28 Reacties
4 jaar geleden
Hey merel, ik ben Charlotte ik heb ook ADHD ik neem al heel lang geen medicatie meer (vanwege de bijwerkingen) dus een medicijn vraag kan ik je niet echt mee helpen. Verder ervaar ik dit niet anders dan andere dagen in mijn leven. Ik ben nu 4+3 weken zwanger.
Succes!
4 jaar geleden
Heyy 💚, ik heb zelf autisme met trekken van adhd. Mijn grootste angst wat mij altijd tegen hield om zwanger te worden waren de hormonen, ik heb vaker depressie gehad etc. Dit komt dan door andere prikkelverwerking. Ben nu 5+3. En moet zeggen heb nog weinig last van dingen. Alleen geduld voor de eerste echo was minder die is paar dagen vroeger verzet 😂
4 jaar geleden
Reactie op CharlotteArnar
Hey merel, ik ben Charlotte ik heb ook ADHD ik neem al heel lang geen medic ...
Dankje voor je reactie. Ik gebruik nu een paar weken medicatie en heb nog niet echt het idee dat ik last heb van bijwerkingen ofzo. Maar dat is echt voor iedereen anders. Ik heb ook nog niet het idee dat mijn zwangerschap mn dagen echt heel erg beinvloed.
4 jaar geleden
Reactie op kaaat
Hoihoi Merel, ik heb zelf autisme en adhd en heb de diagnose al 16 jaar (mi ...
Dankjewel voor je reactie. Ik ben ook wat meer moe dan anders maar dat is ook best logisch natuurlijk. Ik lees wel veel dat (voornamelijk dan adhd want autisme weet ik persoonlijk nog niet heel veel van) adhd 'symptomen' voor veel vrouwen minder heftig worden tijden de zwangerschap. Ik weet wel dat het tijdens mijn menstruatie juist erger werd.
4 jaar geleden
Reactie op Madeliefjeee
Heyy 💚, ik heb zelf autisme met trekken van adhd. Mijn grootste angst wat ...
Hoi, Dankje voor je reactie. Dat is inderdaad iets waar ik ook altijd tegenop zag. Ik ben altijd al vrij emotioneel. Nou nu ook wel een beetje meer nog🤣 verder ook niet echt last van nog. Wel heb ik gelezen dat veel vrouwen juist minder last hebben van hun adhd tijdens zwangerschap, ik weet niet hoe dat voor autisme is natuurlijk. 🥰
4 jaar geleden
Reactie op Pownxmerel
Hoi, Dankje voor je reactie. Dat is inderdaad iets waar ik ook altijd tegen ...
Tja voor vrouwen valt autisme en adhd niet zo heel ver uit elkaar. Maar klopt je hoort ook vaker dat vrouwen met “psysische aandoeningen” minder last hebben van mevrouw hormoon. 💚 laten we het maar hopen 🤞🏼
4 jaar geleden
Reactie op Pownxmerel
Dankjewel voor je reactie. Ik ben ook wat meer moe dan anders maar dat is o ...
Ja klopt dan kan ik ook een bitch zijn, wat echt heel vervelend ook is voor mijn man. Hij heeft nu 9 maanden pauze. Hihi. Autisme en adhd is ook erg verschillend per persoon. De een heeft daar last van en de ander weer niet. Ben ook heel benieuwd hoe ik dit ga ervaringen 😊
4 jaar geleden
Hey.
Hier ook adhd + kenmerken van autimse. Ik heb reeds een dochter van 1.5 j en nu Terug zwanger. Ik merk wel dat ik een nog korter londje heb dan er voor. Bij mijn eerste zwangerschap kwam naar het het einde toe de stress en ontwetendheid spelen en vaak ruzie gehad. Maar nu weet ik veel beter er mee om te gaan. Ik neem van men 10j al geen medicatie meer . De ene werkte niet en de andere werkte agressie uit.
4 jaar geleden
Hoi! Ik heb ook adhd, ik gebruikte methyfenidaat maar ben daar mee gestopt sinds de positieve test. Als je medicatie gebruikt is het goed om contact te hebben met je arts want veel adhd medicatie wordt afgeraden tijdens de zwangerschap ivm onvoldoende onderzoek. In het 1e trimester zijn er geen aanwijzingen voor grote afwijkingen volgens lareb dus wel eerst even overleggen met je arts voor je ze weggooit!
Weten jullie ook dat er een POP poli bestaat. Voor psychiatrie en obstetrie (zwangerschap). Daar zit een kinderarts een psychiater en een gynaecoloog bij elkaar en die kunnen advies geven over medicatie (en alle kanten overwegen zowel voor moeder als voor kind) en nadenken over alternatieve, maar ook over begeleiding tijdens en na de zwangerschap! Via je huisarts kan je daar een verwijzing voor krijgen.
Zelf had ik snel last van misselijkheid en weeïg gevoel, al gelijk toen mijn innestelingsbloeding was. Een week later wist ik pas dat ik zwanger was, ik heb het idee dat toen ik daarna stopte dat de misselijkheid wat minder werd. Maar misschien is de focus er ook minder op.
Ik vind de moeheid en minder focus nu ik gestopt ben wel lastig, vooral omdat ik pas 3 maanden bij mijn nieuwe werk zit. Maar verder gaat alles wel goed!
4 jaar geleden
hoi ik ben 35 en twee jaar de diagnose adhd-c. ik gebruik bewust geen medicatie en vraag bij je arts na of de medicatie die gebruikt veilig kan met je zwangerschap ;-) ik voelde me bij onze zoon super goed maar had toen nog geen diagnose, nu merk ik nu al (ben pas 5+6) dat ik meer structuur in mn dag heb en een langer lontje.
4 jaar geleden
Ik heb ook ADHD, ik weet het net zoals jij ook nog niet zo lang (sinds een paar maanden). Ik slik geen medicatie.
Ik merk nog niet echt specifieke dingen. Voel me soms wel wat labiel door de hormonen. Ohja en ik heb elke dag een wekker staan voor mn vitaminepillen en foliumzuur, anders vergeet ik dat 😅
4 jaar geleden
Hoi!
Ik heb ook ADHD en ben nu zwanger van nummer 3. Ook ik ben gestopt tijdens m’n zwangerschap met mijn methylfenidaat.
Waar ik tegenaan loop is het kortere lontje en de regeldingen op een rijtje zetten. Met alles ben ik altijd te laat, bedacht geen vragen voordat ik naar de verloskundige, waardoor ik erna nog vragen had thuis. Tijdens m’n weeën moesten m’n klossen nog onder het bed komen en m’n geboortekaartje was nog niet klaar. Allemaal niet vreselijk, kon er eigenlijk alleen maar om lachen 😂
Wat zijn de dingen waarvan je denkt dat je er tegenaan zal lopen?
4 jaar geleden
Reactie op Teddie86
Hoi!
Ik heb ook ADHD en ben nu zwanger van nummer 3. Ook ik ben gestopt ti ...
Momenteel merk ik vooral dat ik echt mega moe en een beetje futloos ben. Hierdoor die ik ook niet veel in huis etc en dan voelt het voor mij alsof de dingen waar ik normaal al tegen aanloop alleen maar erger zijn geworden. Ook ben nog emotioneler dan ik al was🤣 ik heb geen idee waar ik moet beginnen qua spullen die we allemaal nodig hebben etc, ja er zijn genoeg lijstjes te vinden maar als ik die gebruik zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik had altijd best veel kennis van babies en zwangerschappen maar sinds ik zelf zwanger ben ik die kennis ver te zoeken en voelt het voor mij alsof ik alles maar van een ander moet aan nemen.
4 jaar geleden
Ik heb ADHD! Voor mijn zwangerschap gestopt met adhd medicatie, dat was wel even wennen. Verder heb ik ook ocd die voor mij veel spannender en zwaarder is tijdens zwangerschap en wat er gaat komen omdat dat elk aspect van mijn dag beinvloed. Verder ook gevoelig voor depressie en vind t heel lastig dat ik me laatste dagen niet zo lekker voel en niet vooruit gebrand krijg..
4 jaar geleden
Reactie op anoukje1993
Hoi! Ik heb ook adhd, ik gebruikte methyfenidaat maar ben daar mee gestopt ...
Mijn psychiater van de poppoli zei juist dat er wel aanwijzingen zijn voor problemen als je medicatie slikt in het eerste trimester eigenlijk..
4 jaar geleden
Reactie op esmeedupee
Mijn psychiater van de poppoli zei juist dat er wel aanwijzingen zijn voor ...
Interessant, kon de psychiater ook vertellen wat voor problemen? Het Lareb meldt ze namelijk niet. Ik ben zelf direct gestopt toen ik het wist met 4 weken. Just in case, en uiteindelijk “moest” het toch. Was toen even minder misselijk. Helaas daarna wel weer toegenomen. En met de vermoeidheid samen kan ik amper werken. De adhd medicatie had me nu vast ook niet geholpen. 😅
4 jaar geleden
Reactie op anoukje1993
Interessant, kon de psychiater ook vertellen wat voor problemen? Het Lareb ...
Als je het niet eerder wist heb je gedaan wat je kon hè! Hoop niet dat je je daar druk over maakt.
Ik kan nu zo niet precies zeggen wat ze nou precies zei over dat eerste trimester (adhd hahah, ik onthoud dat soort dingen gewoon niet argh)
Maar t had er geloof ik wel mee te maken dat er vooral maar weinig onderzoek was gedaan naar gebruik van methylfenidaat in eerste trimester. En waar de meeste (van die weinige) onderzoeken geen problemen liet zien, liet één onderzoek wel een verhoogde kans op hartafwijkingen zien.
Ik merk zelf ook die vermoeidheid pff, en dan samen met het gebrek aan ritalin ben ik helemaal niet vooruit te branden 😅