965 Reacties

9 maanden geleden

Reactie op SanneK123

Zijn er hier dames die ook kindjes hebben die maar kort drinken maar wel vo ...
Voor bv is het best de who curve te volgen zei mijn vroedvrouw.

9 maanden geleden

Reactie op panaceatic

Denken jullie even mee?? Borstvoeding maakt me enorm onzeker. Heb een 2de k ...
Hallo mama, het is net of je mijn verhaal hebt geschreven, alleen is mijn dochter 5,5 week. Bij onze eerste was bv ook niet zo’n succes en hij groeide altijd te langzaam. Echter gaat het bij onze dochter nu heel anders. Ze is ook sterker en drinkt beter, en groeit ook veel beter. Wij hebben gisteren ook van 18 tot 23.00 uur zo’n avond gehad. Ze was echt aan het clusteren en wou hele tijd drinken. Soms ook heel flink en dan sliep ze heel snel weer aan de borst, om vervolgens na een half uur weer gretig te willen drinken. Heb gisteren ook kv bijgegeven omdat het echt even op was bij deze mama. Vervolgens is ze om 23.30 eindelijk in slaap gevallen. Ik werd wakker om 4.30 alleen mevrouw niet. Heb haar toen maar wel aangelegd omdat ik ook dacht moet toch wel even weer alles op gang hebben. Maar eigenlijk wou ze niet echt drinken (6 minuten) en vroeg ze daarna pas om 8 uur weer. Ook ik had geen vreselijke druk op de borsten. Denk echt dat de borsten zich aanpassen op je kindje en de vraag. Als ze echt wil drinken dan krijg ik ook altijd een tintelend gevoel in m’n tepels 🙈 en dan komt er ook echt melk. Niet te druk om maken, denk dat alles bij jou ook gewoon goed afgesteld is op de vraag ☺️

9 maanden geleden

Reactie op panaceatic

Voor bv is het best de who curve te volgen zei mijn vroedvrouw.
Klopt, hiervoor heb ik op advies van een Lactatiekundige ook een app geïnstalleerd om de groeicurve hierop bij te kunnen houden. Tot nu toe zakt ze steeds geleidelijk en schommelt ze nu rond de 0-lijn. Gezien haar best flinke geboortegewicht (4114gr) zei de Lactatiekundige dat ze eigenlijk op de +1-lijn zou moeten zitten. Nu geloof ik hier niet zo in, aangezien ik mijn kinderen steeds heel flink aflever en ze vervolgens altijd rond de 0-lijn of die er onder uitkomen. Maar goed, nu zit het in mijn hoofd en als ze nu na een weeg moment onder die 0-lijn zit, ben ik meteen weer onzeker 🫤

9 maanden geleden

Hi, ik heb een vraagje! Ik geef mijn zoontje van bijna 4 weken borstvoeding. We hebben wat opstartproblemen gehad ivm te kort tongriempje maar hij drinkt nu wel goed uit de borst en komt goed aan. Ik zit alleen een beetje met het feit dat elke voeding heel lang duurt, meestal wel een uur voordat hij voldaan is (soms zelfs nog langer). Dan geef ik uiteraard wel beide borsten. Mijn vraag is of dit ‘normaal’ is en of dit naarmate hij misschien ouder wordt korter wordt? Hij drinkt niet altijd mega actief maar als ik hem dan van de borst haal is hij nog niet tevreden. Hij laat wel meerdere keren zelf los, dus dan denk ik dat hij klaar is maar dan is hij toch niet tevreden… Daarnaast komt ie ook best wel veel, overdag niet altijd 3 uur ertussen. Nachten gaan daarentegen wel heel goed! Is er iemand die dit ook heeft of eventueel tips heeft om wat efficiënter te voeden?

9 maanden geleden

Reactie op sam_djth

Hi, ik heb een vraagje! Ik geef mijn zoontje van bijna 4 weken borstvoedi ...
Klinkt herkenbaar. Mijn zoontje 4,5 week, drinkt sinds vorige week ook veel langer. Heeft nu beide borsten nodig om vol en tevreden te zijn (lijkt het). Duurt bij mij ongeveer 40-50 minuten. Heb geprobeerd hem soms eerder eraf te halen, maar dan merkte ik ook dat hij niet tevreden was.

9 maanden geleden

Zijn er meer die veel last hebben van jeukende borsten? Het gaat niet om mijn tepel of tepelhof, maar de huid eromheen (voornamelijk aan de onderkant van mijn borst). Ik word er echt gek van en het ziet er ook rood uit. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het graag.

9 maanden geleden

Reactie op NienkeL

Je kunt gewoon 1 borst per keer voeden. Dan zit er bijv 6 uur per borst tus ...
Als ik er 6u tussen laat, gaat mn productie dan niet achteruit? Daar ben ik een beetje bang voor..

9 maanden geleden

Reactie op lilio23

Als ik er 6u tussen laat, gaat mn productie dan niet achteruit? Daar ben ik ...
De bedoeling is dat je productie zich afstelt op de behoefte van je baby. Door extra af te kolven krijg je dus eigenlijk overproductie. Als je baby meer nodig heeft, zal hij zich vaker melden en zal je productie zich daar weer op afstellen. Dat is iig de theorie 🙃

9 maanden geleden

Reactie op Anbaby2023

Zijn er meer die veel last hebben van jeukende borsten? Het gaat niet om mi ...
Herkenbaar, maar geen tips. Ik heb het voornamelijk tijdens het voeden.

9 maanden geleden

Reactie op lilio23

Als ik er 6u tussen laat, gaat mn productie dan niet achteruit? Daar ben ik ...
Ik kolf af en toe pas na 6 uur (per ongeluk, als het zo uit komt of ik niet wakker word) en ik heb er geen last van dat productie omlaag gaat. Ik kolf per sessie minimaal 100 cc (voor mij normale productie) of ik er nou 4 of 6 uur tussen laat.

9 maanden geleden

Ik gebruik de medela handkolf, maar het lijkt wel alsof ik er vrijwel niets meer mee gekolfd krijg. Ik geef voornamelijk live voeding, maar probeer wel minimaal 2x in de week 150 in te vriezen. Alleen kom ik nu al een week vaak aan niet meer dan 50ml per dag (dit is ook als ik een live voeding oversla en formule geef, want daar proberen we haar ook aan te laten wennen) Borstschild is de juiste maat.. en de vacuüm is ook naar mijn idee.. Iemand tips? (Wil liefst niets nieuws aanschaffen want ga met een maand toch afbouwen)

9 maanden geleden

M’n zoontje drinkt heel lang aan de borst. Zeker een uur. Kan je dit ook versnellen? Of gaan ze dat vanzelf doen naarmate ze meer geoefend hebben of juist ouder worden? Ik merk dat ik om die reden liever kolf en de fles geef, zeker ‘s nachts!

9 maanden geleden

Hoi lieve ouders! Mijn zoontje is vandaag precies 4 weken en is inmiddels 4,8kg. Ik geef uitsluitend borstvoeding en na 1,5 week vond hij 6 voedingen per dag al prima. Laatste dagen moesten we hem steeds wakker maken om de 4 uur en viel hij steeds in slaap tijdens het drinken… Gisteravond besloten om 19 uur te voeden en dan te kijken wanneer hij komt: dat was pas om 1.30u, daarna om 6.15u. Hij dronk beide keren twee borsten 10min goed door en het lijkt er dus op dat hij ook prima 5 voedingen aan kan. Nu denk ik alleen: is dit niet veel te vroeg voor een baby van bijna 1 maand oud? Iemand die hetzelfde heeft? Is het verstandig om hem alsnog wakker te maken (vooral ‘s nachts)?

9 maanden geleden

Reactie op vdw21

M’n zoontje drinkt heel lang aan de borst. Zeker een uur. Kan je dit ook ve ...
Je kunt compressie geven, druk op de borst dat de melk meer stroomt. De kans dat met een uur voeden het nog effectief is, is klein. Neemt hij minstens 8 "halen" achter elkaar en hoor je hem nog slokken na 20 min? Kan zijn dat het meer "sabbelen" is na een tijdje en/of misschien is de aanhap niet effectief (meer).

9 maanden geleden

Reactie op Ambats

Hoi lieve ouders! Mijn zoontje is vandaag precies 4 weken en is inmiddels 4 ...
Je hebt kans dat hij overdag vaker gaat drinken als hij er ‘s nachts langer tussen laat. Dat is bij ons het geval. Elke avond is een rommeltje met vaak willen drinken en overdag komt ze om de 2/3 uur. Je kunt het gewoon eens proberen :)

9 maanden geleden

Reactie op Spirit

Je hebt kans dat hij overdag vaker gaat drinken als hij er ‘s nachts langer ...
Bedankt voor je reactie! Inderdaad, hij komt vandaag opeens zelf om de 3 uur. Even inhalen en hopelijk drinkt hij voldoende om weer in de nacht 1x te komen. Is uiteindelijk wel het doel, we gaan hem gewoon volgen :)

9 maanden geleden

Ik probeer 1x daags een flesje te geven aan onze dochter zodat ze het flesje kent voor de opvang. Dit is eerst goed gegaan maar de laatste tijd is de melk zuur en neemt ze het flesje niet meer aan. Nu weet ik dar ik kan pasteuriseren maar dit hebben we nog niet geprobeerd. Zijn er mensen met ervaring of hetzelfde probleem?

9 maanden geleden

Reactie op Roomsoes68

Ik probeer 1x daags een flesje te geven aan onze dochter zodat ze het flesj ...
Is het vers afgekolfde melk? Hoe lang geleden is het gekolfd? Je kan naar de opvang bevroren melk meegeven..

9 maanden geleden

Reactie op IreenK

Is het vers afgekolfde melk? Hoe lang geleden is het gekolfd? Je kan naar ...
Het is vers afgekolfd en dan na afkoelen in de vriezer

9 maanden geleden

Reactie op Roomsoes68

Het is vers afgekolfd en dan na afkoelen in de vriezer
Wat vervelend dat de melk dan zuur is na ontdooien, heb ik hier nog geen last van gehad 🤔 Heb je het in de koelkast laten ontdooien, of (zo doe ik het) onder een lopende warme kraan?