41 Reacties
10 maanden geleden
Hier ook pas 3 nachten gehad dat hij door heeft geslapen. Hij is bijna 15 maanden. Hij begint op zijn eigen kamertje en tussen 22.30 en 1.30 uur wordt hij altijd huilend wakker en komt dan bij 1 van ons in de bed. We hebben een extra ledikant omgebouwd tot co sleeper zodat we een iets groter bed hebben. Een van ons slaapt dan naast hem en de ander in een klapbedje. Soms is het dan alsnog 1 tot 3 uur wakker in de nacht en soms slaapt hij op die manier door tot 7.30 uur in de ochtend. Zo krijgen we allemaal de meeste slaap en geven we ons kindje de nabijheid die hij nodig heeft. Dit is helemaal oke voor ons. Het is zwaar maar we zouden het niet anders willen.
10 maanden geleden
Oh en dan nog wat ☺️ Wat bij ons -nu hij er kennelijk aan toe was- heeft geholpen, is steeds ietsje wakkerder in bed leggen. Voorheen konden we niet naar zijn kamer zonder dat het huilen werd en hebben we hem altijd eerst in slaap gewiegd. Je moet dan zelf aanvoelen of je denkt dat je kindje misschien klaar is voor de volgende stap en kijken of je hem wakkerder weg kunt leggen. Ik heb het langzaam geprobeerd, omdat hij niet meer zo overstuur werd. Wat ik wel gedaan heb, is er in zijn bedje bijblijven, hem hangend over het bed knuffelen en aaien, maar niet eruit halen. Hij ging toen wel steeds makkelijker en rustiger liggen en slapen. Na een week of 2 kon ik hem gewoon wegleggen zonder probleem. Ik kon bijna niet geloven dat het ineens wel ging na 14,5 maanden 😂 Daarbij kon hij ook ineens hele nachten zonder ons (niet met tandjes, virusjes, of een verkeerde maanstand or whatever overigens). En ineens mis ik hem snachts 🤪 Maar we halen hem ook gewoon nog steeds in bed als hij daar behoefte aan heeft. Het is ook gewoon heel fijn en gezellig samen, en inderdaad een hele vreemde westerse gewoonte om kindjes in een andere kamer te leggen. Dat hebben we het eerste jaar sowieso niet gedaan. Hij is nu nog net iets te jong, maar heeft ook een vloerbed waar hij straks zelf uit kan om naar ons te komen als hij dat wil.
Misschien kun je jouw kindje al wel gewoon wakker wegleggen, en wordt hij later in de nacht onrustig. Het is allemaal normaal, en het wordt echt vanzelf beter. Maar voor ouders zoals wij is het wel rete zwaar voor zolang het duurt 😅
Oh en wat ons ook gered heeft, is dat een van ons af en toe met de baby in een andere kamer heeft geslapen, zodat de ander in ieder geval een nacht kon slapen.
Succes lieve mama ❤️
10 maanden geleden
Reactie op Floortje vB
Oh en dan nog wat ☺️ Wat bij ons -nu hij er kennelijk aan toe was- heeft ge ...
Ze valt gelukkig van zelf in slaap dat is geen probleem. Na een 3/4 uurtjes wordt ze dan huilend wakker, krijgt een flesje en dan wil ze precies niet meer slapen en komt ze meerdere malen wakker. Ik hou het max 2uur uit zeker omdat ik fulltime werk, slaapt ze dan nog niet leg ik ze ook in de cosleeper naast ons. Dankjewel voor je lieve woorden ben blij dat ik niet alleen ben 🌸
10 maanden geleden
Mijn dochter heeft ooit 1 nacht doorgeslapen.
We zijn er achter gekomen dat dit bij haar ook een medische oorzaak heeft.
Nu ze ziek is, is het alleen maar erger. Ze moet meerdere keren per nacht medicatie.
Vannacht was het: 22 uur, 23 uur, 4 uur en zometeen weer om 7 uur dat ze medicatie moet.
Ik ben gebroken 😳 ik val niet direct in slaap erna, want ze blijft soms heel onrustig door het ziek zijn..
Ik vind het heftig, heel heftig..
De oudste sliep na 9 weken door, soms denk ik terug aan hoe heerlijk dat was 🙈
10 maanden geleden
De keren dat ons dochtertje de hele nacht (van 7 tot 7) heeft doorgeslapen zijn om twee handen te tellen. Meestal wordt ze 1 of 2 keer wakker. Met een flesje is ze vrijwel meteen weer rustig en gaat ze weer lekker slapen. Ik ben me ervan bewust dat ze dit flesje niet meer ‘nodig’ heeft en het waarschijnlijk inmiddels gewenning is geworden, maar het lijkt de enige manier voor haar om weer rustig te worden. Ik vertrouw erop dat het vanzelf komt.
10 maanden geleden
Reactie op yazzzz123
Mag ik vragen welke medische oorzaak? Veel sterkte mama, voor onze kindjes ...
Ja dat mag zeker!
Ze heeft problemen met haar longen. Heel simpel en kort gezegd is het dit:
Zodra ze ligt, lopen haar longen vol slijm en vocht. Daardoor ervaart ze (logisch) ongemak en wordt ze weer wakker.
Dat in combinatie met extreem vaak en ernstig verkouden en ziek zijn, is geen succes voor rustige nachten.
10 maanden geleden
Onze oudste van 3,5 jaar wordt nog steeds regelmatig 's nachts wakker 🤣🤭 Sorry, niet wat je wilt horen misschien 🤣 Is dan wel luier verschonen en hij slaapt weer, haha. Maar vooral met volle maan hebben wij een helse nacht. Dan slaapt er niemand goed 😅
Onze jongste van 15 maanden start in zn eigen bed en zodra hij wakker word (meestal na 1 of 2 uur) leg ik hem naast me en slapen we de rest vd nacht samen. Nee dat is niet abnormaal 😉 Je moet vooral doen wat voor jou goed voelt. Ik heb geen zin om er elk uur uit te moeten en hem terug in slaap te wiegen, dus ik leg hem lekker naast me en pak de meeste slaap die ik kan krijgen. Ooit, ooit gaat dit voorbij en ga ik dat hummeltje naast me stiekem missen 🤭🙈 Hij krijgt overigens nog borstvoeding en drinkt nog 2 tot uhh 8x per nacht 🤣
Onze oudste heeft tot 6 maanden ook bij ons gelegen en werd toen ineens super onrustig bij ons en sliep sindsdien in zn eigen bed in zn eigen kamer. Ging dus vanzelf. Ik vertrouw erop dat dat bij de jongste ook gaat gebeuren, ook al duurt dat wat langer (ook wat meer meegemaakt met ziekenhuisopname enz, dus die heeft gewoon meer nabijheid nodig en die geef ik hem graag)
10 maanden geleden
Dit is volkomen normaal!! Echt waar. Begin Mildred van “Liefde van een Moeder” te volgen - super interessant. Op Spotify gratis te beluisteren of Instagram of haarwebsite.
10 maanden geleden
Reactie op Annemiek1990
Onze oudste van 3,5 jaar wordt nog steeds regelmatig 's nachts wakker 🤣🤭 ...
Hier echt precies hetzelfde! Start in eigen bed en na ong 2 uur wakker en neem ik hem in mijn bed. Wordt tussen de 2 en 8 keer wakker 😅. Slaapt daarentegen wel tot 7:30 met horten en stoten
Mijn oudste sliep het klokje rond met 5 maanden in haar eigen bed op haar eigen kamer. Maar mijn jongste… dat is een heel ander verhaal!
10 maanden geleden
Reactie op Itsy
Hier echt precies hetzelfde! Start in eigen bed en na ong 2 uur wakker en n ...
fijn om te lezen! Hier ook meestal tot 730uur met veel horten en stoten.. Laatste dagen vroeg wakker. we denken door de volle maan
10 maanden geleden
Reactie op Lola-Feather
Eigenlijk best normaal om graag bij mama te liggen toch? Mijn kleintje krui ...
Dit!!! 👌🏽💯 ik vind het heel belangrijk dat er meer van dit soort berichten gedeeld en gelezen worden. Het is een conversatie die überhaupt alleen bestaat in het westen. In vele delen van de wereld bestaat dit “topic” van doorslapen en alleen op een kamertje slapen niet eens. Het is voor sommigen misschien een dikke bittere pil om te slikken. Maar het is toch echt het meest natuurlijke om een baby bij de moeder / ouders te laten slapen. Het vergt veel inlevingsvermogen en jezelf wellicht herprogrammeren van hoe je het geleerd hebt.
Wat misschien helpt is luisteren naar Liefde van een Moeder (spotify podcast of Instagram of website) en bepaalde accounts op IG volgen. Over cosleeping etc.
Je bent zeker niet alleen. Sterker nog: ik denk dat je (zeker wereldwijd gezien:)) in de ruime meerderheid bent
🧡
10 maanden geleden
the nurtering kind en the gentle kidd zijn hele fijne insta account die juist uitleggen hoe normaal en juist heel gezond het is om een kindje die geborgenheid te bieden. We doen allemaal wat onze kindjes nodig hebben.
10 maanden geleden
Als mijn kindje paar nachten achter elkaar wakker wordt en met mij wil knuffelen en op mij wil hangen in de nacht baal ik want ik wil slapen. Maar op de momenten dat ze niet in mijn bed wil knuffelen of slapen maar in haar eigen bed is het ook niet goed. Als ze heel de nacht doorslaapt ga ik alsnog ‘s nachts bij haar kijken of het goed gaat en vraag ik mij af waarom ze nu opeens niet meer ‘s nachts wil knuffelen met mij of als ze niet blij is om mij te zien naar een hele dag KDV en verder speelt, baal ik ook. Het is nooit goed. Ze mist gewoon geborgenheid en haar moeder 💓
MOD
10 maanden geleden
Hoi,
Onze zoon van okt ‘21 slaapt bij ons in bed sinds hij 4 maanden is en wordt nog bijna elke nacht wakker. Inslapen lukt ook niet alleen. Onze dochter van nov ‘22 slaapt in haar eigen bed, haar kan je neerleggen en zij gaat slapen en wordt ook bijna elke nacht nog wakker.
Ik vind het niet abnormaal. Hier 2 kinderen met totaal andere eisen qua slapen maar toch geen doorslapers. Ja het is soms pittig! Zolang zij er behoefte aan hebben gaan wij erin mee.
Je bent niet alleen. 🙈
10 maanden geleden
Reactie op Sumya
Hoi,
Onze zoon van okt ‘21 slaapt bij ons in bed sinds hij 4 maanden is en ...
Dankje. Deze had ik momenteel even nodig 😘 Onze oudste sliep vanaf 6 maanden alles in zn eigen bed op zijn verzoek, maar onze jongste is nu 16 maanden en ligt nog bij ons en wiegen we in slaap. Soms voelt het als falen, hoewel ik weet dat het normaal is (zeker na wat we meegemaakt hebben met ziekenhuis opname enz). Dan is het wel eens fijn om te lezen dat het bij andere ook zo gaat!