds last van. En uiteraard ook karakter. Het ene kind is veel temperamentvoller dan het andere. Dat is niet goed of slecht. Goed weten wat je wil in het leven vinden we juist mooi bij volwassenen / oudere kinderen. Wij zien ons kind echt als individu die je niet hoeft op te voeden maar begeleid in het opgroeien. Je geeft steun en richting en ook je eigen grens aan.

7 maanden geleden

Ik kreeg t laatst ook te horen van mijn moeder dat ik soms strenger moet zijn voor mijn kinderen. 3,5 en 1,5. En dat vind ik moeilijk om te horen maar ik doe het op mijn manier. Ik ga mijn kinderen niet met een tik op de billen naar boven sturen of in een hoek zetten. Soms zoeken ze nu eenmaal de grens op, t zijn kinderen.