18 Reacties
3 jaar geleden
Nou ik heb vorige week ook gehoord dat de reorganisatie nu echt van start gaat en bij mijn functie een grote reductie moet gaan plaatsvinden.
Ik weet dat ze je niet zomaar mogen ontslaan als je zwanger bent of met verlof bent. Maar hoe het zit met contract verlenging weet ik niet. Ik zou sowieso met fnv bellen om informatie in te winnen. Dat kan ook als je geen lid bent. Dat wil ik namelijk ook gaan doen. Sterkte!
3 jaar geleden
Ja heb dat ook gehad, daarom ben ik gaan werken van thuis uit. Ik kies zelf wanneer en hoeveel ik werk, nu met mijn zwangerschap vind ik het ook ideaal als ik moe ben dan slaap ik wat en heb ik geen zin om te werken doe ik dat ook niet. Ook ga ik zo niks missen van onze kleine prins en ga ik altijd bij hem kunnen zijn. Voor mij is dit ideaal
3 jaar geleden
Reactie op melisxo
Mag ik vragen wat voor soort werk je doet?
Het hoofddeel bestaat uit mensen helpen en begeleiden naar een extra inkomen, daarnaast verkoop ik ook nog wat productjes.
Mocht je vrijblijvend even willen luisteren of het ook wat voor jouw kan zijn mag je me zeker een berichtje sturen op Facebook:
(Kjenta Van De Laer)
3 jaar geleden
Als je contract afloopt tijdens je zwangerschap/verlof of ziekte hoeven ze deze niet te verlengen. Ik werk ruim 2 jaar bij m’n werkgever en mijn contract loopt morgen af en wordt niet verlengd. Ik ben sinds begin van de zwangerschap ziek thuis dus had ook niet anders verwacht omdat ze mij nu een vast contract zouden moeten geven.
3 jaar geleden
Reactie op doreenk
Maar je mag niet ziek uit dienst 😉, dus je huidige werkgever blijft financ ...
Jawel hoor. Je wordt dan ziek uit dienst gemeld bij het uwv en krijgt een ziektewet uitkering van het uwv. In de tijd dat ik ziek in dienst ben ben ik betaald door de werkgever en de werkgever door het uwv. Nu gaat het uwv het overnemen. Zonder verdere verplichtingen voor de werkgever.
3 jaar geleden
Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Ik was toen zwanger van mijn eerste. In december een goede eindejaars beoordeling en toezegging voor een vast contract. Drie weken later toen ik verteld had zwanger te zijn voldeed ik opeens niet meer. Eerst was ik hier heel boos om. Maar ik had niets op papier(eindejaars beoordeling nooit ontvangen) Uiteindelijk hebben ze mij het grootste kado ooit gegeven. Ik heb mij ziek gemeld. Dus ik heb heerlijk kunnen genieten van mijn zwangerschap. En ik zit nu nog steeds in de ww. Ik zou mij er niet te druk om maken. Er komt na je zwangerschap wel weer wat moois op je pad
3 jaar geleden
Ze hebben inderdaad het recht om je contract niet te verlengen, maar dat dit zo vaak gebeurd vind ik echt schandalig.
Zelf heb ik een vast contract en ben ik zwanger van mijn eerste. Door een IVF traject heb ik het het afgelopen jaar best zwaar gehad en ben ik in december met een burn-out thuis komen te zitten. Vlak daarvoor nog een uitstekende beoordeling gekregen over 2021. Ik ben nu 5 weken weer volledig aan het werk en mij is na 2 weken na mijn herstel verteld dat ik onvrijwillig overgeplaatst ga worden binnen de organisatie. Natuurlijk is het erger om je baan echt te verliezen maar het komt ze allemaal wel verdraait goed uit, dat maakt mij ook zo boos over deze situaties die jullie omschrijven. Hopelijk komt er iets anders moois op jullie pad!
3 jaar geleden
Ik vind het echt naar voor je Lizavera! Helaas komt het nog wel regelmatig voor. Vraag me af of het een slimme zet is van je werkgever in deze krappe arbeidsmarkt.
Ze hebben in principe geen reden nodig om je contract niet te verlengen, dat kunnen ze gewoon doen. Maarja.. een voordeel is wel dat je waarschijnlijk ergens anders sneller wordt aangenomen als zwangere want de vraag is heel groot.
In wat voor sector werk je?
3 jaar geleden
Super super naar! Ik heb er ook mee te maken, maar had gelukkig pas na een positief functioneringsgesprek verteld dat ik zwanger was. Vervolgens gaf mijn werkgever ook aan me niet te willen verlengen vanwege mijn zwangerschap.
Helaas voor hem, in mijn contract heeft hij zelf opgenomen dat ik na één jaar, bij goed functioneren, een vaste aanstelling zou krijgen.
Hier heb ik hem een beetje mee onder druk gezet, en vorige week gelukkig mijn nieuwe contract mogen tekenen.
Het geeft je zo’n naar gevoel. Ik ben blij dat ik nu zekerheid heb, en na mijn verlof ga ik eens zien of ik hier nog verder wil…
Probeer je niet te druk te maken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er veel banen nu. Natuurlijk afhankelijk van de sector waarin je werkt.
Staat ergens vastgelegd dat ze voorheen wel tevreden waren? Misschien kun je daar nog iets mee? Heel veel succes, ik hoop dat het goed voor je uitpakt!!
3 jaar geleden
Ik maak mij hier ook wat zorgen om. Ik was in BBL opleiding en zit sinds een aantal maanden thuis met een burnout. Daardoor besloten om mijn opleiding met 2 maanden te verlengen en hier heb ik dus een ander contract voor gekregen. Deze loopt af vlak voor mijn verlof begint en ik ben bang dat ze mij niet aannemen daarna.. Ik zit dan ook zonder inkomen (uitkering)?! Dit kunnen wij financieel echt niet dragen en ik maak mij hier ontzettend zorgen over. Tijdens je zwangerschapsverlof ga je natuurlijk niet solliciteren en/of de kans is nihil dat ik word aangenomen. 😣
3 jaar geleden
Wat ontzettend vervelend! Ik zat hier ook mee, maar besloot het maar vroeg te vertellen om eventueel nog snel te kunnen gaan zoeken naar iets anders. Gelukkig gaf mijn werkgever aan dat ik me hier geen enkele zorg over hoefde te maken en dat ik vervroegd mijn vast contract kreeg en 2 dagen later kon ik tekenen. Zo hoort het te zijn. Het zijn maar 4 maanden en als je werkgever zo positief reageert, dan ben je ook veel loyaler als werknemer. Nu vaders/partners ook zoveel vrij kunnen nemen, komt daar misschien een kentering in.
Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie nog iets kunnen vinden. Gewoon maar solliciteren, want het getuigt denk ik juist van karakter als je het toch doet.
3 jaar geleden
Vrouwen worden nog altijd gediscrimineerd op het werk 😔 Ik kreeg geen contractverlenging na m’n miskraam notabene! Ik melde me destijds ziek, en gaf eerlijk de reden van m’n ziek zijn door. Vanaf dat moment wist m’n werkgever dat ik een kinderwens had. En ineens ook allerlei “minpunten” die daarvoor er nooit waren. Voor mijn ziekmelding zelfs gesprek gehad over vast contract en hoe erg tevreden ze wel niet zijn.
Maar goed; ik voelde me zo naar en vond het zo oneerlijk en notabene net na het verlies van m’n kleine. Heeft wel erg veel met me gedaan.
En wilde eigenlijk gewoon stoppen met werken.
Door emoties vergeet je soms wel je rechten
Gelukkig was m’n arboarts wel een goeie en maakte me alert.
Ben uiteindelijk ziek uit dienst gegaan wat betekende dat m’n werkgever mij bleef uit betalen en mij moest helpen aan een nieuwe baan. Heb hem niet nodig bij t vinden van een andere baan, maar vond het verdomd goed van me om me niet zo maar aan de kant te laten schuiven.
3 jaar geleden
ik heb ook ineens na 9 jaar dat mensen klachten hebben over mijn functioneren ja ik ben zwanger en mijn hoofd is niet eens een zeef meer het is gewoon een groot leeg gat af en toe ! ik heb mij ook ziekgemeld. ook omdat ik me echt niet lekker voel hoor blijf spugen en ben nu 23 weken.. maar meld je ziek dan heb je de stress niet van je werk voor je baby is niet goed. er is altijd weer nieuw werk neem de tijd om dan te bedenken wat je wil na je bevalling en kijk ondertussen naar nieuw werk gewoon ogen en oren open houden zou ik zeggen. en ze kunnen je nu even niet ontslaan trouwens dus voel je daar in ieder geval sterk en gerust in.. ik vind het vervelend dat je dit moet meemaken en ik hoop dat je er of met je werk uit kan komen of je rust pakt en de tijd om volgende stappen te kunnen nemen hoe dan ook hoop ik dat het goed komt voor je 🙏
3 jaar geleden
Ik heb ook een tijdelijk contract en mijn manager beslist niet over mijn verlenging maar de laag daarboven. En inderdaad wat ik hier lees. Mijn manager heeft letterlijk tegen mij gezegd dat ze doen aan zwangerschapsdiscriminatie en waarschijnlijk mijn contract niet verlengen.
Je hebt geen poot om op te staan want een tijdelijk contract mag gewoon opgezegd worden. Ik vind het wel jammer, had net zo’n leuke baan en dan weer de ww in straks…