11 Reacties
6 maanden geleden
Wij zijn sinds een paar weken bezig (1,5 jr) en sinds een paar dagen serieus, na elk dutje en na elke keer eten meteen op het potje en proberen zo lang mogelijk daar te houden met nieuwe voorwerpen om te ontdekken bijv. We hebben zeker nog wat uitdagingen maar er is al best vaak iets in het potje beland, dus er gebeurt wel iets. Ik zou het boek zindelijk maken is kinderspel kopen (marktplaats staat er vol mee), staan veel handige tips in.
6 maanden geleden
Hier is veel interesse naar zindelijkheid maar we hebben even de tijd en ruimte niet om er serieus mee aan de slag te gaan, dus gaan daar volgende maand mee beginnen.
Vaak geeft ze zelf aan wanneer ze (in haar luier) poept of plast. Dat blijven we positief belonen (“ja wat goed dat je dat merkt”). En we hebben inmiddels boven en beneden potjes staan waar ze op kan gaan zitten als wij ook naar de wc gaan. Dat vindt ze wel leuk en fijn om te ontdekken (want in het begin vond ze het eng om op het potje te gaan zitten) dus vooral bezig met positieve ervaringen creëren. De volgende stap zal voor ons zijn om haar na maaltijden of als ze het zelf aangeeft op het potje te zetten. En dan kijken of er iets uit komt.
Ik weet nog niet hoe we het aan gaan pakken dat ze dan lang genoeg blijft zitten. Misschien ook een boekje lezen ofzo?
En ik heb inmiddels wel door dat luierbroekjes nu heel handig worden!
6 maanden geleden
Sinds een maand ofzo. Standaard na het ontbijt (dan poept hij vaak, vind hij wel nog eng) en na t middag dutje, dan vaak een plasje. Dit willen we steeds vaker uitbreiden. Wij hebben gekozen voor geen potje maar alleen op de wc met wc verkleiner. Hier kan hij nml zelf niet af dus is hij meer geneigd te blijven zitten. Ik geef hem wel altijd iets te spelen of boekje oid. En ik laat hem alleen, merk dat hij dat fijner en rustiger vind. Als hij moet poepen in z’n luier gaat hij ook altijd naar een andere ruimte of hoekje haha
6 maanden geleden
Mijn dochter is nu met 3 jaar en 1 maand zindelijk overdag. We waren eerder begonnen maar er kwam super veel frustraties en gehuil bij kijken. Ze werd op gegeven moment mee genomen met de wc rondes van de opvang en toen gaven ze daar aan dat ze wel aan een onderbroek toe was. Na 2 weken, niet thuis gebleven en gewoon ook naar de opvang gegaan is ze zindelijk overdag. Vooral ergens anders poepen zat de frustratie, dat vond ze erg eng gaf ze aan. We zijn momenteel op vakantie en zelfs daar met een badpak aan gaat het super goed, zelfs het poepen nu.
Ik denk wel dat we met de jongste eerder willen beginnen, vooral omdat zij zware last heeft van gevoelige huid bij de billen en de vagina. Het is super snel rood en geïrriteerd, we worden er moedeloos van. Maar vaak zeggen ze dat als de oudste het voorbeeld geeft dat de jongste sneller gaat. In dit geval hoop ik dat het echt zo is.
6 maanden geleden
Reactie op Kaasje21
Hier is veel interesse naar zindelijkheid maar we hebben even de tijd en ru ...
Hoe merkte je de interesse naar zindelijk worden?
6 maanden geleden
Zoontje 17-11 geeft soms aan als z’n luier vol is. Hebben wel een potje staan in de kamer maar daar wordt nu het meeste gebruik van gemaakt door het speelgoed. Wc is alleen maar interessant om de klep dicht te doen en verder niks. Ik denk dat wij van de zomer rustig aan gaan proberen. Kan hij lekker buiten lopen en aangeven ongelukjes geen probleem.
6 maanden geleden
Hier geeft ze het vaak aan als ze moet plassen. Maar als ik dan vraag of ze op de wc wil, zegt ze altijd nee haha. Dus ik wacht gewoon af tot ze dat wel wil.