23 Reacties

4 dagen geleden

O, ja. Ik kan dit niet echt aan HR vragen. Ik werk bij een klein bedrijf waar ik de eerste ben die ouderschapsverlof heeft. Tijdens betaald ouderschapsverlof heeft HR al zoveel fouten gemaakt dat ik niet van hun expertise durf uit te gaan. HR meisje is nog mega junior.

4 dagen geleden

Mocht je opnieuw zwanger raken heb je recht op je oude uren als verlofuren. En Mocht je toch weer meer willen gaan werken heb je het contract al voor dat aantal uur. Bij sommige bedrijven is het lastig om een contract weer op te hogen, nadat het omlaag is gezet. Ik dacht dat dit de 'voordelen' er aan waren, maar misschien is er meer.

4 dagen geleden

1. Salaris Vierdaags contract: Bij een omzetting naar een vierdaags contract, wordt je salaris structureel aangepast naar 80% van je volledige salaris. Je bouwt ook pensioen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden op op basis van 80%. Vijfdaags contract met 1 dag onbetaald verlof: Je houdt je volledige contract (100%), maar je ontvangt geen salaris voor de ene dag ouderschapsverlof per week. Dit kan dus neerkomen op 80% van je salaris, maar je contract blijft voor 100% gelden, wat invloed kan hebben op secundaire arbeidsvoorwaarden.

4 dagen geleden

2. Pensioenopbouw Vierdaags contract: Je pensioenopbouw wordt gebaseerd op 80% van je salaris. Vijfdaags contract met onbetaald verlof: Als je vijfdaagse contract in stand blijft, wordt je pensioen vaak nog steeds berekend op basis van je oorspronkelijke fulltime salaris. Dit kan financieel voordeliger zijn, afhankelijk van je pensioenregeling

4 dagen geleden

Bedankt, Ramona. Een super fijn voordeel. Goed om te weten! Neem ik mee. Absoluut de wens voor een tweede in de toekomst, dus dan zijn extra uren mooi meegenomen.

4 dagen geleden

Reactie op Kiona_

2. Pensioenopbouw Vierdaags contract: Je pensioenopbouw wordt gebaseerd op ...
Thanks, Kiona! Dus ook voordeliger om ouderschapsverlof te nemen. Super, ik denk dat mijn keus dan is gemaakt. 🙏🏻 Heel fijn zo'n forum zo nu en dan. 😉

4 dagen geleden

3. Vakantiedagen Vierdaags contract: Het aantal vakantiedagen wordt gebaseerd op je nieuwe contracturen (4 dagen per week), dus je bouwt minder vakantiedagen op. Vijfdaags contract met onbetaald verlof: Je bouwt vakantiedagen op op basis van je volledige contracturen, maar je krijgt die ene dag verlof niet betaald. 4. Arbeidsmarktpositie Vierdaags contract: Het kan lastiger zijn om later weer terug te gaan naar fulltime werk, omdat je contract aangepast is. Vijfdaags contract met onbetaald verlof: Je behoudt de mogelijkheid om eenvoudig terug te gaan naar 5 dagen werken zonder opnieuw te onderhandelen. 5. Eventuele belastingvoordelen Het kan zijn dat het onbetaalde verlof je bruto-inkomen verlaagt, wat invloed kan hebben op je belastingtarief, toeslagen of heffingskortingen. Dit verschilt echter per persoon en situatie.

4 dagen geleden

En, als er een feestdag valt op je vrije dag krijg je deze niet betaald als je een 32 uur contract hebt. Valt de feestdag op je ouderschapsverlof dag, krijg je hem van de meeste bedrijven wel betaald

4 dagen geleden

Bouw je ook vakantiedagen op over onbetaald verlof?

4 dagen geleden

Reactie op Kiona_

3. Vakantiedagen Vierdaags contract: Het aantal vakantiedagen wordt gebasee ...
Super! Dus ik hou gewoon mijn 28 dagen maareen aantal daarvan als het ware onbetaald verlof? Ook fijn! Super info allemaal. Ga het dinsdag met HR regelen. 🙏🏻

4 dagen geleden

Reactie op Anbaby2023

Bouw je ook vakantiedagen op over onbetaald verlof?
Volgens mij niet. Te minste - toen ik over ben gegaan van ‘betaald’ naar ‘onbetaald’ ouderschapsverlof, ging er in het systeem automatisch iets van mijn vakantiedagen af. Maar je kan het altijd bij HR navragen

4 dagen geleden

Reactie op Rees1988

Bedankt, Ramona. Een super fijn voordeel. Goed om te weten! Neem ik mee. A ...
Jaa bij een eventuele tweede kan dat heel voordelig zijn! Nu in verwachting van de tweede en als ik met verlof ga, krijg ik ‘opeens’ weer 100% betaald ipv 80%. Ook het betaalde ouderschapsverlof is dan weer obv 100%. Voelt een beetje gek, maar wel een reden waarom ik m’n contract niet aangepast heb 🙈

2 dagen geleden

Reactie op Baby2023_

Jaa bij een eventuele tweede kan dat heel voordelig zijn! Nu in verwachting ...
Dit klopt niet: je zwangerschapsuitkering is gebaseerd op het sv-loon.

2 dagen geleden

Reactie op WeStok

Dit klopt niet: je zwangerschapsuitkering is gebaseerd op het sv-loon.
Nee hoor, tijdens verlof heb je recht op je volledige salaris als je je onbetaald zwangerschapsverlof stop zet. :)

2 dagen geleden

Reactie op november23mommy

Nee hoor, tijdens verlof heb je recht op je volledige salaris als je je onb ...
Je uitkering is 100% van je dagloon (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/aanvragen-zwangerschapsverlof-en-zwangerschapsuitkering). Dagloon wordt aan de hand van je sv-loon berekend op de volgende manier: https://www.uwv.nl/nl/premies-bedragen/dagloon-berekenen

2 dagen geleden

Reactie op WeStok

Je uitkering is 100% van je dagloon (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ...
Hoe zit het dan met deze geel gemarkeerde zin? Een vriendin die onlangs met zwangerschapsverlof is gegaan vertelde dat ze gewoon weer 100% salaris kreeg nadat ze haar ouderschapsverlof had stopgezet en met verlof was gegaan.

één dag geleden

Reactie op Anbaby2023

Hoe zit het dan met deze geel gemarkeerde zin? Een vriendin die onlangs m ...
Ik werk zelf ook op HR en verlof heeft inderdaad geen invloed. Zodra jouw onbetaald verlof wordt stopgezet en jouw zwangerschapsverlof begint krijgt je jouw volledige contracturen uitbetaald.

één dag geleden

Reactie op WeStok

Je uitkering is 100% van je dagloon (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ...
Zoals in je eigen link ook aangegeven staat, wordt je volledig uitbetaald. Verlof telt niet mee.

één dag geleden

Reactie op Anbaby2023

Hoe zit het dan met deze geel gemarkeerde zin? Een vriendin die onlangs m ...
Je hebt gelijk, dit gaat alleen op als je langer dan 18 maanden verlof opgenomen hebt.

6 uur geleden

Weet iemand toevallig hoe het zit als je deels ziekgemeld bent? Het zit als volgt: ik ben na mijn zwangerschap en betaald ouderschapsverlof teruggegaan van 5 naar 4 dagen werken. Toen kreeg ik last van een peesontsteking/RSI-achtige aandoening, waardoor ik die 4 dagen niet meer redde. Kantoor heeft me toen omgepraat om 1x per week ouderschapsverlof (onbetaald) op te nemen, maar ze hadden mij toch ook gewoon voor 1 dag pw kunnen ziekmelden bedacht ik pas veel later . Het scheelt behoorlijk wat aan inkomen. Denken jullie dat ik dit nog terug kan draaien, of zou het zo werken dat als je je onbetaalde verlof stop zet, ze je niet voor diezelfde dag in de week ziek kunnen melden? Het voelt immers wat gek, opeens een 4e dag erbij doen en daarvoor betaald krijgen (dus weer meer te gaan verdienen) door er simpelweg een ander etiket op te plakken maar zonder daadwerkelijk die uren te maken.