24 Reacties
één jaar geleden
Hier al een aantal maanden 1 slaapje. Met 2 slaapjes ging ze ook heel laat naar bed. Nu weigert ze ook haar 2e dutje (ook op de opvang). Ze gaat meestal tussen half 11 en 12 uur slapen. Dan slaapt ze vaak 2 uurtjes. En dan gaat ze rond 19.30/20.00 uur naar bed
één jaar geleden
Afwisselend van de dagen, soms 1 dutje soms 2. Ligt eraan hoelaat ze wakker is. Ze heeft nu weer een periode dat ze wel 1 dutjes wilt doen maar ook lange tijd gehad dat ze er maar 1 wilde. Ik kijk even wat ze wilt. Als ze maar 1 dutje doet, ligt ze wel vroeger op bed rond 18:30
één jaar geleden
Mijn dochter valt opeens lastig in slaap overdag. Ze is 12 maanden, ik ging op internet zoeken of ik misschien over zal gaan naar 1 dutje overdag omdat ze zo moeilijk in slaap valt en ook heel kort. Maar toen las ik dit op internet …
Kan mijn baby naar 1 slaapje?
Veel ouders signaleren rond de 12 maanden dat hun kind minder behoefte lijkt te hebben aan slaap. Een reactie hierop is dat ze het ochtenddutje laten vallen, omdat ze denken dat hun kind geen twee dutjes meer nodig heeft.
Rond de 12 maanden vindt er echter ook een slaapregressie plaats, die de slaap van je kind flink kan verstoren. In veel gevallen is je kind nog niet toe aan slechts 1 dutje overdag, maar is deze slaapregressie de reden dat je kind slechter slaapt. Lees meer hierover: 12 maanden slaapregressie.
Niet te vroeg naar 1 slaapje overdag.
De reacties op deze slaapregressie worden vaak gezien als signaal dat een kind geen ochtenddut meer nodig heeft. Het gevolg is dat de overgang van 2 dutjes naar 1 dutje te vroeg gebeurt. Laat je het ochtenddutje te snel vallen, dan kan een kind oververmoeid raken. Dit kan weer tot slaapproblemen leiden, bijvoorbeeld vroeg wakker worden in de ochtend. Bouw dus niet te snel af naar een slaapje overdag, maar doe dit geleidelijk.
Ik weet niet of het waar is maar dacht, deel het toch maar.
één jaar geleden
Onze dochter sinds 10 maanden alleen nog middag dutje doet het er prima op en slaapt nachts gewoon nog door tot half 7 7 uur