11 Reacties

2 jaar geleden

Het is jullie kind, dus jullie regels. Wij kiezen er ook voor om geen foto's op fb te zetten precies zelfde reden zoals jij zegt. Ik vind sowieso dat het aan niemand anders is om foto's te delen dan jullie zelf als ouders.

2 jaar geleden

Hier precies zo’n schoonmoeder. Het lijkt wel alsof wij dezelfde hebben. Het is hier zelfs zo erg dat als we er iets van zeggen ze gaat huilen en dan de zielige oma gaat uithangen en zegt: ik ben zo trots ik wil het delen, blabla.. Als we dan zeggen dat het in de familieapp groep mag enzo dan vind ze dat blijkbaar niet voldoende. Ze heeft zelfs een keer foto’s op fb gezet van ons zoontje dat in bad ging, naakt en al! 😳 Ik snap je frustratie en heb helaas ook geen tips🙈
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Nb Mijn schoonmoeder zet zelfs op fb dat ik bevallen ben terwijl we dat zelf nog niet eens aan iedereen verteld hadden🤦🏼‍♀️

2 jaar geleden

Herkenbaar hoor. Bij de geboorte van ons eerste kindje hadden zij het al met de halve wereld gedeeld. Ze had het zelfs mijn zus al verteld! Dat viel me toen zo verkeerd. Het is aan ons om het te vertellen. Ook kreeg ik al berichtjes van vrienden/ kennissen van mijn ouders terwijl ik mijn schoonzus en zwager nog niet eens had kunnen bellen. Dat was dus binnen enkele uren na de bevalling. Ik heb deze keer meerdere keren duidelijk gezegd dat ik mensen zelf wil bellen. En dat ze pas iets op FB mag plaatsen als wij dat zelf hebben gedaan. Opa's en oma's... ze zijn zo trots! En door hun enthousiasme vergeten ze de rest gewoon 🤔. Maar het is vreselijk irritant 😩.

2 jaar geleden

Oh ja.. herkenbaar! We hebben op voorhand hier over gehad met zowel mijn ouders als mijn schoonouders aan tafel. Ik heb toen gesproken en begonnen met iets zoals: “omdat er een verschil is tussen impliciete en expliciete communicatie, er worden geen foto’s van ons zoontje op sociale media geplaatst nicht tekst hierover. Vooral niks delen met niemand ook vooraleer wij het delen of toestemming geven. Moesten we ooit veranderen van idee zullen we het melden.” Ik werd precies genegeerd terwijl ik spraak… dus heb ik gevraagd of ze het goed begrepen hadden Mijn schoonvader gebruikt fb las dagboek precies… vind ik dat zo raar. Mensen beseffen niet de gevaren van social media en dus verstaan social media concept niet eigenlijk. Vind ik mega irritant dat ze dan foto’s plaatsen van iemand anders. Al begrijp ik hoe trots ze zijn! ❤️

2 jaar geleden

Wij hebben dezelfde regel. Onze kinder worden helemaal niet, ook niet onherkenbaar, op social media gedeeld. Ook niet door anderen. Maar mijn man en ik staan er duidelijk hetzelfde in. Als ik het zo lees heeft jouw partner er toch een andere kijk op dus zou zeggen bespreek het eerst met elkaar 🤷‍♀️ Daarna het gesprek aangaan met de (schoon)ouders en toch echt heel duidelijk zijn.. maargoed makkelijker gezegd door vreemden dan gedaan haha, succes!

2 jaar geleden

Hier ook een flinke sociaal media schoonmoeder, ze moet ook eerst toestemming vragen, zo niet is echt de wereld te klein en bekijkt ze het maar dan nooit meer één foto. Hier zijn we heel duidelijk over geweest. Ook mag het van mij alleen in een story van insta, dus na 24 uur niet meer zichtbaar en niet herkenbaar erop. Ze houdt zich er goed aan. Hebben ook al meerdere keren gezegd dat en bepaalde foto niet gedeeld mag worden en dat is dan vervolgens oké.

2 jaar geleden

Mijn ouders en schoonouders zijn gelukkig niet heel handig met social media. Instagram sowieso niet en Facebook matig. Wij willen onze kinderen ook niet herkenbaar op social media, van onze dochter is na de geboorte 1 foto geplaatst en dat is het. Mijn moeder heeft ooit een foto van mijn dochter met mijn neefje als profielfoto op Facebook gedaan en gelijk weggehaald toen ik zei dat niet te willen. Wij delen wel regelmatig foto’s via whatsapp, en dat vind ik wel lastig om de grens te bepalen. Het zijn altijd ‘beschaafde’ foto’s, ik wil niet via whatsapp foto’s gedeeld hebben wat enige vorm van naakt heeft. Maar ik weet ook niet in hoeverre foto’s doorgestuurd worden naar anderen. Soms zeggen we er expliciet bij; alleen voor jullie. Ik wil ook niet altijd die discussie (moeten) aangaan.. Dit digitale tijdperk heeft voordelen, maar ook zeker heel veel nadelen 😔.

2 jaar geleden

Heel herkenbaar! Wij hebben er ook bewust voor gekozen geen foto’s (zowel herkenbaar als onherkenbaar) te plaatsen op social media, en dat geldt dus ook voor anderen. Laat in ons geval ook geen ruimte voor ‘grijze gebieden’ waar je per foto toestemming moet geven, misschien werkt zo’n harde grens ook wel voor jullie?

2 jaar geleden

Hier ook geen toestemming om online foto’s te delen van onze baby. Ik zou het er persoonlijk weer afhalen als mijn (schoon)ouders iets zouden delen van mijn kind. Deel lekker je eigen foto maar laat kinderen met rust denk ik dan, ookal is het je kleinkind. Uiteindelijk hebben de ouders het voor het zeggen. Zo hard denk ik er wel over.
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Hier hebben we er ook voor gekozen om geen herkenbare foto’s online te zetten en dit hebben we ook zo aangegeven aan de familie voor de geboorte. Na de geboorte zagen we plots dat m’n schoonmoeder een volledig album op haar Facebookpagina had gemaakt met foto’s van onze zoon… We hebben haar hier meteen op aangesproken en geeist dat ze dit terug ging verwijderen. Ze maakte er best wel wat drama rond, maar dat kon ons niet schelen. Gewoon doen waar jullie zich als ouders goed bij voelen :)