17 Reacties

7 maanden geleden

Ik volg. Lijkt me wel interessant

7 maanden geleden

Ik ben er net mee begonnen bij de hapjes. Gebaar voor hapje (eten) en voor drinken. Geen idee of ik “standaard” gebaren gebruik. Volgens mij kan je niet vroeg genoeg beginnen maar dat is meer mijn eigen idee. Bij mijn dochter heb ik dit eigenlijk nooit gedaan, zij praatte ook al heel vroeg. Ik vraag me wel eens af of het gebruik van gebaren niet de taal juist kan vertragen omdat ze het op een andere manier kunnen aangeven. Maar heb me eerlijk gezegd nooit ingelezen

7 maanden geleden

Reactie op Pinkeltwinkel

Ik ben er net mee begonnen bij de hapjes. Gebaar voor hapje (eten) en voor ...
Wat leuk dat je bent begonnen! In het boekje dat ik heb, staat dat gebarentaal het leren van de gesproken taal niet in de weg staat. Het zou volgens het boekje juist de taalontwikkeling versterken, omdat ze eerder leren communiceren… Geen idee of het echt gebaseerd is op een onderzoek

7 maanden geleden

Ja wij zijn ook begonnen! Wij gebruiken oppakken, papa mama poes slapen eten drinken en gaan nu weer wat nieuwe introduceren. Ik zag toevallig gisteren een filmpje van een 1 jarige die echt super veel gebaren wist. Lijkt mij heel fijn en leuk om zo met je kleine te kunnen communiceren ❤️❤️

7 maanden geleden

Hi! Ik werk op een vroegbehandelingsgroep voor kinderen met taalproblematiek! Gebarentaal is prachtig en staat inderdaad de gesproken taal niet in de weg. De gebarentaal wordt altijd met gesproken taal aangeboden 😊. Het kan juist helpen om frustratie weg te nemen aangezien ze een andere manier aangeboden krijgen om duidelijk te maken wat ze willen. Baby’s kunnen gebaren makkelijker nadoen dan gesproken taal. Gesproken taal is dan meestal gewoonweg nog niet mogelijk in de ontwikkeling. Ik heb het bij mijn oudste geprobeerd maar die sprak erg snel en al snel veel. Gebaren waren niet nodig want hij kon dus al snel vertellen wat hij wilde. Vanaf 2,5 vond hij gebaren pas leuk en hij kent nu veel woorden. Dus wees niet teleurgesteld als het niet lukt 😊 en ik lees dat iemand zei dat ze niet goed weet of ze de gebaren goed aanleert?! Het gaat er uiteindelijk om dat je elkaar begrijpt 😊 niet zozeer dat je kindje de Nederlandse Gebarentaal helemaal goed inzet. Ik ben al vrij snel begonnen met onze jongste, het kan nooit kwaad. Net als veel liedjes zingen en voorlezen om de taalontwikkeling te ondersteunen en stimuleren. Ik richt me op eten, drinken, meer, slapen, papa en mama. Onze jongste is bijna 6 maanden en vanaf dan zal ik ook gaan uitbreiden met bijvoorbeeld melk, spelen en pakken. Oja, baby’s kunnen de gebaren heel klein namaken dus kijk heel goed want het is makkelijk te missen 😊. Ik wordt erg enthousiast van jullie! Ga zo door mama’s, want dit is echt fantastisch 😊🤩

7 maanden geleden

Ik ben zelf doof en gebruik dagelijks gebarentaal in mijn eigen leven. Dus gebruik het ook vrijwel altijd bij mijn zoontje.😇 Extra leuk want mijn man is Fries, dus die praat altijd Fries met ons zoontje😄 Hoe meer contact je krijgt met je kind hoe leuker het ook is om te gebruiken. Ik zou er lekker mee beginnen en op een gegeven moment merk je wel dat ze het gaan oppakken, hier gebaart mijn zoontje nog niet terug maar begrijpt sommige dingen al wel als ik dat naar hem gebaar.

7 maanden geleden

Wij hebben een gratis online cursus gebarentaal gevolgd, die was heel nuttig. Gaf aan dat je er minstens 10 moet aanbieden en op welke manier. wij hebben onder andere : mama, boterham, meer, poes, klaar, op, poepen, plassen, luier, eten, drinken, spelen, en vast nog een paar. Misschien snel weer een paar toevoegen! Ze is 6,5 maand en doet nog niks terug … maar komt vast!

7 maanden geleden

Reactie op RoosWi

Wij hebben een gratis online cursus gebarentaal gevolgd, die was heel nutti ...
Waar heb je de cursus gedaan als ik vragen ma 😊

6 maanden geleden

Hoe gaat het bij jullie en de gebaren? Ik merk dat ik vaak vergeet de gebaren te doen haha 😅 We gebruiken nu: papa, mama, melk, eten, verschonen (zelf bedachte gebaar) en wandelen (ook zelf bedacht) Ben ook erg benieuwd naar de gratis online cursus, RoosWi! Waar heb je die gedaan?

6 maanden geleden

Jaa ik ben ook benieuwd naar de rest. Hier moet ik me er ook vaak aan herinneren en wordt het ook wel vergeten 🙈 Nog geen gebaren terug helaas behalve dat hij opgepakt wil worden haha maar dat doen veel baby’s (denk ik?) maar hij begint wel dingen door te krijgen, ofwel het woord ofwel het gebaar want hij reageert wel al op woorden/gebaren

4 maanden geleden

Hey dames hoe gaat het bij jullie met gebaren? Hier komt helaas nog weinig terug, bij jullie wel? Wat zijn bij jullie gebaren die jullie kindje leuk vind?

4 maanden geleden

Wij hebben kaartjes aangeschaft van “zeg het met je handjes”. Broer, mama, papa, melk, douchen, eten, goedemorgen, slapen. Deze gebruik ik zovaak we kunnen al een maandje mee bezig. Als ik zonder iets te zeggen gebarentaal melk doe wordt hij heel blij, als ik dat van papa doe kijkt hij naar papa of zoekt die dan waar papa is. Ook gebarentaal broer herkent hij en kijkt hij naar zijn broer. Alle overige blijf ik doen we zien wel. Hij is nu 9mnd en hoeft bog niet zelf de gebaren te doen, hij heeft wel door dat wij gebaren gebruiken en probeert het te observeren.

4 maanden geleden

Reactie op Oznr

Wij hebben kaartjes aangeschaft van “zeg het met je handjes”. Broer, mama, ...
Super leuk dat hij sommige gebaren al begrijpt, zo knap! Ik moet er echt meer werk van maken 😅 Het lijkt me zo handig, maar ik vergeet vaak de gebaren te maken

4 maanden geleden

Reactie op wensmama.met.pcos

Super leuk dat hij sommige gebaren al begrijpt, zo knap! Ik moet er echt me ...
Ja zeker veel oefenen eigenlijk per keer ook stuk of 5x herhalen. Dan kijkt hij alleen maar baby’s slaan dat echt wel op hoor voor later 😬

4 maanden geleden

Reactie op Oznr

Ja zeker veel oefenen eigenlijk per keer ook stuk of 5x herhalen. Dan kijkt ...
Ja dat denk ik ook inderdaad.. hier begrijpt hij wel een aantal gebaren alleen hij doet ze zelf nog niet terwijl ik volgens mij las dat dat vanaf 6-10 maanden normaal wel gebeurd . Maar misschien zie ik het gewoon niet ofzo 😅 ik blijf wel doorgaan maar dacht misschien hebben jullie nog tips voor gebaren die kindjes zelf leuk vinden. Ik doe wel poes en hond maar poes is best een moeilijk gebaar dus ja

4 maanden geleden

Ik zag net op Instagram dat snuggles and dreams ook een online baby gebarentaal cursus heeft en er nu korting op heeft! Gelijk gehaald, ben benieuwd

4 maanden geleden

Reactie op wensmama.met.pcos

Ik zag net op Instagram dat snuggles and dreams ook een online baby gebaren ...
Oh echt? Ik ben niet zo’n fan van slaap coaches 🫢 geven vaak niet onderbouwd advies maar gebarentaal is natuurlijk veel praktischer en niet baby afhankelijk. Ben benieuwd of het wat is 😁