15 Reacties

24 dagen geleden

Hier ook PCOS! Ook een dochter van 17 maanden. Ik ben van haar zwanger geraakt dmv clomid. Dit heb ik 3 rondes geslikt en hebben ze meegekeken met echo’s of er follikels groeide. Gelukkig sloeg het bij mij aan en kon ik buiten de clomid om “natuurlijk” zwanger raken. Ik heb 3 maanden moeten wachten voordat ik bij de gynaecoloog terecht kon. Sinds de bevalling heb ik wonder boven wonder mijn cyclus terug gekregen. En dat terwijl ik zelfs fulltime borstvoeding gaf. Mijn cyclus bestaat nu uit 32 dagen. Ook weeg ik minder dan voor de zwangerschap en let ik op m’n voeding. Ik denk dat dit wel echt invloed heeft want ik heb buiten dat ik weer een cyclus heb, helaas nog wel PCOS klachten..

24 dagen geleden

Reactie op CM9293

Hier ook PCOS! Ook een dochter van 17 maanden. Ik ben van haar zwanger gera ...
Bedankt voor je reactie! Wat fijn dat je natuurlijk zwanger bent geworden met hulp van clomid. Ik ben ooit een dieet gaan volgen en sindsdien is mijn cyclus vrij normaal ook rond de 32 dagen met 1 a 2 keer per jaar een uitschieter. Dus ergens denk ik dat ik me geen zorgen moet maken en gewoon zo’n uitschieter heb. Maar sinds de zwangerschap was het nog stabieler tot nu dan. En het meest gekke vind ik dat ik ook ben afgevallen en ook weer op mn voeding let en me eigenlijk heel fit voel. Vind het raar waarom juist nu ik zo goed bezig ben m’n cyclus weer in de war is. Maar ik ga maar gewoon een afspraak maken. Thanks voor je verhaal ☺️

24 dagen geleden

Ik heb ook een dochter van 17 maanden. Ik wist toen niet dat ik PCOS had maar mijn cyclus was toen ook heel erg in de war. Ik werd bijna nooit ongesteld. Na 1,5 jaar toch spontaan zwanger geworden. Nu voor de 2e zit ik in mijn 3e ronde Letrozol en houden ze me met echo's in de gaten of er follikels groeien. Ik ben ook wel veel bezig met voeding maar kan nog niet echt zeggen dat ik verschil merk. Ik heb ongeveer 3 maanden moeten wachten tot een afspraak bij de fertiliteitskliniek

23 dagen geleden

Hier kreeg ik helaas na het stoppen met de pil geen cyclus en is er pcos geconstateerd. Voordat ik aan de pil ging had ik een cyclus van 6-12 weken. Voor ons zat er dus niks anders op dan een traject in te gaan! Er was toen een wachttijd van 6 weken. Eerst 3x clomid geprobeerd, maar ik bleek resistent en daarna in de 3e ronde letrozol zwanger geraakt. Na de bevalling heb ik 3x een cyclus gehad van zo’n 70-80 dagen. Bij de 3e cyclus zwanger geraakt, maar eindigde helaas in een vroege mk. Dit gaf wel hoop voor een zwangerschap zonder medicatie! Ik ben toen bij de osteopaat geweest en mijn cyclus ging na 3 behandelingen van zo’n 80 naar 40 dagen en ben inmiddels bijna 19 weken zwanger 😉 Ik heb overigens een normaal gewicht, dus afvallen is niet altijd de oplossing! Medicatie slaat ook vaker niet aan als je een normaal gewicht hebt helaas. Verder heb ik ook geprobeerd voor mijn eerste zwangerschap om dmv het letten op eten en het nemen van supplementen om een cyclus te krijgen, maar dit werkte niet! Medicatie zorgt er niet voor dat je makkelijker zwanger raakt, het reguleert alleen je cyclus. Als je normaal dus een normale cyclus hebt zou je het dus ook gewoon zo kunnen blijven proberen! Maar als je graag meer regelmaat wilt dan zou ik zeker aankloppen bij het ziekenhuis.

23 dagen geleden

Als je een goede cyclus hebt, kan je gewoon zwanger worden. Een keer een cyclus overslaan is dan nog 'normaal'. Vaak is het zo bij PCOS dat je cyclus (veel) langer duurt dan 40 dagen. Dan is er waarschijnlijk geen of geen goede eisprong opgetreden. Ik ben zwanger geraakt met PCOS en hulp van clomid. Ik weet niet meer hoe lang de wachtlijst was maar die is niet korter als je PCOS hebt. Dat is namelijk geen urgent probleem. Het is wel zo dat je bij PCOS, zeker als je geen cyclus hebt, sneller doorverwezen wordt door de huisarts naar de gynaecoloog. En het niet eerst een jaar zelf hoeft te proberen. Ik had voor de zwangerschap nauwelijks menstruaties. Sinds 10 maanden na de zwangerschap heb ik een voorspelbaardere cyclus van rond de 38 dagen, maar helaas ook al een keer een cyclus gemist (gaf toen nog wel 5x borstvoeding per dag die cyclus). Ben heel benieuwd wat er gebeurt nu ik gestopt ben met borstvoeding!

23 dagen geleden

Hier ook PCOS. Zeiden in het ziekenhuis dat het lastig zou worden om natuurlijk zwanger te worden, maar wilde het toch een kans geven. Uiteindelijk binnen een half jaar zwanger, dus daar was ik super blij mee! Wat mij heeft geholpen: - veel buiten zijn, vooral vroeg in de ochtend (ochtendlicht is heel goed voor je). Zonder zonnebril! - 3/4 goede gezonde maaltijden per dag met veel (bio) groente, fruit en (goed) vlees. Als ik wel eens wat lekkers nam, deed ik dat gelijk na de maaltijd ipv op een los moment (beter voor je suikerspiegel). - weinig producten met gluten, zuivel en suiker. - yoga, pilates en wandelen. - op tijd naar bed, veel slapen, min. uur voor het slapen geen schermen meer. - een multi en magnesium (van een goed merk!) - het boek ‘grip op je cyclus’. Echt een aanrader!! Super goede uitleg over PCOS en heel veel tips.

23 dagen geleden

Reactie op mamacam90

Bedankt voor je reactie! Wat fijn dat je natuurlijk zwanger bent geworden m ...
Ja ik snap je helemaal! Je zou juist denken dat alles wat je nu doet juist je cyclus stabiel zou houden. Ik geloof echt dat voeding etc invloed heeft. En tuurlijk werkt geen lichaam hetzelfde helaas en heeft iedereen andere klachten. Het duurt soms alleen even om te ontdekken wat voor de een wel werkt en voor de ander niet. Ik denk dat je huisarts en gynaecoloog je hier uiteindelijk het beste bij kunnen helpen! Ik heb trouwens ook accupunctuur gedaan tijdens het traject. Misschien heeft dit ook een steentje bij gedragen. Ik geloof er wel in☺️ Graag gedaan en succes!

19 dagen geleden

Ik heb ook PCOS. Onze jongste dochter is via het ziekenhuis gekomen. Mijn eisprong is opgewekt doormiddel van letrozol. Bij de eerste ronde 5mg was het al raak. Zij is nu 1,5. Ik ben nu ongeveer 8 weken zwanger van de derde en ook deze zwangerschap is tot stand gekomen via het ziekenhuis. Eerste ronde 2,5mg letrozol was het raak. Ik moest 3 weken wachten tot de eerste afspraak in het ziekenhuis na de doorverwijzing. Ging vrij snel. Kreeg toen eerst een kuurtje om menstruatie op te wekken en daarna direct met de letrozol begonnen.

18 dagen geleden

Hier nog een mama met PCOS, onze lieve kleine jongen is er gekomen doormiddel van clomid, heb hier 6x over gedaan… wij zijn er over uit om nu voor een 2e te gaan, maar niet zoveel druk erachter dat we direct weer naar het ziekenhuis willen gaan! Nu al 2 cyclussen van 46 dagen, dit is al regelmatiger dan ik ooit heb gehad 👏🏼

15 dagen geleden

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb toch maar een afspraak gemaakt met de huisarts. Ik hoopte dat het gewoon weer op gang zou komen maar ik word er erg onrustig van. Ik heb steeds het gevoel dat ik ongesteld wordt maar dat is niet zo 😅. Dit is echt al heel lang geleden dat het bij mij zo lang uit bleef. Na mijn zwangerschap was ik voor pcos begrippen erg regelmatig. Ik baal nu achteraf dat we niet eerder pogingen hebben gedaan maar ik was er gewoon niet aan toe. Maargoed wil ook niet zeggen dat het dan wel was gelukt. Fijn om hier te lezen dat het met wat hulp ook lukt 😘

8 dagen geleden

Hier ook een PCOS’er! Zoontje gekregen middels IVF. Had nog twee van de in totaal drie embryo’s over, maar terugplaatsingen hebben niet tot zwangerschap geleid. Voor mij begint het hele circus dus weer van voren af aan. Ik weet niet waar je woont, want wachtlijsten verschillen per regio volgens mij. Ik weet wel dat als je eenmaal in de molen zit, je de draad any moment weer kan oppakken (althans, bij mij is dit zo). Als je je zorgen maakt kan een afspraak maken bij je huisarts nooit kwaad lijkt me. Mijn ervaring is wel dat het helpt als je een vrouwelijke arts voor je hebt zitten.

6 dagen geleden

Reactie op lopendvuurtje01

Hier ook een PCOS’er! Zoontje gekregen middels IVF. Had nog twee van de in ...
Ah bedankt voor je reactie. Ik ben afgelopen vrijdag bij de huisarts geweest. Die was heel lief en ik kreeg direct een doorverwijzing. Als je niet weet wanneer je eisprong is, is het nou eenmaal lastig was haar antwoord. Vorige week merkte ik voor het eerst in de afgelopen maanden dat ik slijmerige afscheiding had. Cervixslijm dacht ik. Ik heb een aantal dagen ovulatie testen gedaan met overduidelijke positieve test na 4 dagen. Ook de dagen hierna nog getest en er is niks meer te zien. Ik weet dat ovulatie bij pcos onbetrouwbaar kunnen zijn en het zou te mooi om waar te zijn. Maargoed niet geschoten is altijd mis (letterlijk 😅). Die doorverwijzing is wel fijn want nu kan ik het even loslaten. Ik ben er een beetje te veel mee bezig merk ik.

6 dagen geleden

Reactie op lopendvuurtje01

Hier ook een PCOS’er! Zoontje gekregen middels IVF. Had nog twee van de in ...
Wat fijn dat het gelukt is met IVF. Maar ook heftig lijkt me zo’n traject. Dat is niet niks. Wat vervelend zeg dat het hele circus weer opnieuw voor je begint. Weer opnieuw met IVF of hoeft dat nu niet weer op dezelfde manier te gaan?

2 dagen geleden

Reactie op mamacam90

Ah bedankt voor je reactie. Ik ben afgelopen vrijdag bij de huisarts gewees ...
Ja, als je PCOS hebt, dan hebben ovulatietesten niet zoveel zin. Al die kleine eiblaasjes stoten een beetje LH uit, waardoor de test waarschijnlijk een misleidend resultaat geeft. Heeft mij veel (extra) stress bezorgd die testen. En ons seksleven werd er ook niet beter op, want iedere keer als ik dacht dat ik ovuleerde was het gaan met die banaan - en bleek lang niet altijd het juiste moment. Controles op de fertiliteitspoli gaven mij veel meer rust. Ze kijken dan met een inwendige echo hoe het ervoor staat met de groei van hopelijk een mooie eicel. Zij kunnen dan precies inschatten of en wanneer je ovuleert.

één uur geleden

Reactie op lopendvuurtje01

Ja, als je PCOS hebt, dan hebben ovulatietesten niet zoveel zin. Al die kle ...
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als ik naar mijzelf kijk dan heb ik op ieder moment in mijn cyclus een streepje op de test, maar wanneer mijn eisprong eraan komt krijg ik een “dip”. De test wordt dan eerst lichter en dan loopt hij echt helemaal op naar een knalstreep. Dit is misschien niet zoals ze bedoelt zijn, maar ze geven mij dus echt wel duidelijkheid. Duurde even voordat ik hier achter was, maar bij mij hebben ze toch echt 2x tot een zwangerschap geleid in een lange, onregelmatige cyclus. Uiteraard moet je het zelf niet doen als je hier alleen maar onnodige stress van krijgt, maar ik denk dus dat ovulatietesten en pcos ook prima samen kunnen gaan. Bij mij op de fertiliteitspoli controleren ze alleen de eerste ronde. Als er dan geconstateerd was dat het werkte moest je het daarna zonder controles zien te doen. Ovulatietesten zijn dan dus toch wel fijn om erbij te hebben.