80 Reacties

3 jaar geleden
Reactie op Amber_87
Nee ik heb deze week een cerclage gekregen (lig nu met een kruik wakker.. v ...
Het pessarium
Nu is in onderzoeksverband aangetoond dat ook het gebruik van een pessarium (rubberen ring om de
baarmoedermond) bij vrouwen met een meerlingzwangerschap en een korte baarmoedermond de
kans op vroeggeboorte kan verminderen. Een pessarium wordt ook wel gebruikt bij oudere vrouwen
met een verzakking van de baarmoeder(mond) om deze op zijn plek te houden en te ondersteunen.
Deze ziet er anders uit dan het pessarium ter voorkoming van vroeggeboorte. Een te vroege bevalling
zou op gang kunnen komen door een instabiele (of zwakkere) baarmoedermond. De werking van de
ring is ondersteuning van de baarmoedermond, waardoor een vroeggeboorte kan worden uitgesteld.
Het Arabin pessarium wordt in Nederland het vaakst gebruikt. De vrouw voelt het pessarium niet zitten
en wordt niet beperkt in haar beweging. Dit pessarium kan gemakkelijk op de polikliniek worden
aangebracht zonder narcose en het inbrengen van de ring is meestal niet pijnlijker dan een gewoon
inwendig onderzoek. Het pessarium kan tot 36 weken blijven zitten maar zet de bevalling toch eerder
in dan wordt het pessarium op dat moment verwijderd. De eerste verschijnselen kunnen dan weeën of
bloedverlies zijn. In de onderzoeken die tot nu toe bij zwangere vrouwen met een pessarium zijn
verricht, is meer vaginale afscheiding de meest gehoorde klacht, vaker dan bij een cerclage. Verder
kan een enkele keer ook een klein beetje bloedverlies optreden, na het inbrengen van het pessarium.
De kans op het breken van de vliezen is bij een pessarium lager dan bij een cerclage, evenals het
risico op een infectie. Bij weeën, bloedverlies dat aanhoudt (niet in aansluiting op het inbrengen van
het pessarium) of breken van de vliezen dient het pessarium verwijderd te worden. Indien dit niet gebeurt, is er een zeer kleine kans op beschadiging van de baarmoedermond die gevolgen kan
hebben bij een volgende zwangerschap. Deze kans lijkt kleiner dan 0,1%. Ook een cerclage dient bij
bloedverlies dat aanhoudt, weeën of breken van de vliezen verwijderd te worden. Bij een cerclage is
de kans op beschadiging van de baarmoedermond hoger dan bij een pessarium en ligt rond de 1%.

3 jaar geleden
Goedemorgen. Klinkt een beetje als mijn verhaal. Ik kwam er afgelopen dinsdag achter dat mijn cervix 18mm was. Gekozen voor de studie en ook ingeloot bij de pessarium. Deze dinsdag ook gelijk gekregen.
Ik ben morgen 24 weken.
Dus heel veel ervaring heb ik nog niet, maar hoop dat de ring bij jou en mij de bevalling nog heel lang mag uitstellen

3 jaar geleden
Reactie op Westgirl
Goedemorgen. Klinkt een beetje als mijn verhaal. Ik kwam er afgelopen dinsd ...
Dankjhewel ik hoop dat het bij jou ook effectief mag uitwerken😊

3 jaar geleden
Reactie op serrabre
Hi iedereen, ik ben benieuwd hoe jullie erachter zijn gekomen dat je baarmo ...
Lange afstanden deden vet veel pijn in mijn onderbuik net of het op knappen stond.

3 jaar geleden
Reactie op Westgirl
Haha grappig. Ik ook het AMC 😄
Ah klein landje is het ook, vindt je het niet spannend dat je voor een experiment gekozen heb i.p.v. wat al bewezen is wat daadwerkelijk werkt?
Ik heb me goed ingelezen in de studie en het klonk me allemaal heel logisch en betrouwbaar ook heb ik review van anderen gevonden die succesvol waren maar als nog.. blijft spannend..

3 jaar geleden
Reactie op Westgirl
Hoi er wordt inderdaad niet standaard gecontroleerd.
Ik heb vanaf 14 weken ...
En vindt je het biet pittig dat je nu plat moet liggen nu je een zoontje thuis hebt? Je mag hem niet tillen je mag niet schoonmaken ik heb het er best moeilijk mee

3 jaar geleden
Reactie op Mamavan2parels
En vindt je het biet pittig dat je nu plat moet liggen nu je een zoontje th ...
Ik heb geen platte bed rust, maar lig wel met grote regelmaat op de bank.
Het scheelt dat die van mij een stuk ouder zijn (7 en 4 jaar). De oudste heeft vanmorgen gestofzuigd en het gras gemaaid. De jongste heeft geholpen met de was.
Het huishoudelijk werk ligt nu redelijk stil. Afgelopen woensdag zijn mijn ouders wel geweest om te stofzuigen en heb verder een redelijk netwerk wat ik verder om hulp kan vragen.
Mijn man is zzp'er en dus erg druk.

3 jaar geleden
Reactie op Westgirl
Ik heb geen platte bed rust, maar lig wel met grote regelmaat op de bank.
H ...
Dat scheelt idd mijn zoontje wordt as. Vrijdag 1 jaar

3 jaar geleden
Reactie op Westgirl
Heb jij wel platte bedrust?
Ow bijzonder.. ik heb hellaas wel volledige bed rust..🤷♀️

3 jaar geleden
Reactie op Westgirl
Ah ja dat lijkt me dan idd een stuk zwaarder. Heb je hulp van mensen?
Ja gelukkig krijg ik veel hulp van mijn schoonfamillie die wonen allemaal dicht bij mij in de buurt.