15 Reacties

6 maanden geleden

Hallo lieve mama, Ik ben zelf juf en ik sta voor groep 1. Ik moet heel eerlijk zeggen dat er om 2 uur veel ouders/opa's/oma's of andere familieleden klaar staan om de kinderen op te halen. Een enkeling gaat naar de bso. Vaak loop ik na schooltijd naar wat ouders toe om wat te vertellen over de dag. Met ouders die ik veel zie heb ik een goede band. De ouders die ik weinig zie niet. Daardoor vraag ik deze ouders ook minder snel om te komen helpen etc. Waardoor ze weinig tot niet betrokken zijn bij de school. Ik vind dat altijd jammer.. deze ouders zijn vaak ook degene met 'onrealistische eisen'( ik noem het maar zo. Denk aan uitapraken als 'mijn dochter mag niet spelen met die' of' de kleren van mijn kind moeten schoon blijven'). Ik denk dat dit komt omdat zij niet zo goed weten hoe het daadwerkelijk op school gaat... Wat ik bedoel te zeggen; voor jou als ouder en ook voor je kind is het toch wel van belang (vind ik) om af en toe naar school te komen... ik snap dat het moeilijk is maar misschien kun je eens ik de zoveel tijd iets regelen om er toch te zijn? Bijvoorbeeld de kijkochtend/koningsspelen etc?? Succes!

6 maanden geleden

Ik werk niet per se tot 18:00 uur, maar met de voorschool, hebben ze halve dagjes. Dan lijkt het mij vreselijk als ik hem niet kan ophalen en knuffelen. Heb ook nog geen idee hoe ik dat ga doen… maar de schuldgevoel is er bij mij ook. PS: dit is ook onze moederinstinct die aangeeft dat ons kindje dit nodig heeft volgens mij. Misschien kun je wel afschalen, of halve dagen thuis werken en dan in de middag de kleine ophalen oid?

6 maanden geleden

Hoeveel dagen werk je? Ik kan onze oudste 2 dagen per week niet ophalen van school vanwege maar heb het geluk dat ik het 3 dagen wel kan doen. Sommige ouders staan vaker aan school maar de meeste juist minder vanwege werk. Die kinderen komen niets te kort en ook deze ouders geven zich op om op school te helpen als dat lukt qua werkdagen.

6 maanden geleden

Ik werk ook tot 17:30 en haal haar af en toe van de opvang. Ik werk maar 5 minuten van de opvang.Maar wanneer zij naar de basisschool gaat, kan ik dat niet meer doen. Het is maar zo.

6 maanden geleden

Reactie op Hetiswathetis

Hoeveel dagen werk je? Ik kan onze oudste 2 dagen per week niet ophalen va ...
Kinderen komen niks te kort nee. Ze zijn veilig en worden overgedragen. Maar in groep 1 is wennen aan de basisschool echt veel. Het doorgeven aan de bso gaat in veel gevallen niet leuk. De kinderen zien dat klasgenootjes opgehaald worden en zij moeten blijven. In groep 4 is dat echt een ander verhaal.. maar in het begin.... En buiten dat is school geen opvang. Wij vragen ouders bij van alles (anders kan het niet doorgaan) en tijdens het beginnens leerproces is het maken van veel leeruren met ouders (huiswerk) dagelijks nodig. Ik snap echt dat ouders moeten werken hoor. Maar school vraagt echt wat anders van een ouder dan een kdv.

6 maanden geleden

Reactie op JufJo1

Kinderen komen niks te kort nee. Ze zijn veilig en worden overgedragen. Maa ...
Misschien interpreteer ik het verkeerd, het komt op mij over op deze manier maar zeg niet dat jij het zo bedoelt natuurlijk. Het klinkt nogal alsof je ouders die hun kind niet van school kunnen halen een schuld gevoel aan praat. Wat al gezegd is, kinderen komen komen niks tekort. Er wordt voor ze gezorgd en papa en mama hebben echt wel het beste voor en doen wat ze kunnen. Niet iedereen heeft de luxe thuis te werken, eigen uren in te kunnen delen, op tijd klaar te zijn etc en daarbij komend dus hun kinderen van school op te halen dagelijks en een praatje met de juf / meester te maken. Tuurlijk is contact tussen de leerkracht en ouders belangrijk maar soms is er geen andere mogelijkheid. Zoals je bericht, tot 2x aan toe, verwoord is zou wel iets genuanceerder mogen (mijn inziens). En ja dit ligt wat gevoelig voor mij vandaar mijn reactie erop. Mijn dochter heeft alleen mij, ook geen familie of vrienden beschikbaar. Straks moet ik haar ook hele dagen missen tot ze klaar is met school en vervolgens bso. Hierin heb ik geen andere keuze gezien ik moet werken en uren moet maken om voor haar te kunnen zorgen. Mijn werkdag is tot 18:00 en ik zal haar pas 18:30 kunnen ophalen. Nee dat is niet leuk, ja daar maak ik me zorgen over hoe dat zal gaan, ja ik mis een hoop tijd voor school en gesprekken met leerkrachten. Misschien zou je er ook enigszins iets positiefs uit kunnen halen en kunnen verwerken in je berichten zodat ik en mama’s en papa’s in dezelfde situatie ons niet schuldig hoeven te voelen. Nogmaals, no offense.

6 maanden geleden

Ik ken eigenlijk alleen maar ouders om me heen die werken en van wie de kinderen minimaal een aantal dagen per week naar de BSO gaan. Af en toe proberen ze er dan toch bij te zijn bij een schoolactiviteit en zo binding met de school te houden.

6 maanden geleden

Reactie op JufJo1

Hallo lieve mama, Ik ben zelf juf en ik sta voor groep 1. Ik moet heel eer ...
Ik snap helemaal dat het als leerkracht belangrijk is om een goede band met de ouders te hebben. Maar het lijkt me toch niet dat je alleen de ouders vraagt met wie je persoonlijke klik hebt om te komen helpen etc dan zet je de werkende ouder of de ouder met wie je zelf minder op één lijn ligt wel heel erg buiten spel.

6 maanden geleden

Reactie op west

Ik snap helemaal dat het als leerkracht belangrijk is om een goede band met ...
O, nee absoluut niet. Ik vraag het altijd via de online kanalen. Maar het zijn wel altijd dezelfde ouders die komen 😉

6 maanden geleden

Reactie op DC87

Misschien interpreteer ik het verkeerd, het komt op mij over op deze manier ...
Ik wil geen schuldgevoel aanpraten. Mijn zoontje zal ook op de vso starten en worden opgehaald door opa( 3dagen). Voor mij kan het helaas ook niet anders. Toch is het belangrijk om niet altijd maar mee te praten met ouders als ze om ervaringen vragen om ze maar een goed gevoel te geven. Er moet ook gekeken worden vanuit school en kind perspectief zodat een ouder een goede keus kan maken hierin(als er überhaupt een keus te maken valt natuurlijk. Dat is een luxe en dat snap ik ). Ik zou als leerkracht deze ouders hier nooit op aanspreken en kinderen vertellen dat er ook geld verdient moet worden. Dus in dat geval 'loopt' het ook gewoon in de praktijk...

6 maanden geleden

Ik werk 4 dagen en daarnaast moest ik ook reizen voor werk naar het verre buitenland. Soms kon ik mijn dochter zelf ophalen bij een opvang maar niet altijd. Dus alles is niet aan te raden. Heb nu een burn out, nooit gedacht dat dit mij zal overkomen. Doe wat goed voelt, ik zal 4 dagen blijven werken maar ik moet mijn grens trekken met reizen en overwerken. Mijn dochter is het allerbelangrijkste en wil zo min mogelijk missen.

6 maanden geleden

Ik begrijp je gevoel. Bij onze oudste kinderen was ik thuis en haalde ze altijd op Bij de jongste niet. Ik merk hierin geen verschil. Onze jongste heeft het geweldig op de opvang. Altijd blij bij het brengen en ophalen dus dat neemt mijn schuldgevoel weg. En ik wordt heel blij van mijn werk (1 dag per week) dus win win wat ons betreft ❤️

6 maanden geleden

Mijn zoontje zal ook minstens 1 dag per week na schooltijd naar de opvang gaan. Met de ervaring van onze andere kinderen zal dat soepel verlopen Die waren regelmatig teleurgesteld dat ze niet naar de opvang mochten. Misschien stelt dat je gerust

6 maanden geleden

Sorry dubbele reactie

6 maanden geleden

Reactie op Olijfje275

Mijn zoontje zal ook minstens 1 dag per week na schooltijd naar de opvang g ...
Dit gaat over de bso overigens. Mijn vorige reactie over de dagopvang