5 Reacties

8 maanden geleden

Ben ook benieuwd! En dan vooral naar tips zonder stickervellen 😋

8 maanden geleden

Ik lees mee!

8 maanden geleden

Mijn tip: gewoon wachten tot ze er zelf aan toegeven. Die van mij begon net voor ze 3 jaar was dit zelf aan te geven. Ze zag het van anderen op de opvang en peuterspeelzaal en het lukt haar nu ook gewoon. Zonder stress en stickervellen maar wel met een beetje aanmoediging natuurlijk. Het poepen lukt nog niet maar wat ik zeg: ik ga hey niet af dwingen voor nu. Ik zorg iig dat ze sowieso zindelijk is voor ze 4 jaar is.

8 maanden geleden

Ik volg deze tips: https://www.oudersvannu.nl/peuter/zindelijkheidstraining-in-5-stappen~47d3932 Elke keer op vaste momenten op het potje zetten zonder broek en luier aan. Bijvoorbeeld elke keer half uur na de maaltijd, gelijk na het slaapje. Ik zie dat mijn kindje vrijwel gelijk poept als ze s ochtends wakker is, dus dat is een mooi moment zijn om het potje te introduceren. Zo krijgt ze door waar het potje voor bedoeld is. Dus niet alleen als stoeltje. Verder gebruik ik wasbare luiers waardoor ze beter zelf voelt of het nat/vies is. Dat kan ze nu ook zelf aangeven. Ik denk dat echt zindelijk zijn, dus aangeven dat je naar de wc moet, ze nu nog net wat jong voor is. Mijn dochter is nog geen 17 maanden.

8 maanden geleden

Wij waren bij de oudste met 1,5 jaar begonnen. Ging super goed. Meteen plasjes op de pot meerdere per dag. Ik dacht die is zo zindelijk.. ook altijd gezellig gemaakt. Samen boekjes lezen of spelletje doen op het potje en altijd complimentjes geven, ook als er niks in het potje zat. Dan zei ik dat hij het goed geprobeerd had. Van de een op de andere dag wilde hij niet meer 😅 en ik wilde het niet afdwingen, dus tijdje losgelaten en na aantal weken weer geprobeerd en weer zo'n goede start en weer ineens niet meer willen. Potje stond altijd gewoon in de woonkamer en ik heb het losgelaten, hij was er blijkbaar nog niet klaar voor. Uiteindelijk begon hij zelf met het potje te spelen, spulletjes erin te stoppen of als mandje gebruiken. Eerst dacht ik hmm dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar laat maar even gebeuren. En ik denk dat dat de lading eraf haalde voor hem ofzo want ineens wilde hij zelf weer eens op het potje plassen en toen ging het heel snel! Toen was hij ondertussen wel dik 2 jaar. Hij wordt in Juli 4 jaar en is overdag volledig zindelijk en plast en poept op de wc. Wat ik wil zeggen is, je kunt zelf willen dat ze zindelijk worden en natuurlijk stimuleren, maar als ze er niet klaar voor zijn gaat het niet lukken. Onze jongste is nu 17 maanden en wil nu al zelf (met kleren aan) op het potje zitten, want ja grote broer doet dat ook, dus is interessant. Die zal wel wat eerder eraan toe zijn gok ik 😂 Verdere tip: in de zomer lekker in de blote billen lopen en op het potje zetten als ze plassen, dat ze snappen waar dat leuke stoeltje voor bedoelt is, maar zonder verdere dwang. Dat vond onze oudste ook fantastisch dat hij kon zien wat er gebeurde en zo controle kreeg over zn blaas. Succes!