965 Reacties

VRIEND

9 maanden geleden

Reactie op evelien1997

Nog een aanvulling, want vandaag is een lactatiekundige langs geweest. 1 b ...
Ah thnx voor je aanvulling! Fijn om te horen dat 1 borst genoeg is. Mijn zoontje is vaak na 1 borst rustig en blij en wordt door al het gerommel voor de tweede borst juist weer onrustig namelijk! Ik ga denk ik ook maar nadenken voor een consult van een lactatiekundige! Bedankt

9 maanden geleden

Reactie op Lana4567

Ik heb een vraagje. Ik geef volledig bv aan mijn zoontje van 2.5 week. Mijn ...
İk doe dat al vanaf dag 1 al. Mijn kleine krijgt niet genoeg na langer dan een half uur aan mn borst te liggen, dus kolf ik dagelijks en geef hem afgekolvde borstmelk. Zo weet ik ook hoeveel hij nodig heeft 😛

9 maanden geleden

Reactie op Lana4567

Ik heb een vraagje. Ik geef volledig bv aan mijn zoontje van 2.5 week. Mijn ...
Ik heb een zelfde soort vraag aan een lactatiekundige gevraagd. Mijn zoontje is nu 4 weken en krijgt van t weekend het eerste flesje. Dit heb ik gekolfd na de eerste voeding van de ochtend (meerdere dagen) om een hele voeding bij elkaar te krijgen. Ze vertelde mij dat een paar keer zijn voedingsmoment overslaan niet erg is, maar dat je borsten waarschijnlijk wel op knappen staan. Zij gaf de tip om dan voor het slapen nog te kolven, zodat je met lege borsten gaat slapen. In mijn geval kan mijn man dan om 2300 de fles geven en kan ik doorslapen. Al komt mijn zoontje de afgelopen nachten onregelmatig en laat hij er zelf soms 6 uur tussen, dus hoe dit van invloed is op mijn productie weet ik niet.

9 maanden geleden

Dinsdag is een lactatiekundige langsgeweest en ik snap nu eindelijk hoe die goed moet aanhappen. Maar ik oefen al 2 dagen en het lukt maar niet 😢. Af en toe wel bij de rechterborst, maar de linkerborst echt niet. Ik ontkoppel hem elke keer en intussen doet m'n tepel zo ontzettend pijn. Ook heb ik volgens mij een beginnende borstontsteking, omdat ie door elke keer ontkoppelen steeds gefrustreerder wordt en moet huilen en ook snel in slaap valt, waardoor m'n borst niet goed leeg gaat. Ben ik nou echt zo dom? Ik heb talloze filmpjes bekeken, ik weet dat er een deel borst mee moet, maar het lukt gewoon niet.

9 maanden geleden

Reactie op Heart-eyes

Dinsdag is een lactatiekundige langsgeweest en ik snap nu eindelijk hoe die ...
Nee, je bent sowieso niet dom! Het vraagt ook heel wat van je kindje om het goed te oefenen en de ene pakt het iets sneller op dan de ander, daar heb je geen invloed op. Goed dat je de lactatiekundige hebt ingeschakeld, misschien kun je haar een filmpje sturen van hoe je je kindje aanlegt? Gefilmd door je partner of zo? Ik heb dat destijds gedaan en toen kon ze de tip geven van net even die hand net wat anders (niet op het hoofd bijvoorbeeld maar tussen schouderbladen), waardoor het ineens wel lukte. Kan mij voorstellen als hij erg hongerig is het ook wat lastiger gaat Frustrerend en vermoeiend is het, maar je doet goed je best en je kleintje ook! Denk dat de LK je het beste kan verder helpen en het geeft niets dat het niet in 1x lukt (al zou het wel fijn zijn natuurlijk 😉)

9 maanden geleden

Vraagje.. Met kolven lekt er ook melk weg tussen de borst en het schild. Kolf is in 2019 gekocht en toen ongeveer 9 maanden gebruikt. Toen nooit zo lekkend gehad.. Iemand een tip?

9 maanden geleden

Reactie op Heart-eyes

Dinsdag is een lactatiekundige langsgeweest en ik snap nu eindelijk hoe die ...
Heb je korte/kleine tepel? Is tepelhoedje een idee?

9 maanden geleden

Hoe allemaal, Onze kleine meid is nu 4 weken oud en ik ben begonnen met kolven om haar ook aan de fles te laten wennen. Op dit moment gebruiken we de Medela calma, maar dan heeft ze de fles echt binnen 5 min leeg en blijft ze huilen en aan de borst willen. Ik ben benieuwd welke fles jullie gebruiken en hoelang je kindje er dan over doet om deze leeg te drinken?

9 maanden geleden

Reactie op Teddy2020

Hoe allemaal, Onze kleine meid is nu 4 weken oud en ik ben begonnen met ko ...
Op aanraden van de Kraamzorg gebruiken wij de dr. Brown fles met smalle hals en dan de prematuur speen (hij is geboren met 41+4). Met de normale doen maat 1 dronk hij veel te snel, vandaar dat we zijn overgestapt naar de premature speen. Nu drinkt hij met de p doen nog steeds snel, maar het gaat wel langzamer. Tussendoor (om de 30 ml ongeveer) halen we de fles er even uit en geven we de fopspeen, zodat hij even pauze heeft en het even kan zakken.

9 maanden geleden

Reactie op Teddy2020

Hoe allemaal, Onze kleine meid is nu 4 weken oud en ik ben begonnen met ko ...
Wij hebben woensdag voor het eerst flesje geprobeerd en hebben het Philips avent flesje gebruikt want deze lijkt het meest op de tepel zei de kraamzorg. Hier heeft hij 80 ml uit gedronken en deed er (met pauzes en verschonen) ongeveer een half uurtje over. Toen nog 10 minuten aan de borst want hij wilde nog meer. Duurde allemaal iets langer dan aan de borst maar dat maakte voor ons niet uit, was tenslotte de eerste keer met de fles. We hadden er eerst 50 ml in, verschoont en toen nog 30 ml aangeboden.

9 maanden geleden

Reactie op NienkeL

Vraagje.. Met kolven lekt er ook melk weg tussen de borst en het schild. Ko ...
Passen de schilden nog goed op je borst, of misschien toch ouderdom? Ik heb nu nieuwe schilden gekocht omdat het rubber randje wat er bij mij aan zit toch minder goed aansloot (en wat stugger wat geworden) bij mijn borst en ik had mijn kolf in 2021 gekocht. Met de nieuwe set sluit het weer mooi aan.

9 maanden geleden

Hoe zit het met wennen aan een fles en flesweigeren als je in principe volledig borstvoeding geeft? Ik geef ons zoontje van twee weken volledig borstvoeding en hoop dat de komende tijd ook te blijven doen. Ik werk als gastouder dus ons kindje zal gewoon thuis bij mij blijven terwijl ik werk endus aan de borst kunnen blijven drinken. We wonen ver van familie vandaan (2 uur rijden) en hebben hier waar wij wonen niet echt een sociaal vangnet (dus geen oppas). Afgelopen week kwam er iemand langs van het cb die adviseerde om rond de vier weken iedere dag een flesje afgekolfde melk te gaan geven. Om eerlijk te zijn lijkt me dat op dit moment erg veel werk voor waarschijnlijk twee keer per jaar dat we misschien bij mijn ouders logeren en vanuit daar op date kunnen terwijl ons kindje bij zijn opa en oma is. Want de kans dat we hier een goede oppas gaan vinden schat ik erg laag. Dus weet iemand hier meer van? Hoe groot is de kans dat we een flesweigeraar creëren door hem vanaf 4 weken niet iedere dag een flesje te geven, maar eventueel later daarmee te starten als er een babyloze date in het vooruitzicht ligt?

9 maanden geleden

Reactie op EmmelienB

Hoe zit het met wennen aan een fles en flesweigeren als je in principe voll ...
Het flesweigeren is wel echt een ding als je er niet mee oefent, al begreep ik van de lactatiekundige dat vanaf een week of 5 a 6 "beter" is om te starten met oefenen. Geen idee of dat weekje verschil uitmaakt. De reden om te oefenen is omdat de voedingsreflexen zoals aanhappen, doorslikken etc doven uit tussen de 10e en 14e week, daarom goed om voor die tijd ook de fles geoefend te hebben Als je niet oefent is de kans dus inderdaad, omdat anders de kans bestaat dat de baby niet goed uit het flesje kan drinken (de automatische reflexen zijn immers gedoofd)

9 maanden geleden

Reactie op EmmelienB

Hoe zit het met wennen aan een fles en flesweigeren als je in principe voll ...
Zou het wel gaan oefenen, is ook voor als er onverhoopt iets met jou gebeurt.. medicatie waardoor je tijdelijk geen borstvoeding mag geven of iets van ziekte. Dan is kv via flesje nodig.. Of BV via flesje als je voorraadje hebt opgebouwd in de vriezer. 2 wkn is nog vroeg, vanaf 4-6 wkn kan. Ik doe nu (dochter precies 5 wkn vandaag) 1x kolven voor vriezer en 1x kolven voor flesje per dag en die laatste dan direct geven.

9 maanden geleden

Reactie op Eva00

Het flesweigeren is wel echt een ding als je er niet mee oefent, al begreep ...
Maar is het nodig om elke dag een flesje te geven? Ze krijgt vanaf drie weken een sporadisch flesje om verschillende redenen, zeg zo'n 2-3 keer per week.

9 maanden geleden

Reactie op WeStok

Maar is het nodig om elke dag een flesje te geven? Ze krijgt vanaf drie wek ...
Mijn lactatiekundige vertelde dat 1 a 2 keer per week voldoende was om aan het flesje te wennen. Dus ik doe het nu 2x per week (zondag is hij 5 weken). Mijn man vind het overigens super leuk om de fles te geven, hij vraagt vaak wanneer ik weer ga kolven zodat hij de fles kan geven 🥰. Dus wellicht dat ik het zo nu en dan wat vaker ga doen, omdat ik hem ook dat moment gun. Net een beetje hoe het uitkomt dus.

9 maanden geleden

Hoe doen jullie het met kolven? Ik heb nu gekolft vlak voordat ons zoontje voor voeding zou komen, en deze ook direct in flesje gegeven. Maar zou ook wel wat meer voorraad willen maken, alleen als je te veel kolft krijg je ook meer productie toch?

9 maanden geleden

Reactie op Anbaby2023

Mijn lactatiekundige vertelde dat 1 a 2 keer per week voldoende was om aan ...
Mijn partner probeert me ook af en toe wat richting de fles te sturen heb ik het idee, terwijl ik beeb ook graag aan de borst heb.

9 maanden geleden

Reactie op Eva00

Nee, je bent sowieso niet dom! Het vraagt ook heel wat van je kindje om het ...
Dankjewel voor je lieve reactie! Ik was de afgelopen dagen goed ziek, dus ik denk dat ik echt een borstontsteking heb gehad. Ik heb dmv kolven en toch aan de borst blijven proberen m'n borst goed leeg proberen te maken, doet nog een beetje pijn maar voel me gelukkig weer beter. Ik heb de afgelopen dagen twee keer gezegd, ik ga alles wel kolven, maar ik wil uit eigenwijsheid het toch blijven proberen 😅😅. Ik ga de LK volgende week gewoon weer berichten. Toen ze meehielp ging het wel dus het is zeker wel mogelijk. @Nienkel, tepelhoedjes gebruik ik al sinds de kraamweek. Maar eerlijk gezegd is me niet duidelijk uitgelegd dat ze daar ook goed mee moeten aanhappen, ik dacht dat het werkte zoals een soort flessenspeen voor je borst 🫣. Gelukkig heeft het nooit veel pijn gedaan, maar dat probeer ik nu dus ook te oefenen. Al vind ik het aanhappen met die dingen nog ingewikkelder want als ie met z'n armpjes maait valt dat hoedje er weer af en ik heb maat L en dan denk ik, hoe krijg ik dat allemaal in z'n mond gepropt zodat ie goed aanhapt 🤣. Achja, lang verhaal kort, we gaan niet opgeven en blijven proberen!

9 maanden geleden

Reactie op Heart-eyes

Dankjewel voor je lieve reactie! Ik was de afgelopen dagen goed ziek, dus i ...
Graag gedaan. Ik weet van m'n eerste hoe moeilijk het BV avontuur kan zijn en gun het iedereen zo om het, waar mogelijk, wat makkelijker te laten zijn. Ik zou je ook zeker de tip willen geven om het tepelhoedje met de LK te bespreken, in principe is dat doorgaans voor tijdelijk gebruik bedoeld, uitzonderingen daargelaten. Ken wel het beeld dat je schetst dat hij er weer afgeslagen wordt, heel irritant😬 m'n oudste kon er ook wat van 🥲 Van een borstontsteking schijn je goed ziek te kunnen worden ja! Zelf gelukkig (afkloppen😅) nog nooit gehad. Alles kolven vond ik flink tegen vallen 2 jaar terug; ondanks dubbelzijdig elektrisch met zo'n borstvoedingsbh, ik kon m'n kleintje niet oppakken tijdens het kolven en alsof hij het aanvoelde moest hij bijna altijd huilen als ik aan het kolven was🤨 En vervolgens moet je het flesje nog (laten) geven; ik hoop dat de LK je weer goed op weg kan helpen! En als het om wat voor een reden dan niet lukt, dan zou dat heel verdrietig zijn maar heb je er wel alles aan gedaan!