5 Reacties
6 maanden geleden
Hi! Ik kan me voorstellen dat dit lastig is, ik ben hier ook zoekende in (geweest). De meeste vrouwen hebben na hun ochtendvoeding de meeste melk, dus je zou na je ochtendvoeding na kunnen kolven om een voorraadje op te bouwen. Probeer eerst eens een avondje/paar uurtjes weg om te kijken hoe dat bevalt, ipv meteen een hele dag. Je kan vooraf informeren bij bijv een restaurant of ze een ruimte hebben waar je kan kolven, dit neem je dan in een koeltasje weer mee. Het is veel gedoe inderdaad, maar ik vind het persoonlijk echt waard om af en toe even tijd voor mezelf te hebben. Wanneer je Facebook hebt, zou je borstvoedingsforum kunnen volgen, daar staat zoveel informatie over borstvoeding en daar kan je al je vragen stellen, lactatiekundigen reageren op je vraag. En een handige website is lalecheleague om alles te vinden over borstvoeding. Hopelijk kan je hiermee vooruit:)
6 maanden geleden
Het lijkt vooraf veel uitdagender dan het uiteindelijk is! Inderdaad na de ochtendvoeding afkolven en zo wat opbouwen, je kan ook meerdere keren per dag na een voeding nakolven om het iets sneller bijeen te hebben.
De voeding die je kindje per fles krijgt moet je op dat moment ook wel weer kolven om je productie in stand te houden. Het liefste kolf je dan net zoveel als je kindje uit de fles heeft gedronken (zelfde geldt als je kunstvoeding zou geven).
Uit je bericht lijkt het alsof je kindje verder altijd live bv krijgt en geen flesje, dan kan het heel goed zijn dat je kindje de fles zal weigeren dus hou dit ook in gedachte
6 maanden geleden
Reactie op Fem.
Het lijkt vooraf veel uitdagender dan het uiteindelijk is! Inderdaad na de ...
Natuurlijk kolf je het liefst net zo veel als er gedronken wordt maar de realiteit is dat dat bij veel moeders niet haalbaar is, kolven is heel anders dan live voeden. Daarnaast is de kans om meer in de fles te geven dan dat de kleine gewend is om uit de borst te drinken groot, de fles blijft wel lopen dus t kost de kleine minder moeite om te blijven drinken. Mijn advies zou dus zijn om je niet blind te staren op hoeveel je op het moment dat je weg bent kolft. Zeker als je het niet gewend bent om te kolven is het geen garantie dat je net zoveel kolft als dat de kleine drinkt.
Wat je eventueel kunt doen op een voorraadje op te bouwen zonder actief te hoeven kolven is het gebruik van een Haaka. Deze kun je aan je andere borst hangen terwijl de kleine drinkt, op die manier is het dus niet echt een extra handeling en wellicht dus wat laagdrempeliger?
Hopelijk lukt het je om het te gaan doen en te genieten van een keertje iets voor jezelf doen.
6 maanden geleden
Ik snap jou gevoel van obstakel om ernaast een voorraadje te sparen naast het voeden. Alsof er juist nóg meer druk op je komt te staan. Wat ik deed was na de ochtendvoeding en later op de dag nog een keer kolven. Ik kolfde sowieso maar max 40 ml per keer na dus moest soms van twee dagen bij elkaar mengen om genoeg te hebben voor een volledige voeding. Ik vond het veel gedoe, maar aan de andere kant was het me wel waard op het moment dat ik er even uit was.
Inmiddels heb ik de keuze gemaakt om kunstvoeding te geven als ik er een keertje niet ben, maar ook dit was een hele drempel. Wilt ze de fles alleen bij jou niet? Mischien papa laten doen en dan zelf ook niet in de kamer zijn, desnoods een blokje om zodat samen kunnen oefenen. Even tijd voor jezelf is heel belangrijk ❤ succes
6 maanden geleden
Advies vanuit Lactatiekundige is om Max 1 x per dag extra te kolven omdat het anders je productie gaat beïnvloeden. Het is eenmalig even paar dagen investeren maar dan heb je een voorraadje af je in kan vriezen en elke keer dat je weg bent haal je het uit de vriezer en wat je die dag kolft vries je weer in!
Om te voorkomen dat je kindje (mogelijk) teveel drinkt uit te fles wordt geadviseerd om therapeutisch te voeden, online kan je vinden wat dat precies inhoudt. Mijn zoontje is geen fles liefhebber dus drinkt alleen wat noodzakelijk is en haalt het later bij mij weer in 🤣
Tip van het borstvoedingsforum is echt een goede, daar staat zoveel op en zie je ook vragen van andere moeders en waar zij tegenaan lopen.