17 Reacties
3 maanden geleden
Hier al een tablet gehaald voor onze jongste. Moet nog even kijken naar leuke/goede apps. Die van ons praat ook nog weinig. Vooral wat losse woordjes. Eerste jaar heel erg verkouden geweest. KNO vond het een twijfelgeval voor buisjes dus we hebben gekozen dit dus niet te doen. Echter m’n oudste sprak ook met 21 maanden weinig. En opeens sprak hij heel veel en goed en met 3 sprak hij ook al goed Engels puur door filmpjes kijken. Verder zijn meisjes vaak met taal sneller als jongens dus ik zou me niet teveel zorgen maken als het begrip goed is. Die van ons begrijpt echt alles wat ik zeg. Dus dat praten komt wel.
3 maanden geleden
Geen ervaring met een kindertablet. Maar vooral een hart onder de riem. Hier een meisje van ongv even oud maar die spreekt ook nog niet vloeiend of meezingen hoor. Volgens mij nog niks om zorgen te maken. Wel woordjes en nu af en toe 2 woorden achter elkaar.
3 maanden geleden
Reactie op Nikita1986
Hier al een tablet gehaald voor onze jongste. Moet nog even kijken naar leu ...
Ja hij begrijpt wel wat je zegt
Met kom we gaan naar bed loop die naar bed of pak je konijn doet die ook
Zijn woordje nu zijn : mama.papa.ja.nee.opa
3 maanden geleden
Reactie op Judyweer
Boekjes lezen helpt bij de taalontwikkeling
Ja zo vaak geprobeerd maar hij heeft daar geen rust voor in ze kont hij is echt een doener net als mij
3 maanden geleden
Reactie op liefstemama123
Ja zo vaak geprobeerd maar hij heeft daar geen rust voor in ze kont hij is ...
Had mijn zoon ook, maar sinds deze week komt die, rustig naast ons zitten, hij slaat wel halverwege het boek dicht. Maar de concentratie is natuurlijk niet heel lang.
Niet te veel verwachten dat valt het altijd mee😉
3 maanden geleden
Reactie op JufJo1
https://schermvrijopvoeden.nl/waarom-ik-geen-fan-ben-van-squla/
Sorry maar dit vind onzin
Wij belonen altijd ons kind als die wat goed doet dus dat ze aan gewend raken slaat nergens op wij werken just met beloings stemen zo leer kind je het verschil tussen niet goed en wel goed en krijgen ze ook meer vertrouwen in hun zelf
3 maanden geleden
Reactie op JufJo1
https://schermvrijopvoeden.nl/waarom-ik-geen-fan-ben-van-squla/
Amen 🙏🏼
Een tablet is eerder een stap in de verkeerde richting lijkt me. Spelen met je kind, echt contact maken, boekjes lezen, dingen benoemen wat je doet en ziet. Dat zijn de dingen die de taalontwikkeling bevorderen en niet de tablet of de tv 🥲
3 maanden geleden
Reactie op liefstemama123
Sorry maar dit vind onzin
Wij belonen altijd ons kind als die wat goed doe ...
Ik lees het anders... een jong kind moet geholpen worden tijdens een proces niet het product. Dus een compliment als 'wat goed dat je dit probeert' of 'je hebt je potlood netjes vast, knap!' hoort inderdaad wel ja. Maar complimenteren op product kan vaak juist onbewust onzeker maken omdat een kind bevesting nodig heeft van een volwassenen. 'Is mijn tekening af?' 'Is dit het goede antwoord?' Etc.
3 maanden geleden
Het is ook al best bijzonder dat zijn nichtje liedjes mee zingt hoor. Onze oudste liep voor qua spraak en de jongste loopt eigenlijk "normaal" en zingt ook nog geen liedjes mee. Praat twee woorden achter elkaar en wijst naar dingen.
Wij lezen boekjes voor het slapen gaan en soms overdag ook en proberen veel te praten met ze. Ik denk dat je eerder naar professionele hulp daarin moet gaan kijken als je echt er iets mee wilt doen, misschien dat het cb hierbij tips heeft?
3 maanden geleden
Ahh lieve, ik zou dit loslaten hoor. Wat een druk om nu al op je kindje te leggen. Misschien is een ander kindje in jouw omgeving nu sneller met taalontwikkeling, maar dat betekent niet dat jouw kindje achterloopt. Mocht het echt een punt zijn, dan komen ze daar bij het consultatiebureau achter en helpen ze je verder.
3 maanden geleden
Tablet is heel leuk maar is ook een makkelijk afleiding en "verslavend" waardoor een kind echt niet meer gaat praten want dat hoeft nu niet want hij heeft een scherm om naar te kijken😅 Mijn mening is dat het helpt juist meer helpt om alles te benoemen wat je doet. Ga lekker fietsen en vertel wat je allemaal ziet. Welk dier zie je daar? Welk geluid maakt die? En lekker naar de peuterspeelzaal als daar ook een achterstand word geconstateerd mag je kindje meer komen en krijg je sws een doorverwijzing naar een logopedist of taaltrainingen!