16 Reacties

één jaar geleden

Brood besmeren met roomboter en gezonde vette producten zoals pindakaas/100% notenpasta. Smoothie maken met avocado of avocado op brood. Avondeten met een extra scheutje olijfolie/bakboter bereiden

één jaar geleden

Krijgt hij nog melkvoeding? Dat is hier echt nog nodig voor de groei, terwijl ze ook goed eet. Ik probeer verder zo min mogelijk lege voedingsstoffen te geven. Dus liever fruit of een boterham dan een cracotte of maiswafel maar als ze dan toch zoiets krijgt altijd belegd met amandelpasta of pindakaas. En ik geef eerst eten en dan borstvoeding of water zodat haar buikje niet al vol zit met vocht en ze meer vast voedsel eet. Ze krijgt ook net zo lang vast voedsel aangeboden tot ze klaar is, dus 'op' bestaat niet. Ik kook dan extra (wat niet op komt, zet ik in de koelkast voor de dag erna) en als zelfs dat extra op is en ze nog niet klaar is met eten, krijgt ze fruit/brood/yoghurt. Vraag me echt af wat kindjes krijgen die half zo oud zijn en al 2 kledingmaten groter hebben want mijn kind is ook nauwelijks 1.5 kilo aangekomen in 5 maanden. Terwijl ze nog 5 melkvoedingen én veel vast voedsel krijgt.

één jaar geleden

Reactie op Veer21

Krijgt hij nog melkvoeding? Dat is hier echt nog nodig voor de groei, terwi ...
Hij krijgt 's morgens en 's avonds nog borstvoeding en 's middags een fles van 150cc gekolfde melk of kunstvoeding( ben beide aan het opmaken) en ga binnenkort stoppen met borstvoeding en over op gewone melk. 's morgens een broodje en vaak daarna ook nog een soepstengels of rijstwafeltje( maar mss kan ik dan beter een extra broodje maken). 's middags altijd 1 broodje, maar probeer er nu 2 in te krijgen. Uit zichzelf doet hij dit niet. We hebben vanaf 6 mnd Rapley gedaan en hij eet altijd gewoon goed, maar is de laatste tijd meer geïnteresseerd in andere dingen( spelen) en wil niet lang in de stoel zitten. En vaak verkouden en dan eet hij weer een paar dagen weinig. Hij zat altijd op de +1 lijn en inmiddels op de -1. Zit al sinds 3 maanden op 9,5 kilo 🙃 Verder vrolijk en tevreden manneke. Bedankt voor je tip om eerst brood, yoghurt en fruit aan te bieden ipv loze snacks, ga ik zeker toepassen!

één jaar geleden

Reactie op PJBG

Hij krijgt 's morgens en 's avonds nog borstvoeding en 's middags een fles ...
Vrolijk en goed ontwikkelen is het allerbelangrijkste! Maar ik herken het wel. Mijn dochter is nauwelijks 9 kilo. Ze eet nu s ochtends een broodje of groenten muffin met nog extra fruit of yoghurt, tussendoor fruit, lunch probeer ik ook 2 boterhammen maar vaak gaat dat ten koste van een melkvoeding, tussendoor fruit/groenten en maiswafel/cracotte met beleg en dan een behoorlijke avondmaaltijd. Als we zo overgaan op normale melk, kiezen we voorlopig nog even voor de Alpro groeimelk. Kreeg die getipt van het consultatiebureau. Vind het zelf wat veel suiker maar verder goede voedingsstoffen en als dat nog even nodig is dan lijkt een glas me prima (afgewisseld met normale melk)

één jaar geleden

Nauwelijks 8.5 bedoel ik, zocht even op wat gemiddeld is en dat is 9. Zou met borstvoeding sowieso naar de WHO curve kijken. Dat past beter bij borstvoedingskindjes.Qua gewicht is bij 1 jaar 8-10 kilo helemaal normaal maar ik vind het vooral opvallend dat mijn kindje, en de jouwe dus ook, vrij weinig aankomt. Kan ook weer te maken hebben met dat ze in deze periode veel meer gaan bewegen@

één jaar geleden

Mijn zoontje is in 2 maanden tijd maar 485 gram aangekomen en weegt nu ietsjes meer als 9 kg. Uit jullie verhalen lees ik wel dat jullie kindjes goed vast voedsel (fruit, groenten, snacks) eten. Dat is hier dus helemaal niet zo. Elke dag is het een gevecht om 150 gram fruit en 150 gram groenten te geven. Tussen de middag eet hij 1 boterham maar ook die gaat vaak niet op. Hiernaast voed ik hem nog 4 keer per dag en krijgt hij na de eerste keer borstvoeding een boterham, broodje, mini krentenbol maar hij eet hier nooit meer als 1/4 van. Griekse kwark vind hij niet lekker maar ik blijf het toch aanbieden. Welke kwark/yoghurt geven jullie? Ik heb het idee dat ik hem de hele dag eten aan het geven ben. Hij heeft ook nog best veel slaap nodig. Hij slaapt 2 keer 1,5 uur of 1 keer ruim 3 uur. De dagen zijn te kort hier. Hebben jullie tips?

één jaar geleden

Blijft melk in deze ook niet nog het belangrijkste? Meer aanleggen/melk aanbieden ipv vast voedsel? Ik heb ook een kleintje hoor. 1 jaar en iets van 8/9 kg geloof ik. Maatje 74 nu 🙌🏻. Geef naast de vaste voeding nog 5-6 keer bv op een dag. Heb het idee dat ze dat ook echt nog nodig heeft met hoe ze beweegt en ontwikkelt 😂

één jaar geleden

Reactie op Dutchgirl

Mijn zoontje is in 2 maanden tijd maar 485 gram aangekomen en weegt nu iets ...
Lastig! Ik vind de dagen juist lang maar mijn kind is 3 uur wakker tussen slaapjes en een snelle eter. Nog genoeg tijd te vullen. Ik geef de yoghurt die we zelf ook eten, halfvolle normale of halfvolle lactosevrije yoghurt. Helpt het misschien om eerst vast voedsel te geven aan daarna een melkvoeding?

één jaar geleden

Reactie op Veer21

Lastig! Ik vind de dagen juist lang maar mijn kind is 3 uur wakker tussen s ...
Bedankt voor het meedenken! Ik ga het zeker proberen 🥰

één jaar geleden

Wij hebben ook een slanke meid dus ik herken je vraag 😊 Ze kan ook geen seconden stil zitten dus verbruikt ook nogal wat qua energie. Wij gebruiken ‘gewone’ zuivelspread (geen light dus), volle Griekse yoghurt (als toetje) en volle melk. Meer brood eten zou hier niet werken. 1 á 1,5 boterham is bij haar wel de max. Qua brood, soepstengels en crackers altijd volkoren. Avondeten maken we zelf. Met de pot mee eten doet ze nog niet maar ze krijgt een flinke portie aardappelen of rijst met groente. Daar zit dan een scheut olijfolie doorheen of een klein klontje roomboter

één jaar geleden

Reactie op Veer21

Vrolijk en goed ontwikkelen is het allerbelangrijkste! Maar ik herken het w ...
O goeie ook van die groeimelk!

één jaar geleden

Reactie op Veer21

Nauwelijks 8.5 bedoel ik, zocht even op wat gemiddeld is en dat is 9. Zou m ...
Ja klopt, de WHO curve past ook beter bij bv kindjes. Ik vind het ook niet erg dat hij niet precies op de gemiddelde lijn zit( wij zijn zelf ook slank) Alleen maak ik me wel een beetje zorgen dat hij helemaal niet meer aankomt in gewicht. Ik denk ook een combi van veel virusjes en super actief zijn. De laatste 2 dagen lukt het om meer brood te eten, hapjes volle kwark en gaat de melk er ook nog eens goed in, dus ik heb goede hoop 😊

één jaar geleden

Reactie op Dutchgirl

Mijn zoontje is in 2 maanden tijd maar 485 gram aangekomen en weegt nu iets ...
Ik geef nu volle kwark, maar volle Griekse yoghurt hebben wij ook wel vaak in huis. Wat vervelend dat je kindje nog niet goed wil eten. Ik vind het ook pittig om voor mn gevoel de hele dag bezig te zijn met of hij wel genoeg binnenkrijgt..

één jaar geleden

Reactie op Lisette3103

Blijft melk in deze ook niet nog het belangrijkste? Meer aanleggen/melk aan ...
Volgens het CB geeft melk in deze fase juist minder groei en zouden ze het meer moeten hebben van vaste voeding. Ik weet het eerlijk gezegd niet, maar mijn zoontje wil al een tijdje niet meer melk, dus dat was hier helaas niet de oplossing.

één jaar geleden

Reactie op PJBG

Ik geef nu volle kwark, maar volle Griekse yoghurt hebben wij ook wel vaak ...
Het gekke is dat hij wel goed heeft gegeten tot 8 maanden. Toen kwamen er opeens 3 tanden tegelijk door en sindsdien gaat het eten zoals ik al beschreef 🤷🏼‍♀️

één jaar geleden

Avocado, pindakaas, boter, kwark en gewoon meer geven van wat hij lekker vindt. Ik geef bijvoorbeeld 2x warm eten omdat dat er veel beter ingaat dan brood