29 Reacties

één jaar geleden

Onze zoon van 14mnd zegt ook nog helemaal niets, komt vanzelf!

één jaar geleden

Hier ook veel gebrabbel. Hele verhalen maar een woord kan ik er niet uithalen. 😂

één jaar geleden

Je kunt het niet forceren 😉 vooral het gesprek aangaan, dus reageren op zijn gebrabbel, en boekjes lezen. Mijn dochter zei op deze leeftijd ook al wat woorden. Mijn zoon zegt nu mama, sporadisch papa en oma en hij herhaalt aap.

één jaar geleden

Je zou eens kunnen kijken naar babygebarentaal. Ik heb een boek gelezen waarin stond dat bij 2talig het praten langer kan duren. Gebarentaal zou hierbij kunnen helpen omdat het gebaar in beide talen hetzelfde is. Verder denk ik dat je je nog geen grote zorgen hoeft te maken. Verder dan papa en mama en onbestaande worden komen we ook niet. Ook mijn gebaren worden nog niet echt opgepakt.

één jaar geleden

Mijn dochter van 14 maanden zegt ook nog geen concrete woorden. Ze is vooral motorisch enorm aan het ontwikkelen. De taalontwikkeling komt wel als ze er klaar voor is. Wel lezen we boekjes, benoemen we bepaalde voorwerpen/gedragingen om haar toch een beetje te stimuleren.

één jaar geleden

Mijn dochtertje van 14,5 maand zegt ook alleen mama, dada, da (als ze ergens naar wijst) en langzaam probeert ze “baby” te zeggen. Maar ik ken kindjes van 14 maanden die al x aantal woordjes kennen, dus het verschilt zooo erg. Wij zijn inderdaad ook een 2-talig gezin (nederlands en arabisch) dit kan ook een reden zijn! Heb ik wel vaker gehoord.

één jaar geleden

Hier ook nog niets! Veel gebrabbel

één jaar geleden

Mijn zoon van 13 maanden brabbelt ook alleen nog maar. Hij heeft nog geen woord gezegd. Het komt vanzelf.

één jaar geleden

Ons zoontje kan mama en dada zeggen, maar doet dat alleen als het hem uitkomt. Hij is wel een ster in het nadoen van hoe wij praten, als wij op een geïrriteerde toon praten of een vrolijke doet hij het brabbelend na. Onze hond krijgt ook vaak een "preek" als die iets doet wat ons zoontje niet leuk vind. Het komt vanzelf wel, ik geniet nog even van de rust voor hij de oren van onze kop kletst

één jaar geleden

Hier 16 maanden en zegt ook nog geen woordjes hoor, ze kwebbelt een hele dag door maar is niks van te maken. Komt vanzelf hoor, niets forceren.

één jaar geleden

14 maanden, vertelt hele verhalen maar geen 1 woord wat ik eruit kan halen. Ze zegt met momenten pep en mem (en nee wij wonen niet in friesland 🤭) Collega haar zoontje is 3 maanden jongen en kan echt al heel veel woordjes. Ik vertel gewoon gezellig tegen haar terug. Maak me er nog geen zorgen over.

één jaar geleden

Ons zoontje van 14 maanden zegt ook nog geen woorden. Heeft wel hele verhalen en bootst soms bepaalde geluiden na, hij vindt het erg leuk om nep te hoesten en te grommen als een beest 😂 En sinds kort nep hardop lachen, echt een kleine clown, maar nu nog zonder echte woordjes 😄

één jaar geleden

Mijn dochter van 13,5 maand zegt ook geen woordjes hoor. Eerder wel mama en papa maar dat is even weer weg. Dat was ook niet gericht. Ze zegt wel dieeee als ze ergens naar wijst en ze zegt ieeeeeaaaa en euuuuh da. 😅

één jaar geleden

Bij het cb laatst zeiden ze dat een richtlijn is dat kindjes van 18 maanden 3 woorden kunnen zeggen. Je hebt dus nog even en ik denk daarmee ook dat het niet gek is dat hij nog niets zegt. En al is hij iets later, ook dat is niet erg... het zijn maar richtlijnen

één jaar geleden

Hier vorige week bij CB geweest voor reguliere afspraak. En ze vroeg naar zijn spraakvermogen. Hij kan mama en papa zeggen, echter nog niet bewust gericht. 😅 CB vond dat hij al meer moest kunnen, wat ik belachelijk vind, ieder kind zijn eigen ritme. Mn oudste kon toen ook nog niet praten en kwam toch uiteindelijk goed 😉 CB wilde een extra consult inplannen voor evt problematiek. Gezegd dat ik wel aan de bel trok als het echt niet gebeurd hoor...

één jaar geleden

Reactie op Deligrace

Hier vorige week bij CB geweest voor reguliere afspraak. En ze vroeg naar z ...
Alleen op basis van de spraak? Jeetje wat heftig van dat cb.

één jaar geleden

Reactie op Deligrace

Hier vorige week bij CB geweest voor reguliere afspraak. En ze vroeg naar z ...
Wat!! Dat vind ik wel heftig. Hoe oud is jouw zoontje? Ik hoor soms zulke gekke verhalen over het CB.

één jaar geleden

Hier 14 maanden en ze zegt alleen 'Hatsjoe' 🤣 Daarnaast enkel verwonderd over alles met ' ooooohh' met de wijsvinger erbij❤️

één jaar geleden

14 maanden zeg allen mama ja en nee 🤣

één jaar geleden

Wij voeden onze kinderen ook tweetalig op (vader Engelstalig). Bij onze dochter (van nu 3 jaar) kwam (daardoor?) het praten ook echt later op gang. Zei haar eerste woordjes pas met 1,5 jaar. Maar dat is helemaal bij getrokken!