10 Reacties

4 maanden geleden

Onze dochter precies het zelfde.. heel pittig

4 maanden geleden

Reactie op Demi SHSLWNE

Onze dochter precies het zelfde.. heel pittig
Hoe lang duurde dit? Ze is altijd al wel pittig geweest hoor.. zal het soort peuterpubertijd zijn?

4 maanden geleden

Hier precies hetzelfde, niks is goed… Ze kwijlt wel ontzettend veel en wilt overal op bijten dus ik hoop dat het de laatste kiezen zijn die doorkomen🫣

4 maanden geleden

Reactie op TM...

Hoe lang duurde dit? Ze is altijd al wel pittig geweest hoor.. zal het soor ...
Ze zit er nog steeds in haha.. hoop niet dat het te lang duurt 😅

4 maanden geleden

Ja heel herkenbaar! Onze meid is 21,5 maand nu. Ik dacht misschien ook aan een sprong. Ze is ineens weer midden in de nacht wakker en schreeuwt het hele huis bij elkaar als ze niet bij mij mag liggen. Maar eenmaal in het grote bed, valt ze niet weer in slaap. Ze ligt wel lekker bij ons, maar na een half uurtje knuffelen is het "mama uit, deken af, meneeden". We doen er alles aan om haar te steunen, veel buitenspelen, maar gisteren was ze er na 1 rondje glijbaan alweer zat van. Ze pakt dan rustig zelf de buggy en dan gaat ze er gewoon vandoor. En op de opvang hele heftige verlatingsangst, ze begint al te huilen als we het plein op lopen. Gelukkig gaat het snel over volgens de leidsters, maar blijft sneu. Ik denk dat mijn beste tip is, geef duidelijke keuzes. Onze dochter is snel met taal, kent al veel woorden en begrijpt veel. Dat helpt ons wel. Bijvoorbeeld: Wil je yoghurt of broodje als ontbijt? Als ze zegt 'rozijntjes' en languit in de keuken gaat liggen, dan ga ik naast haar zitten, ik aai haar en herhaal de keuze. En dit doen we met heel veel dingen. Ook als ze boos wordt omdat ze iets moet, dan zeg ik "eerst broodje eten, dan fietsen" of "eerst schone luier, dan gaan we naar buiten". Geen succes gegarandeerd, maar we merken dat ze de verbanden snapt en dat het soms wel helpt. Succes daar!!

4 maanden geleden

Reactie op Jessica-LK

Ja heel herkenbaar! Onze meid is 21,5 maand nu. Ik dacht misschien ook aan ...
Klinkt precies hetzelfde ja! Vandaag had ik een rustige dag voor haar, op tijd even, badje en even spelen. Toen ging ze rustig slapen. Maar als we maar een etentje hebben of er is een iets te drukke dag, dan merk ik dat gelijk in de avond dat ze niet wil/kan slapen

4 maanden geleden

Hier ook een dame in een lastige fase. Op de grond liggen als iets niet mag, snel piepen als iets niet lukt of ineens uit het niets huilen. Moeilijk doen met avondeten. Ik hoop dat deze fase snel voorbij is🤣

4 maanden geleden

Heel herkenbaar. Hier ook in deze fase. nu al een week of 8 met geen enkele nacht meer doorslapen. Echt om moedeloos van te worden. Hopelijk gaat het snel over. Helaas geen tips verder. Als iemand nog ideeën heeft dan wil ik het graag horen🙈

4 maanden geleden

Reactie op TM...

Hoe lang duurde dit? Ze is altijd al wel pittig geweest hoor.. zal het soor ...
Niet om te ontmoedigen, maar de peuterpuberteit wordt opgevolgd door de kleuter puberteit etc. Vanaf nu is het een aaneenschakeling van af en aan pittige periodes 🙈 mijn advies, adem halen en acceptatie dat het soms zo is. Loslaten ook. Niet eten, dan niet eten. Bij driftbuien troosten en laten razen. Ze gaan gewoon heel veel emotionele sprongen maken en hun eigen autonomie ontdekken en daar hoort dit gedrag, tot op zekere hoogte, bij.

4 maanden geleden

Hier best vanaf vroeg al een pittig kindje, dus al best wat ervaring mee haha, maar moet zeggen dat je er zelf wel beter mee om leert gaan, waardoor zij ook weer rust krijgen. Hier werkt consequent zijn goed, afleiden, bepaalde situaties zoveel mogelijk voorkomen etc. Keuzes laten maken kan ook helpen (wil je deze jas of deze jas aan) en als iets geen vraag is, ook niet vragen. Dat geeft weer gelegenheid om nee te zeggen (we gaan nu in bad ipv wil je in bad). Verder zelf rustig blijven bij tantrums. Ik laat meestal even uitrazen en dan troosten of afleiden. Komt goed! Ze beseffen nu dat ze een mensje zijn met een eigen wil en kunnen ook nog niet goed hun emoties reguleren. Die combi is soms lastig.