19 Reacties

één maand geleden

Ik begin even met de disclaimer dat dit ieders eigen keuze is 😅 Ik ben tegen schermtijd. Dat gezegd hebbende, wij hebben onze telefoons gelocked zodat die niet op haar reageren. Ze ziet ons natuurlijk vanalles doen met telefoons dus wij gebruiken ze ook niet in haar bijzijn. Soms (1 of 2x per week max half uur) staat iets aan voor haar, meestal Nijntje, hey bear of 'een dag in de dierentuin'. Never nooit cocomelon (zie avondshow hysterische peuter tv aflevering). Volgens mij bestaat er een kinder modus waarbij je niet kan swipen maar wij hebben die nog nooit gebruikt dus het fijne weet ik er niet van. Wel zou ik altijd een tv boven een iPad of telefoon verkiezen vanwege het aantasten van het zicht, maar die optie heb je niet echt natuurlijk.

één maand geleden

Reactie op Druufke

Ik begin even met de disclaimer dat dit ieders eigen keuze is 😅 Ik ben teg ...
Je hebt helemaal gelijk betreft schermtijd. Het voordeel van geen tv hebben is dat het niet centraal in je woonkamer hangt. We proberen schermtijd te beperken en ik zet altijd een timer via YT. Maar dan nog, het is beter helemaal van niet maar we zijn niet perfect ☺️ dank voor de tips.

één maand geleden

Reactie op LIZELO

Je hebt helemaal gelijk betreft schermtijd. Het voordeel van geen tv hebben ...
Joh hier ook niet hoor, we doen allemaal ons best. Wij gebruiken het hier ook juist om op adem te komen als ze honger heeft en er nog gekookt moet worden ..

één maand geleden

Bij ons is schermtijd voor mijn dochter van bijna 2 jaar om 17 uur als we gaan koken. Wil ik eigenlijk niet, maar het is wat lastig, want mijn oudste is al 7 jaar en die mag wel gewoon zijn filmpjes kijken. Zij mag dan Juf Roos kijken en daarna mag hij zijn ding kijken. Wij hebben wel een tv en mijn zoon heeft de afstandsbediening dus dat is wat dat betreft wel makkelijker. Misschien kan je haar in een stoel zetten dat ze niet bij de iPad kan en dus niet kan swipen? Juf Roos vindt mijne fantastisch. Ook Buurman en Buurman vindt ze heel leuk, maar dat is wel op Netflix. Nijntje idd ook. Bluey is ook leuk, dat is op Disney plus. Cocomelon proberen we te vermijden, dat keek mijn zoon wel eens, echt verschrikkelijk haha. En idd blijkt dat dus ook heel slecht te zijn 🙈 Super simple songs zijn wel leuk.

één maand geleden

Onze dochter mag 's ochtends als ze wakker wordt (vanaf dat ze anderhalf is) een kwartiertje nijntje kijken. Ze drinkt dan een beker melk en als het filmpje is afgelopen gaat de tv ook meteen uit. Zo worden we allebei rustig wakker en drinkt ze goed. Een ipad doen we niet aan.😁 Heel soms tijdens het eten koken nog wat schermtijd. Ze kijkt niets anders dan nijntje, de rest vind ze ook niet boeiend.

één maand geleden

Qua locken heb ik geen idee. Maar qua programma's kijken ze bij ons Nijntje, kikker, rijmpjes uit rijmstad, liedjestijd, vuilniswagen of iets rustigs met dieren via YouTube (bijv. Dierengeluiden raden).

één maand geleden

Ik heb ketnet junior gedownload. Daar staan filmpjes voor de kleintjes op, live stream en spelletjes. Geen ervaring met de spelletjes trouwens. Weet niet of je betaalde streamingsdiensten hebt, maar als mijn zoontje tv kijkt, is het voornamelijk de filmpjes op videoland. Bij beide heb je dat geswipe en de vage vlogs iig niet. 😉

één maand geleden

Ik vind dat schermvrijopvoeden op instagram veel nuttige tips geeft. Zij beoordeelt bijvoorbeeld ook op een aantal aspecten welke tv series een betere keuze zijn dan andere series en geeft ook veel onderbouwde informatie (bv waarom tv helemaal niet zo educatief is voor kinderen). Mijn dochter kijkt vrijwel geen tv en dat is een bewuste keuze. Misschien 2 keer per week een aflevering van Nijntje/Vuilniswagen/Puffin Rock/Kikker en die duren max 10 minuten dacht ik. Zijn er ook pas recent mee begonnen dus misschien verandert m'n mening hierover nog hoor haha. In ieder geval áltijd via Netflix op de tv, we zijn in de buurt om de tv uit te zetten als de aflevering is afgelopen en ze moet op de bank zitten (niet met haar neus erbovenop). Ze zal nog genoeg schermen zien in haar leven dus het nu een beetje weghouden vind ik prima. Ze videobelt wel veel met opa's en oma's omdat die ver weg wonen. Maar dan dezelfde regels: afstand van het scherm, wij houden het scherm (ipad of telefoon) vast, niet net voor ze gaat slapen en ook niet vaker dan eens per week.

één maand geleden

Hier kijken we dagelijks. In de ochtend een half uurtje, kan ze ontbijten en ik kan dan aankleden en zoon voeden en aankleden. En in de middag als ik kook. Op youtube kids kun je een account aanmaken en dan alleen filmpjes toevoegen die jij goedkeurt. Dan heb je niet meer die schreeuwende vage kinder vlogs. Beeld locken heb ik naar gekeken , maar dat zie ik niet staan. Maar doordat zij alleen goedgekeurde filmpjes kan kijken vind ik dat ook niet zo erg. Progamma’s die wij kijken Juf roos Bing Nijntje Marja de bij Woezel&Pip Fien&Teun Mike&Molly

één maand geleden

Hier alleen tv en geen iPad. Een iPad hebben we ook niet in huis dus dat is hier ook niet echt een issue. Ze mag 2 a 3 keer per week 1 of 2 afleveringen van puffin rock of vuilniswagen kijken (Netflix). Liedjestijd en Teletubbies vind ze ook leuk. Alle afleveringen duren een kwartier en dat is ook wel meer dan genoeg voor ons. Haar voor de tv zetten tijdens het koken werkt hier niet. Ze wil alleen maar samen kijken.

één maand geleden

Hier heel wisselend maar ik denk twee keer per week een half uur kikker of nijntje via Netflix op de laptop. Hij zit in zn kinderstoel en de laptop een eind van m af op tafel. Heel soms geef ik hem mijn telefoon in de auto als ik bang ben dat ie anders in slaap valt (en de middagslaap verpest is) De netflix app heeft in de kids modus een vergrendelscherm dus dan kan ie niet zelf swipen etc, misschien op de I pad ook?

één maand geleden

Hier krijgt die het niet net zoals me dochters als ze naar middelbare school gaan dan krijgen ze pas een telefoon..

één maand geleden

Ons zoontje heeft geen schermtijd. In principe kijkt hij niks, soms in het weekend 1 aflevering van kikker of Nijntje of puffin rock. Op de tv. Maar er kunnen ook 2 weken voorbij gaan zonder dat we iets voor hem aanzetten.

één maand geleden

Ik kom erachter dat TikTak op prime staat!

één maand geleden

Wij kijken dagelijks Sesamstraat met het gezin na het eten op tv. Juist geen telefoons en iPads waar onze zoon zelf besturing over heeft, daar wordt hij heel vervelend van.

één maand geleden

Little margo stories op YouTube. M'n dochter van 2 vind het nu net leuk.

één maand geleden

Wij hebben hier geen ipad oid. Ik wil mijn dochtertje daar ook niet aan laten wennen en dat ze denkt dat ze overal op elk moment kan kijken. Ze kijkt een half uur tot 1 uur per dag tv. Vaak dikkie dik, peppa pig, nijntje of kikker en vriendjes. Ik ben best selectief in wat ze kijkt.

één maand geleden

@lizelo: je kunt je scherm locken door ‘begeleide toegang’ in te schakelen op iPhone of iPad. Ik hoop dat ik het linkje mag plaatsen: https://support.apple.com/nl-nl/111795 Hiermee kun je bijv de YouTube app openen en dan op een sneltoets klikken, waardoor je kind vervolgens nergens op kan drukken. Je kunt het scherm zelf weer unlocken door een code in te typen. Super handig!

één maand geleden

Oh ja en als je Activeringsknop ook aanvinkt, kun je deze instelling super snel aanzetten!😃