18 Reacties

4 maanden geleden

Ik heb dit ook! Het klinkt heel naar, maar ik vind zijn gebit onwijs belangrijk... Dus papa houd zijn handen stevig vast... En met mijn linkerhand doe ik zijn mond open zeg maar, en met rechts poets ik.

4 maanden geleden

En als mijn man niet thuis is, dan wikkel ik hem even in een deken. Rond om zijn armpjes, dan heb ik mijn handen vrij om zijn tanden te poetsen. 1 toestand maar het moet.

4 maanden geleden

Heel herkenbaar.. maar ik vind tandenpoetsen zo belangrijk dus dat ene minuutje heeft ie gewoon pech.. ik probeer het steeds eerst lief, "aaa" en dan zachtjes poetsen. Als ie in de weerstand gaat dan gaat ie in de houdgreep en poets ik gewoon zijn tandjes rustig. Ik blijf ook rustig praten, zing een liedje en zachtjes poetsen. Hoe dramatisch hij dan ook doet. Soms gaat het daardoor beter. It is what it is 🤷🏼‍♀️

4 maanden geleden

Reactie op Saskia1994

En als mijn man niet thuis is, dan wikkel ik hem even in een deken. Rond om ...
Ik heb dat ook gedaan maar dan duwt die zijn hoofd weg of mond strak dicht🥲

4 maanden geleden

Reactie op Mnieuwland

Heel herkenbaar.. maar ik vind tandenpoetsen zo belangrijk dus dat ene minu ...
Bij mij duwt die zijn hoofd weg en houdt zijn mond dicht, pfff en dan gaat die heel hard huilen en dan hoesten door het huilen

4 maanden geleden

Wij gebruiken tandpasta van jordan met een smaakje en sindsdien gaat het goed. Soms is het een drama dan poetsen we samen, hij poets mijn tanden en ik die van hem🥰

4 maanden geleden

Is het een idee om een tandenborstel bij zn speelgoed te leggen. Zodat hij overdag zelf dat gekke ding kan ontdekken waar mama mee in zn mond wil poetsen? En het tanden poetsen op een ander moment te doen zodat de druk er even af is. Dus een tijdje in de ochtend ipv avond. En dan beginnen met 1x over de voorste tanden en klaar en elke dag een beetje uitbreiden als hij het accepteert. Misschien kun je het zo weer wat prettiger maken

4 maanden geleden

In het begin maakten we een spelletje van het tandenpoetsen en deden we de tandenborstel heel snel heen en weer in zijn mond. Hier moest hij altijd om lachen. En we deden zelf onze mond open ahhhh zeggen en net doen of we onze eigen tanden gingen poetsen en daarna deden we die van hem. In het begin poetsen we meer voor het idee als dat we echt iets deden. We zorgden er expres voor dat hij niet overstuur raakte zodat hij geen verkeerde associatie kreeg. Nu kunnen we zonder problemen zijn tanden poetsen. In de avond doen wij het in de ochtend mag hij zelf zijn tanden poetsen.

4 maanden geleden

Wij zijn nu op de camping en thuis is het ook moeizaam en gaat het zoals anderen beschrijven (soms gaat het goed en is ze meegaand, soms gaat het onder dwang…) maar ze mag hier mee naar het toiletgebouw en dan op het kastje van de wastafel zitten en dat vindt ze ge-wel-dig, want dat is spannend en leuk en zoals de grote kindjes dat doen. Ik zat te denken of ik hier thuis op voort kan bouwen. Misschien dat het jullie ook kan inspireren…

4 maanden geleden

Ik heb op insta eens een manier gezien die hier ook goed werkt. Jij zit op grond en kind ligt tussen je benen. Jouw armen over de benen. Onze zoon vindt dit aan het begin heel grappig. Op moment dat hij het zat is kun je de armen dus in bedwang houden met je benen terwijl jij je handen vrij hebt. Ook kan zijn hoofd minder draaien. Klinkt naar maar het is op deze manier juist veel minder strijd dan in de houdgreep.

4 maanden geleden

Als ik hem in een deken gewikkeld heb, dan doe ik 2 vingers van mijn linkerhand zoals op de foto... Zodat hij niet veel kan bewegen met zijn hoofd. Soms werkt liggend zijn tandenpoetsen beter dan op een stoel. En met mijn rechterhand poets ik zijn tanden. Ik heb hem even onherkenbaar gemaakt. De foto is wazig omdat hij veel bewoog😂

4 maanden geleden

Hier ook echt drama.. we zetten haar voor de tv en dan gaat het meestal redelijk, maar ik heb echt geen idee of ik alles goed poets. Ik doe het echt op de tast.. Ze bijt haar tanden op elkaar of doet haar tong ervoor 😔 Als ik het haar zelf laat proberen of mee laat kijken kauwt ze ook alleen maar op de borstel 🤷‍♀️

4 maanden geleden

Zelfde probleem hierzo, heb haar elke keer in de houdgreep moeten houden om de tanden te poetsen nog steeds een drama maar ze laat het wel toe, even doorheen bijten helaas🥲.

4 maanden geleden

Hier is het ook maanden drama geweest. Ze deed haar mond dicht of haar tong ervoor. Het werd van kwaad tot erger en we hadden werkelijk alles al geprobeerd. Soms had ik geen zin in die confrontatie en gaf ik ze zelf haar tandenborstel en dan zat ze er maar een beetje op te kauwen. En soms was ik het beu en dacht ik, nu moet het goed gebeuren en dan ging ze in de houdgreep🤣3 weken geleden gingen we op vakantie en ineens ging de knop om. Ik deed niks anders maar sinds dien mag ik uitgebreid poetsen🤷🏼‍♀️wel had ik net voor de vakantie een nieuwe tandenborstel met een dopje erop voor haar gekocht en ze vind het leuk om na afloop de dop er zelf op te doen. Ik laat haar op dan op bed liggen en ik kan letterlijk op m’n dooie gemakje alle tandjes 1 voor 1 poetsen. Ik vertel dan ook tijdens het poetsen welke tand aan welke kant ik ga doen en na afloop geven we elkaar een high five🤣het is zo’n verademing dat het geen strijd meer is. Ik was bang dat het thuis wel weer een strijd zou worden maar tot nu toe gaat het thuis ook nog goed!

4 maanden geleden

Bij ons was het ook altijd strijd, ik gebruik nu een bekertje water waar ik steeds de tandenborstel in dip. Ons zoontje wil nu steeds het water van de tandenborstel af zuigen en zelf dippen. Tussendoor kunnen we zonder strijd zijn tanden poetsen.

4 maanden geleden

Mijn zoontje heeft 2 borstels. We hebben er een soort van spelletje gemaakt. Wij openen altijd dan het liedje van Jokie - tandenpoetsen. Hij mag 1 borstel en mama mag 1 borstel. Hij borstelt eerst na zo n 20 sec vraag ik of ik verder mag en hij laat z’n tanden poetsen. Als ik zelf begin wilt hij dat niet dus ik laat hem altijd zelf eerst z’n dingetje doen daarna mag ik het afronden. Ik heb hem nooit gewikkeld of dergelijke. Leek me niet zo verstandig, wou het op een speelse manier doen. Als ik hem nu roep dat we tanden gaan poetsen komt ie rennend. Ik poets soms mijn tanden ook en dan kijkt hij hoe ik het doe en doet ie me na.

4 maanden geleden

Mijn dochtertje vind vooral de elektrische tandenborstel reuze interessant en onze tandarts zegt als het op een lage stand staat dat je 1x per dag best een elektrische mag gebruiken! Misschien helpt dat

4 maanden geleden

Ik maak er nu een spel van we gaan op zoek naar tijgers in zijn mond dan brul ik af en toe als we er een “gevonden” hebben vind hij grappig en gaat het mondje vanzelf open en dan poetsen