Hoi lieve mama's,
De meeste van onze lieve baby's zijn nu ongveer 4+ maanden en mogen we ze natuurlijk pap gaan geven, rijstebloem pap.
Ook veel mama's gebruiken de pap om de kleine lekker te laten doorslapen in de nacht.
Ik dacht, leuk even wat anders voor de kleine en ging op onderzoek uit welk merk etcetera.
Nu schrok ik echt heel erg van de beschrijvingen die erbij vermeld werden en kwam zelf tot de ontdekking dat te veel rijst producten kankerverwekkend kunnen zijn dit ivm met de arseen wat door de grondwater in het rijst terrecht komt. Deze informatie stond zelfs op de kruidvat site erbij vermeld, er werd zelf geadviseerd het niet dagelijks te geven.
Ik ben het daarna opgaan zoeken en heb toen besloten om het rijstebloem papje over te gaan slaan. Ik schrok echt van de informatie.
Ik wilde dit toch even aan jullie mama's meedelen omdat we allemaal het beste voor ons kleintje willen. Ik sla de rijstebloem pap af en wacht totdat ze een andere granen papje mag.
Kan ik elke dag rijst, rijstebloem en rijstwafels aan mijn kind geven?
Zilvervliesrijst en rijstwafels passen in een gezond, gevarieerd eetpatroon. En baby's kun je rijstebloem geven, bijvoorbeeld als pap. Uit voorzorg adviseren we wel om niet elke dag rijst of rijstproducten te geven aan kinderen. Dat komt omdat er relatief veel arseen in rijstproducten kan zitten. Het kan mogelijk schadelijk zijn voor de gezondheid als je er langdurig te veel van binnenkrijgt.
Het advies geldt vooral voor baby’s en peuters, maar oudere kinderen en volwassenen kunnen ook te veel binnenkrijgen, als ze vaak en veel rijst en rijstproducten eten.
Ik heb mijn zoontje ook gewoon papje gegeven. Niet in fles. Maar echt als papje dagelijks klein beetje gemengd met kunstvoeding. De hoeveelheden zijn zo weinig. Dat het echt geen kwaad kan. En na 6 maanden kan je sowieso overgaan tot granen papje.
Goed gedaan mama. Ik kwam er ook achter dat rijst tegenwoordig erg vervuild is idd. (Klimaatverandering en te verre doorgevoerde landbouw.)
Voor de kleine dus geen rijstproducten.
Wijzelf koken veel buitenlands en doen nu alleen jasmijn rijst ,daarna wassen en koken de rijst eerst even met n beetje water-water weggooien-nw water erin en waterkoker weer aan. Zo stond het aangeraden om een deel arseen weg te halen.