34 Reacties

3 jaar geleden

Wij gaan voor een geregistreerd partnerschap. Dan is alles in een keer geregeld. Bij een samenlevingscontract moet je ook nog een testament opmaken wil je alles 100% goed geregeld hebben.

3 jaar geleden

Wij gaan ook voor het geregistreerd partnerschap, inderdaad gewoon alles direct geregeld

3 jaar geleden

Geregistreerd partnerschap staat juridisch gezien gelijk aan trouwen. Is er een reden dat je niet wil trouwen? Een samenlevingscontract regelt zaken over het samenwonen, niks met je kinderen te maken. Geregistreerd partnerschap regelt na overlijden van de 1 juridische zaken. Als je specifiek iets voor je kinderen wilt regelen moet je een testament laten opstellen. Dit staat los van trouwen, samenlevingscontract if whatever. Maar Google het eens er is genoeg over te vinden.

3 jaar geleden

Wij hebben al bijna 2 jaar een geregistreerd partnerschap maar dan is alles wel meteen geregeld 😊

3 jaar geleden

Reactie op Amber_87

Geregistreerd partnerschap staat juridisch gezien gelijk aan trouwen. Is er ...
Edit; een geregistreerd partnerschap regelt wel de basis natuurlijk maar je hebt het in je OP specifiek over financiële zaken. Hier heb je een testament voor nodig. Wat wij bijv. hebben dat als we allebei overlijden ons vermogen voor de kinderen pas vrijkomt op hun 21e ipv 18e. En dat de voogden een X bedrag per maand krijgen uit ons vermogen voor onderhoud van ons kinderen etc etc.

3 jaar geleden

Reactie op Amber_87

Edit; een geregistreerd partnerschap regelt wel de basis natuurlijk maar je ...
Okay thanks, maar als ik het goed begrijp zouden jullie dus sowieso kiezen voor geregistreerd partnerschap en daarbovenop zou je nog in een testament moeten laten noteren hoe je het financieel wilt regelen dat je partner bijv niet uit het huis hoeft omdat je kinderen alles krijgen..?

3 jaar geleden

Als je op "partnerschap" zoekt in het forum krijg je ook heel veel topics hierover met info. Raad je aan daar ook even te kijken. Ikzelf kies voor trouwen omdat het bijna gelijk staat aan geregistreerd partnerschap, maar dat laatste wordt niet in het buitenland erkend en mijn vriend is niet Nederlands :) Verder kan je alles ook in een testament zetten dus hoe dan ook kun je het vastleggen, zelfs als je alleen samenlevingscontract doet.

3 jaar geleden

Wij zijn getrouwd maar hebben alsnog een testament vast laten leggen omdat daar in staat hoe wij alles geregeld willen hebben. Daar in staat: wie voogd word, tot hoelang onze voogden financieel verantwoordelijk zijn. Wij voelden ons prettig bij de leeftijd 25. Mocht het eerder nodig zijn mogen onze voogden ten alle tijden eerder het vermogen vrij geven.. ook staat in ons testament wat er gebeurd met ons vermogen als wij met het hele gezin overlijden. Wat er gebeurd als mijn man en ik overlijden en de kinderen leven nog. Ook hebben wij vast gelegd dat mocht 1 van ons overlijden en de ander hertrouwd, diens nieuwe partner geen aanspraak kan maken op het kindsdeel etc.

3 jaar geleden

Wij hebben dit 1 maand voor de geboorte van onze dochter (2021) ook gedaan. Wij hebben alleen gekozen om gratis te trouwen, zonder feestje en dergelijke. Wij kozen voor trouwen, omdat een geregistreerd partnerschap eigenlijk hetzelfde is, alleen met een andere naam. Mijn man heeft nu ook automatisch het gezag en het bespaard een hoop gedoe met het erkennen, gezag aanvragen etc. Mocht 1 van ons iets overkomen, dan staat het al vast wat er met de kinderen gebeurt. Ook hebben wij een peetmoeder aangesteld.

3 jaar geleden

Wij zijn vorig jaar verloofd, en zouden eigenlijk september gaan trouwen. Dit hebben we voor nu uitgesteld naar Mei volgend jaar omdat ik niet “dik” in een trouwjurk wilde. Voor nu hebben we geen de baby erkent en dadelijk vragen we gezamelijk gezag aan.

3 jaar geleden

Reactie op JillK

Okay thanks, maar als ik het goed begrijp zouden jullie dus sowieso kiezen ...
Je partner erft sowieso alles bij een geregistreerd partnerschap. Het is meer als jullie allebei overlijden hoe t dan financieel geregeld wordt voor de kinderen.

3 jaar geleden

Wij hebben vorige week geregistreerd partnerschap gedaan maar is het zelfde als trouwen alleen niet geldig in alle landen ik zou graag nog eens echt wil trouwen met een groot feest

3 jaar geleden

Reactie op Amber_87

Je partner erft sowieso alles bij een geregistreerd partnerschap. Het is me ...
Oké duidelijk, bedankt allen!

3 jaar geleden

Wij hebben 10 jaar een samenlevingscontract maar gaan nu geregistreerd partnerschap doen. Dit was de snelste en goedkoopste optie. We hebben niks met trouwen of wat dan ook maar anders zouden we een testament moeten opstellen jij de notaris en dat kost veel meer geld dan even op dinsdagmorgen een handtekening zetten.

3 jaar geleden

Reactie op Sharkie89

Wij hebben 10 jaar een samenlevingscontract maar gaan nu geregistreerd part ...
Gezag aanvragen en erkenning regelen is trouwens niet veel werk hoor, hebben we bij ons eerste kindje ook gedaan.

3 jaar geleden

Wij hebben een samenlevingscontract. Tegelijk met de koop van ons huis alles geregeld bij de notaris (ook voogdij etc). Geregistreerd partnerschap vonden wij een beetje trouwen zonder feest en dan kon je net zo leuk gaan trouwen vonden wij 😉 Erkenning en gezag zijn zo geregeld hoor! Bij de eerste gedaan en bij deze een paar week geleden naar de gemeente geweest.

3 jaar geleden

Wij hadden al een samenlevingscontract ivm onze woning. We zijn een tijdje terug naar de gemeente gegaan om mijn vriend de baby te laten erkennen en als de baby eenmaal geboren is kan mijn vriend online gewoon gezag aanvragen

3 jaar geleden

Wij zijn 5 jaar geleden getrouwd ondanks dat we beiden niet wilden trouwen. Ik vind het z’n onzin om geld uit te geven aan geregistreerd partnerschap of iets anders waardoor wij voor de gratis dinsdag ochtend optie in het gemeentehuis hebben gekozen🙈 Het scheelt dat je dan nergens geen omkijken meer naar hebt.

3 jaar geleden

Kies niet voor het goedkoopste, maar het beste. Ik zou een informatie gesprek aanvragen bij een notaris. Uit me hoofd gezegd, hou me er niet aan vast. Is er weinig verschil tussen geregistreerd partnerschap en trouwen, enkel als er kinderen in het spel zijn is trouwen een meer waarde. Wij zijn getrouwd (op huwelijkse voorwaarden ivm een eigen bedrijf) en meteen een testament. In het testament hebben we de dingen geregeld voor ons kind mochten we er beide niet meer zijn en heeft kan man ook mijn kind als erfgenaam als kind benoemd. Wie er voor onze kinderen zorgen als we er niet meer zijn Hebben drie verschillende mensen aangesteld in een volgorde. En ook dat ze niet zomaar bij het geld kunnen komen van een erfenis om te zorgen dat het goed besteed zal worden. Voor ons gaf dit het beste gevoel, zodat ik mijn man goed achter laat als ik er niet meer ben en als ons beide wat zal overkomen dat het ook zo goed als mogelijk geregeld is. Laat je goed informeren door iemand die er verstand van heeft en maak je keuze.

3 jaar geleden

Wij hebben een geregistreerd partnerschap, gratis gedaan op een woensdag. Verschilt per gemeente. Net zo functioneel als trouwen, alleen trouwen willen we over een paar jaar doen