14 Reacties

4 maanden geleden

Die van ons is van 17 november en zegt alleen maar opa verder niets. Ik maak Me eigen niet druk komt van zelf wel. De een is wat sneller dan de andere. Wij hoeven pas Met z’n 2 naar cb.

4 maanden geleden

Zou er ook nog niet te druk over maken. Waar mijn eerste zoontje met 1.5 jaar complete zingen kon praten. Kan nu de jongste alleen nog maar, mama, papa, opa, ti ta (politie bedoelt hij er mee) En ja en nee.. Komt vanzelf wel. Ene kindje is het andere niet.. Straks gaat hij naar de peuterspeelzaal en daar houden ze het wel in de gaten. En anders is er nog altijd logopedie

4 maanden geleden

Wat een belachelijke conclusie van dat consultatiebureau. Als ze nou 2,5 zijn en nog niet een beetje praten oké maar 20 maanden kom op zeg. De oudste van mij was met 2 ook nog geen prater. Maar met 3 sprak hij heel goed Nederland heel veel Engels en kon hij al rekenen met sommen tot 10 en heeft hij altijd voorgelopen op school en gaat hij nu naar 1 vwo. Dus het zegt dus helemaal niets. M’n jongste ook 20 maanden zegt ook maar een paar woordjes maar zijn begrip is zeer goed ontwikkeld dus die gaat straks ook vanzelf praten. Laat je niet onzeker maken door dat consultatiebureau 😉😘

4 maanden geleden

Mijn zoontje is van 29-11 en begint sinds deze week wat meer woordjes en klanken/dierengeluiden te maken. Hij was motorisch super snel (lopen met 9 maanden bijv) en hiermee misschien iets langzamer 🤷🏽‍♀️ maar ik maak me echt nog geen zorgen. Elk kindje op z’n eigen tempo!

4 maanden geleden

Wat een overhaaste conclusie weer van het CB 🫠 Mijn zoontje was ook motorisch veel sneller dan met spraak. Ieder kindje leert het op eigen tempo. Ik zou dit advies lekker links laten liggen en zien hoe het komende maanden ontwikkelt, kan opeens heel snel gaan! Als je na 2e verjaardag weinig tot geen vooruitgang ziet kan je altijd nog allemaal testen doen :)

4 maanden geleden

Mijn zoontje is 21 maanden en zegt alleen maar papa.. ik maak me nog niet druk, want hij begrijpt heel veel!

4 maanden geleden

Ja het maakt je wel echt onzeker moet ik zeggen. Hij was ook best een late loper pas bij 19 maanden. Ook omdat hij niet bijvoorbeeld alles heel goed begrijpt. Hij had wel tijd geleden vaak oorontsteking en met moeite kreeg hij buisjes dus dat heeft zijn gehoor wel wat verbeterd maar goed ik heb nu zo een naar gevoel alsof hij een achterstand had. Ze hadden het zelfs over een taal ontwikkeling stoornis :(((

4 maanden geleden

Ik vind dat iedereen t CB wel heel hard affikt. TS geeft aan dat er gesproken is over audiocentrum; mogelijk wordt er gedacht aan gehoorprobleem? In dat geval kan het best verstandig zijn om niet zomaar af te wachten...

4 maanden geleden

In mijn omgeving heb ik een aantal kinderen waarbij het juist andersom ging. Het kwam allemaal goed maar wel met wat extra ondersteuning (logopedie) Door lange wachtlijsten duurde dat wel vaak lang, zelf zou ik dus altijd ingaan op t aanbod om even verder te kijken. Mijn ervaring is dat ze juist bij t cjg snel zeggen komt wel goed, waardoor kinderen dan met een taalachterstand aan school beginnen terwijl t anders daarvoor al opgelost had kunnen worden.

4 maanden geleden

Mijn zoontje spreek nog totaal niet, hij brabbelt de laatste tijd veel maar meer klanken. Ik maak me er nog niet druk om, maar toch zie ik ook wel om mij toe kindjes van zijn leeftijd die het wel doen. Ik wacht het af tot de afspraak bij CB met 2 jaar oud.

4 maanden geleden

Dochter 21 maanden praat ook nog niet. Zegt "ja/Nee" en heeft een hele tijd "mama" gezegd maar daar stopt het ook wel. Klanken is ze wel mee bezig.

4 maanden geleden

Ik snap je zorgen en ook de reacties van alle andere mama’s hier wat betreft een vroege oordeel van het CB. Wel wil ik je gerust stellen dat al loopt je kindje achter of heeft het een taal ontwikkelingsstoornis (dit kan overigens op deze leeftijd nog niet gediagnosticeerd worden), hier echt met vroeg erbij zijn, heel veel aan gedaan kan worden. Wanneer kinderen motorisch “wat” achterlopen, schakelen we direct een fysio in en dat ziet men als heel laagdrempelig. Maar bij taal of spraak lijkt er altijd gelijk een grotere stempel op te liggen. Een afspraak bij een logopediste kan geen kwaad en zal geen directe stempel/oordeel geven, maar kan je wel haar bevindingen delen. Het feit dat je je zorgen maakt is omdat je het beste voor je kind wil en dat is het allerbelangrijkste. ❤️

4 maanden geleden

Mijn zoontje van 21 maanden praat ook nog niet maar snapt alles ! Daarom maak ik mezelf er nog niet druk om.

4 maanden geleden

Reactie op KtjeImmie

Ja het maakt je wel echt onzeker moet ik zeggen. Hij was ook best een late ...
Als je zoontje veel oorontsteking heeft gehad en daarvoor buisjes heeft gekregen, zou ik me nog geen zorgen maken. Misschien heeft hij in die periode minder gehoord en is zijn ‘hoor-leeftijd’ daarom lager dan 20 maanden. Kinderen leren te praten door het te horen en na te zeggen. Ons zoontje heeft vanaf 6 maanden buisjes (daarvoor weinig gehoord) en vanuit het ziekenhuis hebben ze ons uitgelegd dat zijn hoor-leeftijd daarom lager is