29 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Deligrace
Hier vorige week bij CB geweest voor reguliere afspraak. En ze vroeg naar z ...
Ik verbaas me steeds meer over het CB. Het lijkt wel alsof ze totaal geen verstand hebben van kindjes en de ontwikkeling, dat dit bij elk kindje verschillend is en het nooit via de norm verloopt.
één jaar geleden
Mij staat bij dat bij kinderen die 2-talig worden opgevoed dat het iets langer kan duren voor ze gaan praten; maar op lange termijn is het wel beter voor de taalontwikkeling!
Verder is er ook fantasie nodig om de woordjes van mijn zoon van 14maanden te verstaan.
één jaar geleden
Geen zorgen over maken, alles op z’n tijd. Mijn kindje van 15 maanden zegt al wel veel woordjes maar is motorisch weer minder snel. Zo is elk kindje weer verschillend.
Je vraagt om tips, dus: Ik oefen (onbewust) heel veel met hem: ik praat vaak hardop (ik zet je nu in de stoel. We gaan zitten. We gaan eten. Wil je een broodje? Etc etc). En veel lezen, ook heel veel in eenzelfde boekje en dan alle tekeningen aanwijzen en benoemen. Die ziet hij steeds weer dus hij herkent de plaatjes goed. Verder vindt hij gebaren ook erg leuk, misschien heeft dat geholpen bij de taalontwikkeling. Maar ik denk de grootste tip: leer je kindje wijzen en oefen vervolgens vaak met: waar is papa/mama/beer/lamp/etc en dan zelf wijzen en ‘daar!’ zeggen. Dit kan je de hele dag door doen, mijn kind vindt dat ‘spelletje’ heel leuk. In het begin zei hij de woordjes nog niet, maar ik denk dat de eerste stap is dat ze woorden herkennen en het concept van communiceren begrijpen. Hopelijk heb je wat aan de tips!
10 maanden geleden
Reactie op KerkhofE
Hier nog eentje waarvan het favoriete woord ‘die’ is. En maar wijzen 🤣 en ...
Hier precies hetzelfde haha DIE!!! Deze? NEE DIEE!!! 🤣
Mijn dochter zegt al bewust papa sinds 8 maanden en daarna als snel mama. Ze kan nu best wel veel woordjes en merken ook dat ze al heel veel begrijpt. En ook zij is denk ik daarom motorisch wat minder. Ze is nu 15 maanden en begint pas met een paar stapjes zetten 😊