10 Reacties

één jaar geleden

Ohh laat je aub niets aanpraten door je omgeving of Google. Ik kolf vanaf het begin omdat ik dat wil en praktisch vind ivm hulp van mijn man en familie. Ondanks het extra werk toch meer vrijheid. Ik combineer de bv met kv. Overdag alleen flessen bv (5), savonds 1 volledige fles kv en de eerst sochtends gemixed. Bij de eerste ook alleen gekolfd en mijn dochter is prima gehecht. Maak je geen zorgen. Hechting is veel meer dan de bv. Het gaat erom dat je er bent voor je baby. Heeft hij honger en jij voorziet hem van zijn behoefte dan is dat al goed. Zelfde als met de luier etc. Zo voelen ze dat je er voor ze bent. Ik snap je struggle. Mijn kleine is bijna 7 weken en ik kolf nu 4x per dag. Geeft toch een hoop vrijheid. Zeker ook vanwege de kv die ik dus altijd achter de hand heb mocht het nodig zijn.

één jaar geleden

Ik weet precies wat je bedoelt met de druk van de omgeving. Ik heb met mn 1e echt veel gehuild omdat het me zo onzeker maakte. En ik heb besloten dat met mn 2e niet te doen. Tot nu toe voed hij een stuk beter, maar zodra ik me mentaal er niet goed bij voel stop ik. Mijn moeder heeft nooit borstvoeding aan mij of mijn broertjes kunnen geven vanwege medische complicaties en ik moet zeggen volgens mij zijn mijn broertjes en ik er niet slechter uitgekomen😉 Stress helpt ook echt niet met borstvoeding geven. Doe dus vooral wat goed voor jou voelt!

één jaar geleden

Ik heb helaas in begin overstap al moeten maken naar kunstvoeding, heb niet het idee dat ik die binding mis met mijn kleine meid. Is zelfs een mama’s kindje op dit moment, papa krijgt haar vaak niet stil en als ik der oppak wel. Ondanks dat het etenstijd is meld ze zich alleen als ik in de buurt ben alsof ze het aanvoelt en ze wacht tot ik terug ben van de winkel. Ik laat soms andere ook haar het flesje geven dus is niet dat ze het altijd van mij krijgt maar wel het meeste, zo doe ik bijna alle voedingen alleen omdat mijn partner bang is om haar pijn te doen. Hij vind het nog iets te klein haha!

één jaar geleden

Hier hetzelfde dilemma gehad. Vanaf de eerste voeding gelijk kloven en het voeden deed pijn. Ze hapte goed aan, productie was goed maar de pijn die het deed om te voeden was voor mij de rede om volledig over te stappen naar kunst voeding. Ik heb net als jij van alles geprobeerd om het vol te kunnen houden maar niets werkte. De overstap was een enorm moeilijk besluit waar ik erg emotioneel over was. Gelukkig heel veel steun vanuit kraamhulp, verloskundige en mijn vriend. Ze doet het super goed op kunst voeding en mijn vriend vindt het ook fijn om haar te kunnen voeden. Ook mijn borsten en tepels zijn me dankbaar. Die zijn nu een week later weer helemaal geheeld. Hier in Nederland is inderdaad het beleid ‘borstvoeding is het beste’, maar zoals mijn kraamhulp zegt: liever met liefde een fles dan borstvoeding met pijn en stress. Een ontspannen mama is veel meer waard dan de manier waarop er gevoed wordt.

één jaar geleden

Hetzelfde hier! Drie weken lang geprobeerd haar aan de borst te krijgen, ze deed het niet. Sabbelen, slapen, onrustig zijn etc. En ik zat daar uren en uren. Ik raakte helemaal overbelast en op een gegeven moment ging ik huilend de voedingsmomenten in. Toen besloten om over te gaan op kunstvoeding. Heel verdrietig was ik. Ook erg het gevoel dat ik me niet verantwoorden aan anderen, omdat idd overal staat 'geef zo lang mogelijk borstvoeding'. Zelfs op de verpakking van de kunstvoeding. Het wordt er flink ingewreven. Maar weet je, nu ben ik er oke mee. Ik had nog langer kunnen proberen, maar het is wat het is. En ik vind het stiekem heel relaxt met die flesjes. Geen gedoe met pijnlijke tepels, natte kleding, problemen met productie etc etc.

één jaar geleden

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik ben 2/11 bevallen van onze prachtige zoon en ik gaf ook borstvoeding. Bij mij kwam het ook niet op gang en bij het CB zeiden ze dat hij niet goed groeide, 100 gram in 10 dagen. Ik moest om de 2 uur aanleggen, wat een gedoe! Had geen tijd meer voor mijzelf en mijn tepels waren helemaal kapot. Daarna met een tepelhoedje gaan voeden maar toen liep mijn productie helemaal terug. Vervolgens besloten de voedingen te gaan kolven, nou na 3 kwartier mocht ik blij zijn met 30ml.. Ik werd hier heel onzeker van en ben in een week tijd volledig overgestapt op KV. Wat een rust kreeg ik er voor terug en ik denk maar zo, een blije mama is een blije baby.

één jaar geleden

Ik herken de druk ook. Maar mama, het klinkt alsof je super je best hebt gedaan!! Kunstvoeding is echt prima:). Mijn drie kids krijgen het ook vanaf de start. Mijn jongste lag vanaf de geboorte 2.5 week in het ziekenhuis, waarvan een deel op de IC met een virus. Ik vroeg toen aan de IC artsen of ik hem extra zou helpen door toch te kolven (bij prematuurtjes wordt dat wel aangeraden), maar dat zou geen verschil maken. Kunstvoeding zou helemaal volstaan. Als het zelfs in zo’n situatie al prima is, is dat het voor normale situaties ook

één jaar geleden

Oh en met de hechting is het helemaal goed gekomen!

één jaar geleden

Ik herken wat je zegt, ik had dit met mijn eerste ook die onzekerheden. Nu met mijn 2e gelijk op flesvoeding gegaan en ik ben daar zo blij mee. Ik geniet veel.meer van mijn kraamweek dan bij m'n eerste dochter. En weet je? Ik ben super gehecht met mijn 1e dochter ondanks dat ik maar 2 weken heb gegeven. Het lukte bij mij ook maar niet door die vlakke tepel en tepelhoedje erbij was drama. Gekolft ook maar op gegeven moment doodop... Ik was er klaar mee, ben over gegaan op flesvoeding en dat is ook prima. Voordeel is dat je veel meer kan knuffelen met je kleintje enals je echt wil hechten verder en dat wil voelen ga je toch lekker huid op huid liggen? Ja het stigma "borstvoeding is de beste voeding" lees je overal maar het zou moeten zijn, wat is de beste voeding voor zowel jou en je kind? Je hebt het toch geprobeerd en je kind heeft toch wat meegekregen. Blije mama, blije baby hoor.

één jaar geleden

Dankjewel voor jullie reacties! Fijn om jullie ervaringen te lezen. Doet me goed te lezen dat het qua hechting in ieder geval allemaal goed is gegaan bij jullie. Vandaag heb ik de knoop voor mezelf in ieder geval doorgehakt; ik ga stoppen. Ben er helemaal klaar mee…. Die ongemakken aan mn borsten en het feit dat ik nu nog geen 50ml uit 2 borsten haal. Misschien moet het zo zijn en dooft m’n productie daardoor langzaam uit. Hoop in ieder geval dat ik er snel vanaf ben, wat ben die pijnlijke en mega tieten inmiddels meer dan zat 😴🤪