In het nieuwe jaar gaat mijn zoontje van dan 14 maanden een dag in de week naar mijn schoonouders. Dit willen zij heel graag. Door omstandigheden kon het niet eerder, in januari is het dan zo ver. Ik kijk er alleen heel erg tegenop om verschillende redenen.... Wij zien mijn schoonouders nu ook al 1x in de week. We gaan regelmatig daar koffie doen en anders komen ze bij ons. Het is hun eerste kleinkind.
Mijn schoonmoeder is heel erg nostalgisch sinds onze zoon geboren is. Ze haalt alle oude kleertjes van zolder van mijn vriend (we hebben ook wat gehad) en dus ook heel oud speelgoed en knuffels. Speelgoed wat eigenlijk helemaal niet geschikt is voor kleine kinderen. Mijn schoonmoeder wil graag dat hij ermee speelt en legt het daarom elke keer neer als hij er is.
Het gaat bijvoorbeeld om een hele oude knuffel met knopen als ogen en knoopjes op het jasje. Ook met die harde snorharen en een kanten jasje. Dit is gewoon een onveilige knuffel voor een kindje van 12 maanden. Ook legt ze speelgoed paardjes met losse onderdelen en potloden neer. Ik leg het steeds ergens anders neer maar ze blijft het maar pakken en aan hem geven.
Mijn zoontje is erg ondernemend. Hij kan al super goed lopen en wil echt alles ontdekken en meemaken. Hij is razendsnel en pakt echt in 1 seconde dingen waarvan je niet wist waar het vandaan komt. Ik probeer dit ook vaak beetje grappig te zeggen tegen ze, maar het komt niet goed bij ze binnen.
Als hij bijvoorbeeld bij de salontafel aan het spelen is, laten ze expres de kaarsen staan zodat ze hem kunnen corrigeren. Hij vind dat natuurlijk mooi want ja kaarsen hij kent dat niet (gevaarlijk). Elke keer als hij er naartoe gaat, roepen mn schoonouders NEE DAT MAG NIET. Continue. Ze laten de kaarsen ook expres staan, ik vind dat uitlokken. Ook als hij lief met een bijtspeeltje aan het spelen is besluit mn schoonvader uit het niets dat het niet meer mag. Zegt hij continue, NEE uit je mond! Mag niet! Mijn zoon snapt hier natuurlijk niks van.
Er zijn ook wat kleine dingen die ik vervelend vind. Ze heeft vaak zn poepluier verschoond en altijd als ik erna zn luier doe, zit er nog flink wat poep tussen zn billen....
Ik wil niet overbeschermend overkomen dus ik laat het maar gebeuren. Maar als hij daar heen gaat in januari ben ik er niet meer bij. Ik kijk er zo tegenop!
Is dit overdreven? Moet ik het meer loslaten?