703 Reacties

7 maanden geleden

Ik had vandaag controle bij de verloskundige die ook lactatiekundige is, zij gaf het advies om bij 37 weken te beginnen met kolven. Maar... Hoe begin je daar nu eigenlijk mee? Met een kolf? Met de hand?

6 maanden geleden

Reactie op WeStok

Ik had vandaag controle bij de verloskundige die ook lactatiekundige is, zi ...
Advies is vaak om te starten met de hand. Dit omdat het vaak maar een klein beetje is en vaak wat dik/plakkerig, anders in de slangetjes etc van de kolf blijft plakken. Ben zelf ook begonnen en merkte na een week dat ik het met een handkolf kon gaan doen. Dus zou wel eerst beginnen met de hand 😁 op internet staan ook veel tips hiervoor

6 maanden geleden

Vrijdag krijg ik een keizersnede en sinds 37 weken ben ik alvast aan het kolven. Nu ging het best wel lekker (naar mijn gevoel). Begon met 2ml en toen een uitschieter van 5ml (per dag). Maar sinds drie of vier dagen wordt het alleen maar minder. Zit nu op 1,5ml en het frustreert mij enorm. Ik kolf maar 1x per dag ongeveer 5 a 10 minuten. Moet ik meer/vaker kolven? Langer kolven heeft geen zin want er komt gewoon niks meer uit. Ik kolf met de hand. Iemand tips? Ik ben zo bang dat borstvoeding weeer gaat mislukken! Ik weet dat prenataal kolven niks zegt maar ik ben er wel huiverig voor!

6 maanden geleden

Reactie op tango

Vrijdag krijg ik een keizersnede en sinds 37 weken ben ik alvast aan het ko ...
Ik herken je gevoel helemaal. Bij mij was er ook plots een dip en merkte dat het geen verschil maakte in totale opbrengst per 24 uur in hoe vaak ik ging kolven. Ik deed het toen 3x per dag en had t gevoel dat mn borsten gewoon meer rust nodig hadden. Ben toen gestopt met obsessief bezig zijn en kolf nu enkel nog ‘s avonds - wel echt wat langer, ben in totaal inclusief de tijd die ik neem om mn borsten te masseren en warm te maken ongeveer 25 minuten bezig. Nu komt er weer “veel” colostrum uit en merk ik ook dat het iedere dag makkelijker stroomt en de totale hoeveelheid oploopt. Stress is sowieso een factor die belemmerend werkt dus wellicht dat “loslaten” bij jou ook positief werkt! Succes de komende dagen.

6 maanden geleden

Reactie op AnnikaOS

Ik herken je gevoel helemaal. Bij mij was er ook plots een dip en merkte da ...
Ik denk inderdaad dat stress een factor is bij mij. Ik probeer te kolven als m’n zoontje een middagdutje doet en vandaag wou hij dus echt niet slapen en zijn we een uur met hem bezig geweest, ik werd er een beetje chagrijnig van 😅 Ik ga het ook maar elke avond na het douche proberen, misschien dat het helpt 🙂 Thanks 🥰

6 maanden geleden

Gister ochtend voor het laatst gekolfd. Het waren maar een paar druppels en besloten om m’n tepels echt even wat rust te gunnen voor komende vrijdag. Hebben jullie ook zulke zere en gevoelige tepels na het hand kolven. Het doet gewoon enorm zeer! Dit had ik ook met m’n zoontje waardoor ik geen BV kon geven. Ik werd misselijk van de pijn en moest spugen als ik hem aanlegde. Iedereen om mij heen zei tegen mij, dat m’n tepels er normaal uitzagen. Geen bloed, vellen, zweertjes etc. Wat als m’n tepels gewoon TE gevoelig zijn? Iemand ervaring hiermee?

6 maanden geleden

Reactie op tango

Gister ochtend voor het laatst gekolfd. Het waren maar een paar druppels en ...
Het is verschrikkelijk! En dan na het kolven de tepels weer terugstoppen in de beha (of het excuus voor beha) en dan dat geschuur erlangs of druk erop. Ik heb elke keer wel even nodig om bij te komen.

6 maanden geleden

Trots!!!! Goede voorbereiding. Even leuk om te delen

6 maanden geleden

Reactie op tango

Gister ochtend voor het laatst gekolfd. Het waren maar een paar druppels en ...
Tepelhoedje geprobeerd? Vond ik ideaal met mijn vorige zoon. Nooit kloven ofzo gehad. Heb kleine tepels waardoor aanpakken niet goed lukte

6 maanden geleden

Reactie op aflla

Hebben jullie van te voren al dingen in huis gehaald, of dit pas gedaan na ...
Borstvoedingsthee en venkelthee in huis halen dat deed ik. Nu tweede keer voor mij. Kolf had ik geleend van mijn schoonzus die staat nu ook weer klaar. En tepelcreme heb je echt nodig dus goed dat je dat al hebt. Ik heb ook van die wasbare pads die ik heel veel gebruikte omdat je snachts soms doorweekt bent (productie hoger)

6 maanden geleden

Reactie op Bootjee

Borstvoedingsthee en venkelthee in huis halen dat deed ik. Nu tweede keer v ...

6 maanden geleden

Reactie op NienkeL

Trots!!!! Goede voorbereiding. Even leuk om te delen
Wow super, vloeibaar goud ✨🤭

6 maanden geleden

Iemand enig idee hoe dit komt? Mijn zoontje is nu weekje oud. Borstvoeding is goed op gang enz. Tepels zijn wel gevoelig, maar hoort erbij. Maar soms zijn mijn tepels geklemd ofzo als die uit zijn mond komen… dus ni mooi rond zoals ervoor. Maar ik denk voor zover ik kan zien dat hij wel gewoon goed aanhapt enz.

6 maanden geleden

Reactie op Ummi_

Iemand enig idee hoe dit komt? Mijn zoontje is nu weekje oud. Borstvoeding ...
Dit is toch eigenlijk wel een teken dat de aanhap niet ok is. Ik raad je aan een lactatiekundige mee te laten kijken. Ik heb hier meer mijn 1e bijna 2 maanden doorgelopen een dat werd steeds pijnlijker. Ervaar nu met de 2e hoeveel makkelijker en minder pijnlijk het had kunnen zijn als ik direct hulp gezocht had.

6 maanden geleden

Zilverkapjes zijn ook fijn als je tepels na voeden of kolven pijn doen

6 maanden geleden

Hoi dames! Ik geef ook borstvoeding aan mijn zoontje. Aanleggen lukt helaas niet, vanwege een vlakke tepel en heb op het moment veel last van mijn tepels door het tepelhoedje. Ik geef nu afgekolfde melk met een flesje. Ik heb nu alleen het idee dat ik minder produceer, ik maak me erg zorgen hierom! Wie kan mijn tips geven dat ik weer meer ga produceren? Ik kolfde eerst altijd wel boven de 100cc en nu red ik 80cc al bijna niet meer na 15 min kolven.

6 maanden geleden

Reactie op Maantje30

Hoi dames! Ik geef ook borstvoeding aan mijn zoontje. Aanleggen lukt hela ...
Hoe vaak kolf je? Je moet minstens 8x redden en zeker in de nacht niet over gaan slaan. Er is een Facebook groep voor fulltime kolvers. Als je je productie op wilt krikken is powerkolven een optie

6 maanden geleden

Reactie op Maantje30

Hoi dames! Ik geef ook borstvoeding aan mijn zoontje. Aanleggen lukt hela ...
Heb je al verschillende maren tepelhoedje geprobeerd? Als je niet de goede maat hebt kan het superveel pijn doen, maar anders beschermt het in mijn geval juist tegen pijnlijke tepels!

6 maanden geleden

Reactie op Ummi_

Iemand enig idee hoe dit komt? Mijn zoontje is nu weekje oud. Borstvoeding ...
Als je tepel als een soort ‘balkje’ uit zijn mond komt, was de aanhap of zuigtechniek niet goed. Ik zou je adviseren om niet door de pijn heen te bijten en hem opnieuw aan te leggen. Wachten tot hij echt goed zijn mondje opendoet. En als het probleem blijft bestaan inderdaad eventueel een lactatiekundige consulteren.

6 maanden geleden

Hi dames, Wegens schisis kan mijn zoontje niet via borst drinken en dus kolf ik fulltime! Ik heb keizersnede gehad en pas na 5dagen begon ik moedermelk te krijgen. Daarna bouwde het op met per dag ongeveer 5-10ml erbij. 8x per dag 15min. Ik heb via een zorgwinkel medela symphony gehuurd voor twee weken, omdat die krachtiger zijn. Ik zet echt mijn wekker op om te gaan kolven ookal slaapt mijn zoontje door. Soms op laag stand soms op een hoge stand, hangt van mijn tepels af 😅. Nu is hij 13dgn oud en zit tussen 70-100ml per keer. Ik vul het aan met kunstvoeding omdat hij heel gulzig is. Momenteel verhouding van 70%moedermelk/30%kunstvoeding. Ik hoop over een week echt over te kunnen gaan naar volledig moedermelk als productie omhoog gaat. Mama’s die onzeker zijn, gewoon doorzetten. Mijn eerste was ook een keizersnede na moeilijke start, pijn, weinig productie, stuwing, van alles, gewoon doorgezet en uiteindelijk met gemak 2jr borstvoeding gegeven met ups en downs. Ik vind dat echt alles een beetje afhangt van stress, dus wees chill en ga onspannen…