10 Reacties
4 maanden geleden
Misschien kun je juist hele grote stukken proberen? Wij doen Rapley en daarin is de eerste stap dus echt grote stukken die je kindje zelf kan vasthouden en waar het vanaf kan bijten. Ook zonder tanden kan een kindje dat(mits natuurlijk het eten zacht genoeg is).
Het risico op "stikken" is door die grote stukken volgens mij niet zo groot. Wat wel kan is dat je kindje gaat kokhalzen, dat is heel natuurlijk en wordt vanzelf minder.
Je zou kunnen kijken bij solid starts voor tips over het formaat stukjes dat je kunt aanbieden.
4 maanden geleden
Wij zijn van fijne puree naar steeds grover gegaan. Ook altijd daarnaast de ingrediënten van de puree in stukjes aangeboden. Hierbij vooral bij de app "Solid starts" gekeken om te zien hoe we groenten/fruit aan kunnen bieden.
Daarbij vind ik het erg geruststellend dat een baby een goede kokhalsreflex heeft. Onze uk is soms te gulzig en geeft dan terug.
Blijft natuurlijk dat ze sommige dingen lekkerder vind dan andere. En soms heeft ze ook gewoon geen zin in stukjes en ontdekken, maar wil ze gewoon eten.
4 maanden geleden
Reactie op NikiVi
Mijn zoon bijna 10maand eet ook nog enkel boterhammen in stukjes en anders ...
Het lastige is dat je als je stopt en het niet meer doet of alleen af en toe, kinderen het niet leren. Heel vaak gaat stukjes eten gepaard met kokhalsneigingen. Maar dit is eigenlijk best normaal en leren ze van. Soms moeten ze dit misschien wel 100 keer aangeboden gekregen hebben, en dan wordt het langzaam steeds beter.
Juist onder de 1 echt veel stukjes geven, veel structuur aanbieden. Dat helpt om straks om lastige eters te voorkomen. Dus gewoon élke maaltijd doen, went vanzelf echt!
Hoe pureer je je hapjes? Met een foodprocessor bijv kan je steeds iets grover de hapjes maken. En dan naast gepureerd (of geprakt) Rapley stukken aanbieden. Google erop en je vindt vele manier van stukken aanbieden.
Bij een boterham is een korstje aanbieden veel beter tegen verslikken dan die plakkerige stukjes. En begin eens met grote stukken zachte aardappel, geprakte stamppot/penne pasta/rijst of fruit? Deze leeftijd vinden ze een hele banaan in de hand krijgen één groot feest. Zolang je het tussen wijsvinger en duim kan pletten en kindjes rustig zitten, is kans op verstikken echt enorm klein. Ze kunnen heel goed ophoesten, juist op deze leeftijd. Misschien helpt dat nog wat voor je eigen onzekerheid?
4 maanden geleden
Misschien helpt het voor jou ook wel om een EHBO cursus te volgen? Als het dan mis gaat, waar de kans echt heel klein van is vooral als je goed je research doet (solid starts), dan weet je wat te doen. Misschien geeft dat wat rust
4 maanden geleden
Reactie op Regen123
Het lastige is dat je als je stopt en het niet meer doet of alleen af en to ...
Ik probeer inderdaad de papjes wat grover te maken, en de pasta (zo´n hele kleine) doe ik er gewoon bij en slikt ie gewoon weg.
Het is inderdaad proberen volhouden om het te blijven aanbieden, wel even een stukje extra werk erbij aangezien ik meestal een voorraadje maak in de vriezer en nu nog eens à la minute een groente moet bijstomen, maar ja.
3 maanden geleden
Reactie op ilse12345678
Hoe gaat het inmiddels? Is er al verbetering?
Hi! Bij mij gaat het iets beter. Drie keer reepje brood geprobeerd. Eerste 2x ging goed. Derde keer was ze denk ik erg hongerig en begon ze het hele reepje achter elkaar in dr mond te proppen dus toen ben ik toch weer overgegaan op stukjes brood :p ik doe ze denk ik om en nabij een postzegel formaat...dat gaat best oke. Stukjes wortel aardappel pastinaak geprobeerd..dat kook ik dan wel heel zacht..dat gaat goed maar moet wel echt zacht zijn wil ik me er goed bij voelen. Dusja...ze plet t denk ik wel makkelijk dus ik weet niet of dit nou echt als een stukje telt :p Verder heel klein stukje banaan, mango en roerei ook gegeven. Gaat ook oke maar spannend. Ik ben meestal wel lang bezig hiermee. Dus ik geef nu eerst 15 min stukjes en daarna de rest geprakt zodat ik niet mn hele middag of avond kwijt ben :p hoe gaat het bij jou/jullie?