669 Reacties

6 maanden geleden

Ooh wat fijn dat hier een topic over is gemaakt , ik was er zelf al naar op zoek / wou er zelf eentje beginnen . Ik ben een jonge first time mommy to be en ik heb heel lang getwijfeld over het wel of niet gaan geven van borstvoeding . Ik denk dat het vooral komt omdat dit de eerste keer gaat zijn voor mij en ik zelf er amper een beeld bij kan voorstellen hoe dat dalijk allemaal vlekkeloos moet gaan verlopen . Ook zag ik er erg tegenop omdat je tegenwoordig vaak ziet dat op openbare plekken of wel terrasjes erg moeilijk word gedaan over het geven van borstvoeding , het word voor mijn gevoel minder gewaardeerd dan vroeger . Ik heb heel lang getwijfeld maar voor nu wel de keuze gemaakt om het sowieso te gaan proberen en mocht het dan uiteindelijk niet gaan lukken om dan lekker over te stappen of flesvoeding. Maar nu zit ik nog met de volgende vragen : Hoe zorg je er nou voor dat je kindje dalijk het makkelijkste aanlegt ? Gebruik je liever één vaste borst of wissel je af ? Hoe zit het met borstvoeding en dalijk weer een lekker acholisch drankje ? Moet je dan eerst afkolven of juist alchol blijven vermijden ? Mag je ik het begin al afkolven bijvoorbeeld om flesjes te maken die dan door de vader of andere familieleden worden gegeven ? Ik ben benieuwd en vast niet de enigste die hier tegen aanloopt .

6 maanden geleden

Reactie op LisaxAimee

Ooh wat fijn dat hier een topic over is gemaakt , ik was er zelf al naar op ...
Heerlijk al je vragen! Ik ga kijken wat ik voor je kan beantwoorden😊. Voor het aanleggen gaat de kraamzorg straks je alle trucjes en tips geven! Hier was het eigenlijk voor mij gewoon vastpakken en de kleine hapte goed. Vooral in het begin wissel je elke keer van borst. Dus links, rechts, links, rechts. Later als de eetlust groter word ga je vanzelf beide borsten geven. Maar dan wel opletten dat je ook dan afwisselt dus ene keer beginnen met links en de volgende keer recht. Een drankje en borstvoeding geven gaan prima samen. Wel word als regel aangehouden om 2 a 3 uur te wachten per glas. Dus als je kleine straks om de 3 uur komt kan je makkelijk een voeding doen en vlak daarna een lekker glas wijn. Eerder afkolven heeft geen zin want zolang het in je bloed zit is het ook aanwezig in je melk! Je kan in het begin zeker ervoor kiezen om af te kolven zodat iemand een flesje kan geven. Ik zou alleen wel eerst echt zorgen dat de borstvoeding lekker loopt voor je dat gaat doen. Je kan door kolven vooral in het begin overproductie krijgen en behoorlijke stuwing en dat is zeker niet fijn. Zorg voor voldoende compressen want lekken is onvermijdelijk!! De momentjes die je dan hebt zijn zo fijn maar vergeet niet blije mama blije baby dus als het niet lukt is dat ook oké!

6 maanden geleden

Reactie op LisaxAimee

Ooh wat fijn dat hier een topic over is gemaakt , ik was er zelf al naar op ...
Er zijn diverse borstvoedingscursussen die je van te voren kan volgen. Ik heb dat vorige keer niet gedaan, maar achteraf spijt van. Ik ga nu een online cursus via het consultatiebureau volgen. Ik heb vorige keer we lang bv gegeven hoor, maar ging niet altijd makkelijk. Er zijn ook fijne Facebook groepen over bv waar je vragen kan stellen. Aanleggen ging hier vanzelf eigenlijk. Baby bij de borst en ze begon gelijk te drinken. Hou er rekening mee dat als je kolft en je partner op een ander moment een flesje geeft, je dan ook op dat moment moet kolven. Zeker in het begin kan je niet zomaar een voeding overslaan. Www.borstvoeding.nl heeft ook veel informatie. Waar ik woon is een keer per maand een babycafe. Daar komen ouders met baby’s en er is altijd een lactatiekundige om vragen aan te stellen. Misschien is er bij jou in de buurt ook wel zo iets. Schakel zeker op tijd een lactatiekundige in als het toch niet lekker loopt. Die kunnen vaak goed helpen.

6 maanden geleden

Zijn er ook dames die prenataal gaan kolven? Ik ga dat doen ivm een geplande keizersnede. Zijn er nog tips? Wat hebben jullie daarvoor in huis gehaald?

6 maanden geleden

Reactie op LisaxAimee

Ooh wat fijn dat hier een topic over is gemaakt , ik was er zelf al naar op ...
Wat fijn dat je er graag aan wil beginnen! Ik snap dat je het misschien spannend vindt, maar het voelt vaak als een heel natuurlijk proces. Ik heb mijn oudste 16 maanden gevoed, waarvan de eerste 6 maanden exclusief borstvoeding. Laat je niet gek maken door wat andere mensen er van vinden, zij eten tenslotte ook in het openbaar. Zelf heb ik nooit opmerkingen of rare blikken gehad en wel altijd overal gevoed. Als je zorgt dat je altijd een hemdje aan hebt, kan je heel discreet voeden (knoopjes open of een shirt omhoog en dan het hemdje iets omlaag). Verder is er al heel veel gezegd over de vragen die je hebt. Aanleggen ga je leren met de kraamhulp of een Lactatiekundige, je gaat beide borsten stimuleren en dus wisselen van borst en in het begin voed je vooral veel live om je productie goed te krijgen, daarna kan iemand anders prima een afgekolfde fles geven -dan moet jij wel weer extra kolven om het stabiel te houden. Geniet er straks vooral van! Het kost soms wat moeite met opstarten, maar het is een hele mooie reis die je samen met je kindje kunt maken.

6 maanden geleden

Reactie op tango

Zijn er ook dames die prenataal gaan kolven? Ik ga dat doen ivm een gepland ...
Ik wilde dat ook doen misschien maar de verloskundige raadt het af🤷🏼‍♀️

6 maanden geleden

Reactie op Elisabeth93

Ik wilde dat ook doen misschien maar de verloskundige raadt het af🤷🏼‍♀️
Oké, ben benieuwd waarom? En je kan ook altijd een lactatiekundige inschakelen als je daar behoefte aan hebt.

6 maanden geleden

Reactie op tango

Zijn er ook dames die prenataal gaan kolven? Ik ga dat doen ivm een gepland ...
Ja ik ga dat doen! Ik heb een handkolf aangeschaft maar masseer soms ook met m’n handen. Ik heb dus een handkolf en spuitjes en cupjes om het optie vangen. Ik begin donderdag met 3 x per dag 5 minuten per borst.

6 maanden geleden

Hebben jullie van te voren al dingen in huis gehaald, of dit pas gedaan na de bevalling? Zoals een kolf. Borstcompressen en tepelcreme heb ik in huis. Heb het gevoel dat ik niet goed voorbereid ben omdat ik verder niks heb. Iemand tips?

6 maanden geleden

Reactie op paardenmeisje-24

Ja ik ga dat doen! Ik heb een handkolf aangeschaft maar masseer soms ook me ...
Ik heb ook een handkolf gekocht maar ik ga eerst met ‘de hand’, dus m’n eigen hand kolven. Masseer nu elke dag een beetje onder de douche, dat gaat goed. Spuitjes heb ik ook in huis maar moet nog wat extra kopen. Cupje ook trouwens. Heb je het ook via ‘de verlosmoeder’? Hier de link voor geïnteresseerden betreft prenataal kolven. https://youtu.be/rHIaEFrVWO0?si=GLbwdJLvt1R2UuTV

6 maanden geleden

Reactie op aflla

Hebben jullie van te voren al dingen in huis gehaald, of dit pas gedaan na ...
Een voedingsbh/voedingshemdje is ook nog prettig/makkelijk. Een kolf kan je het best later pas aanschaffen, als je in het begin een kolf nodig hebt dan kan je beter er 1 huren want die zijn extra krachtig en dat is dan wel zo handig/nodig En dan kan je na de bevalling als alles goed loopt kijken wat het beste bij je past/welke maat je nodig hebt 😊

6 maanden geleden

Reactie op tango

Zijn er ook dames die prenataal gaan kolven? Ik ga dat doen ivm een gepland ...
Ik doe dat! Mijn lactatiekundige zegt dat de meesten er het meest uithalen met handkolven, maar ik krijg er het meest uit met een gewone kolf.

6 maanden geleden

Reactie op aflla

Hebben jullie van te voren al dingen in huis gehaald, of dit pas gedaan na ...
Voedingskussen is handig. Rest kan allemaal later. En een paar bewaarzakjes of flesjes. Als het niet lekker op gang komt ga je bij kolven om de productie te stimuleren. Die melk moet je dan ergens in opslaan totdat je deze de volgende voeding aan je kindje geeft.

6 maanden geleden

Reactie op tango

Oké, ben benieuwd waarom? En je kan ook altijd een lactatiekundige inschak ...
Vanwege het idee dat het de bevalling op gang kan brengen doordat je oxytocine vrijmaakt door te kolven. Mijn lactatiekundige zei dat dat echt een beetje onzin is en dat je dan ook niet meer mag knuffelen of gemeenschap mag hebben, want dan maak je veel meer oxytocine aan.

6 maanden geleden

Reactie op SunnyMom

Een voedingsbh/voedingshemdje is ook nog prettig/makkelijk. Een kolf kan ...
Een voedingsbh heb ik inderdaad, goed om te weten bedankt! 😊

6 maanden geleden

Reactie op AnkeTijsen

Voedingskussen is handig. Rest kan allemaal later. En een paar bewaarzakjes ...
Voedingskussen heb ik idd al, fijn dat de rest later kan en ik me voor nu daar niet druk om hoef te maken. Dankjewel 😊

6 maanden geleden

Reactie op tango

Ik heb ook een handkolf gekocht maar ik ga eerst met ‘de hand’, dus m’n eig ...
Leuk filmpje!! Ik heb dus inderdaad diabetes en ben dus in overleg met de artsen alvast begonnen. Zal indd per persoon verschillen wanneer verstandig is.

6 maanden geleden

Reactie op Sjoeliewoelie

Vanwege het idee dat het de bevalling op gang kan brengen doordat je oxytoc ...
Er zijn ook vrouwen die het advies krijgen geen gemeenschap meer te hebben in de laatste weken. Voor deze vrouwen is het dan idd ook niet verstandig prenataal te kolven. Dat is bij de meeste vrouwen niet het geval, maar als je verloskundige zegt dat het niet verstandig is zou ik toch adviseren je daar aan te houden.

6 maanden geleden

Reactie op LisaxAimee

Ooh wat fijn dat hier een topic over is gemaakt , ik was er zelf al naar op ...
Hoi! Ik ben geen deskundige maar heb wel wat tips voor je, uit eigen ervaring 🙂 Ik kan je 1 ding beloven: borstvoeding is een heel avontuur en zal zeker niet vlekkeloos gaan, maar zodra je het op jouw manier onder de knie hebt, is het alles waard! "hoe zorg je er voor dat je kind het makkelijkst aanlegt?" Kijk op LaLecheLeague.nl voor tips qua aanleggen, iedereen ontwikkelt zijn eigen favoriete manier, maar op deze site staan de beste tips. "gebruik je 1 borst per voeding, of afwisselen?" Dit ligt aan je eigen voorkeur en productie, ikzelf heb het afwisselen geprobeerd op aanraden van verloskundige en Lactatiekundige, maar dit werkte voor geen meter voor mij. Ik vond deze logica ingewikkeld, en had heel veel productie, dus hierdoor ging ik nóg meer aanmaken. Voor mij was 1 borst per voeding ideaal. Dus de volgende voeding was de andere borst weer aan de beurt. "alcohol en borstvoeding" Alle ins en outs hier over zijn ook te vinden op LaLecheLeague.nl Ik ben hier zelf niet zo streng in, zolang ik me niet wazig of aangeschoten voel, denk ik dat het ook geen kwaad kan bij de baby, het meeste wordt tenslotte toch gereinigd door nieren en verdund door je eigen bloed. Dus als jij 1x 5% op hebt, is hier hooguit 0,05% van over in je melk. "afkolven" Dit is zeker een manier, er zijn vrouwen die puur alleen kolven, en niet eens de baby aan de borst leggen. Zorg wel dat als je beide doet, dat je het kolfmoment vervangt voor een voedingsmoment, anders raakt je productie in de war. Het belangrijkste was voor mij: Het is een proces van vraag en aanbod, dit betekent dat jouw borsten altijd genoeg melk zouden moeten aanmaken als jouw kind nodig heeft. Heeft je kind meer honger? Leg dan vaker aan, zodat je productie ook vermeerdert. Dit betekend niet dat je te weinig melk hebt. Als je blijft voeden op verzoek is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Kan hooguit irritant voor jezelf zijn, om constant te moeten aanleggen als je 'clusterdagen' hebt bijvoorbeeld. (er kunnen altijd medische uitzonderingen zijn, maar die kans is super klein) Elke mogenlijke vraag is te vinden op LaLecheLeague.nl Dit was voor mij persoonlijk echt een grote houvast. Succes!!

6 maanden geleden

Reactie op Sjoeliewoelie

Vanwege het idee dat het de bevalling op gang kan brengen doordat je oxytoc ...
Inderdaad, ik heb tot bijna 20 weken zwangerschap nog borstvoeding gegeven aan mijn eerste. Net zoals miljoenen vrouwen over de hele wereld voeden tijdens de zwangerschap 🤰 het is nooit bewezen dat dit voor vroeggeboorte kan zorgen. En wat jij ook al aangeeft, tijdens seks komt er heel wat meer oxytocine vrij dan tijdens het kolven of voeden. En dat mag ook gewoon :) Ik heb trouwens hetzelfde advies gekregen tijdens mijn eerste zwangerschap om beter niet te kolven (zonder onderbouwing trouwens maar ik nam het maar aan) en had daar later enorme spijt van. Ik moest de eerste drie dagen namelijk bijvoeden, wat met een kleine voorraad colostrum niet nodig was geweest.