768 Reacties

6 maanden geleden

Reactie op esmee11

Ik heb het idee dat mijn zoontje opeens de achtermelk niet goed kan drinken ...
Wat vervelend dat je dit meemaakt! Goed dat je in ieder geval de lactatiekundige maandag gaat bellen. Hier staat wat over voor en achtermelk en hoe we daar niet teveel op moeten blindstaren: https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/voormelk-en-achtermelk/ Als ik lees over groene ontlasting, onrustig drinken en voedingen van een uur, vraag ik mij af hoe effectief hij (nog) drinkt. Voedingen van een uur zijn over het algemeen niet effectief (meer), qua aanhap en zo bedoel ik. Ik had hier met m'n oudste zoon ook last van. Is de voeding wel korter geweest? En heeft de lactatiekundige al eens meegekeken? Het kunnen inderdaad regeldagen zijn. Heb je wellicht al wat gekolfde melk? Eventueel zou je dat een paar keer per dag kunnen nageven voor je eigen gemoedsrust? Hoeft dan niet per se elke voeding. Of dat je even ter overbrugging tot aan maandag de voedingen sowieso kolf en per fles geeft? Sterkte! De onzekerheid is echt vervelend!

6 maanden geleden

Reactie op dewinter

Ja ik deed dat dus ook, maar het droogt bij mij echt ontzettend uit, ik heb ...
Ik smeer nu om de voeding miconazol en wissel af met kokosolie, maar jemig wat een gedoe zeg. Links heb ik ook een melkblaar waar ik hydrocortisone op moet smeren en rechts vermoed ik inmiddels weer een beginnende borstontsteking. Het voelt alsof ik een pijnlijke steen in mijn bh heb ipv een borst, dus weer aan de ibuprofen en coldpacks. Ik ben de pijn elke keer zo zat 😔 Maar toch wil ik nog niet stoppen.. maar ik zit er wel even goed doorheen zeg. In 5 weken tijd bloedende tepelkloven, 2 beginnende borstontstekingen, melkblaar, mogelijke schimmel infectie, een kind dat stikt in mijn tsr dus volledig gaan kolven… en steeds denk ik: ik moet hier toch doorheen, dus kan net zo goed doorgaan met borstvoeding. Maar man het valt me zwaar 😔

6 maanden geleden

Hier een heel tevreden en rustig mannetje van 10 dagen oud. Hapte meteen al goed en lag vanaf het begin zo een uur aan de borst. Maar viel binnen 2 dagen flink af. Bij gaan voeden met de fles. Hij krijgt nu 7/8x per dag beide borsten aangeboden en een fles (eerst 30 nu 60). Maar drinkt steeds minder goed uit de borst, valt vrij snel in slaap en sabbelt dan alleen nog wat. Ik probeer 'm wel te prikkelen en wakker t3 houden, maar meneer is echt een beerje lui geworden. De fles er na gaat er wel prima in, die drinkt hij slapend leeg. Hij zit inmiddels ook weer rond zijn geboortegewicht. Kolven wil ik niet aan beginnen(als in niet om de boel op gang te brengen), daar vervelende ervaringen mee met mijn destijds premature dochter. Toen kwam borstproductie (ook) niet op gang. Bovendien sta ik veel meer achter een natuurlijk verloop en denk ik dat mijn lijf beter reageert op de fijne borstvoedingmomenten met mn baby dan op zo'n kolfapparaat. Sta nu een beetje voor het dilemma, zo 'aanmodderen' of helemaal over op de fles. Wat denken jullie? Komt het gewoon traag op gang of is het gewoon zoals het is en blijf ik beperkte productie houden?

6 maanden geleden

Reactie op Spirit

Ik smeer nu om de voeding miconazol en wissel af met kokosolie, maar jemig ...
Oh ja ik voel dit helemaal! Ik heb nu dus én spruw en beginnende borstontsteking 😭 heb wel besloten te gaan afbouwen. Ik heb zo ontzettend veel pijn.

6 maanden geleden

Reactie op MyFirstL0veM

Oh ja ik voel dit helemaal! Ik heb nu dus én spruw en beginnende borstontst ...
Oh wat een ellende hè :( ik gebruik nu op advies lactatiekundige 3x per dag 400 mg ibuprofen en als nodig 4x 1000 mg paracetamol en ik koel de borst met ziplock zakjes gevuld met stroop uit de vriezer. Weet niet of jij dat al doet, maar misschien heb je iets aan deze tips

6 maanden geleden

Ik krijg de kleine maar niet goed aangehapt. De eerste dag ging het goed, maar tijdens de kraamweek waren m'n tepels helemaal vol met kloven, dus op aanraden van de kraamverzorgster hebben we een kolf gehuurd. Intussen met behulp van hydro pads, tepelhoedjes en schapenvet zijn m'n tepels geheeld. Maar het voeden doet nog steeds pijn. Ik doe echt m'n best m'n tepel goed in z'n mondje te krijgen maar ik heb het idee dat ie z'n mondje niet goed genoeg open doet. Elke keer is m'n tepel als ie eruit komt toch weer plat. Ik wil hem ook niet teveel weer onderbreken want hij kan wel gewoon drinken. En dan vind ik het zielig dat ik hem elke keer moet onderbreken. Soms is ie zo moe dat ie dan in slaap valt en dan ben ik bang dat ie weer niet genoeg drinkt en over een uurtje alweer vraagt. Ik ga denk ik deze week toch een lactatiekundige inschakelen, maar als dit herkenbaar is en iemand de gouden tip heeft hoor ik het graag!

6 maanden geleden

Reactie op Heart-eyes

Ik krijg de kleine maar niet goed aangehapt. De eerste dag ging het goed, m ...
M'n gouden tip zou zeer zeker de lactatiekundige zijn! Ik snap je gevoel dat je het drinken niet wil onderbreken, alleen het feit dat hij drinkbewegingen maakt betekent niet dat hij ook voldoende melk eruit kan krijgen. Dat probleem had ik bij m'n oudste zoontje. Voor het aanhappen heb ik als tip van de lactatiekundige gekregen: Goed je kindje buik tegen buik aanleggen, je borst in een U vasthouden maar niet te hard knijpen, tepel ter hoogte van "de snotgoot" (zo noemde ze dat haha, zodat iedereen het zou begrijpen dat het het plekje op je babys bovenlip is), pas wanneer hij z'n mond echt wijdt open doet (dat kan soms gevoelsmatig echt eventjes duren), dan de borst eerst via de onderlip naar binnen en dan "naar boven". Er zijn wel filmpjes over te vinden! Ook qua tips dat je niet het hoofdje van de baby naar de borst moet drukken want dan ontstaat er weerstand, maar juist via de schouderbladen. Ondanks dat er veel en duidelijke info online staat, vond ik het in het echt horen van een lactatiekundige zo veel meer verhelderend! Ze ziet gelijk je "valkuilen". Succes! Voeden mag geen pijn doen, dus hoop dat je snel een betere aanhap voor elkaar krijgt!🤞

6 maanden geleden

Reactie op Sjoeliewoelie

Ik ben hier vaak onzeker over geweest bij mijn eerste. Bij mijn derde kindj ...
Die onzekerheid is heel herkenbaar en heb nu zelf dat ze het moeilijk heeft met 3 uur voldaan zijn en dus ook enorm gebroken nachten. Bouwde je die kunstvoeding na een aantal dagen weer af?

6 maanden geleden

Reactie op 16Ns

Die onzekerheid is heel herkenbaar en heb nu zelf dat ze het moeilijk heeft ...
Het is hier vaak maar nodig bij één voeding, omdat dan die vicieuze cirkel van vermoeidheid en weinig melk wordt doorbroken. Ik zorg wel dat m'n borsten gestimuleerd worden, maar maak t soort van "af" met kunstvoeding als ie echt heel onrustig is dus. Dus niet afbouwen enzo, gewoon aanvullen als je onzeker bent!

6 maanden geleden

Borstontsteking.. voel me zo zo ziek 😭😭😭

6 maanden geleden

Reactie op Eva00

M'n gouden tip zou zeer zeker de lactatiekundige zijn! Ik snap je gevoel da ...
De tip over hoe aan te laten happen wilde ik ook geven. Dat is echt de manier als je kindje het niet automatisch goed doet.Je moet je kindje ook wel onderbreken (ook al snap ik dat je dat liever niet doet) want anders doet hij steeds hetzelfde, en leert ook niet op een betere manier aanhappen. Dit wordt steeds meer een gewoonte. Maar laat zeker ook een lactatiekundige meekijken.

6 maanden geleden

Mijn vriend heeft met z’n slaaphoofd de afgekolfde melk in de fles in de vriezer gezet.. hij heeft waarschijnlijk onthouden dat ik die voeding in wou vriezen 😓 Ik kan deze nu dus niet uit die fles krijgen en in een zakje doen.. zit er echt niets anders op dan deze voeding te laten ontdooien en vandaag te geven??? Of kan ik hem deels laten ontdooien en dan weer invriezen 🤔🤔🤔

6 maanden geleden

Reactie op dewinter

Borstontsteking.. voel me zo zo ziek 😭😭😭
Hier ook twee dagen plat gelegen met borstontsteking en bijna 40 graden koorts. Goed de pijnlijke plek koelen en je kindje laten drinken zoals normaal. Als na 24 uur de klachten niet minder zijn, toch de huisarts bellen. Hier was antibiotica wel nodig om de koorts te laten zakken. Beterschap! Let goed op jezelf 😘

6 maanden geleden

Hoe onderscheiden jullie zuigbehoefte van honger? Ons zoontje van 6 weken laat vrij vaak hongersignalen zien, maar we vermoeden dat dit lang niet altijd honger is. Bij aanleggen is het dan een tijdje effectief drinken, maar ook veel loslaten, huilen, en direct weer aan willen happen. Maar dus ook weer loslaten etc. etc. Hij lijkt dan heel hongerig, maar is ook tevreden met zijn speen. Nu ligt hij sinds 18.30 in zijn bedje. Tussendoor is hij een aantal keren wakker geweest en als we zijn speen teruggeven valt hij weer in slaap. Mag ik er dan vanuit gaan dat hij nu geen honger heeft? Of kan het ook zijn dat de speen de honger verbloemt? Ik twijfel omdat hij om 18.30 maar even kort gedronken heeft (12 minuten aan één kant) en daarvoor was de laatste ‘lange voeding’ om 16 uur..

6 maanden geleden

Reactie op loki1991

Hoe onderscheiden jullie zuigbehoefte van honger? Ons zoontje van 6 weken l ...
Aan de borst voel ik: lange teugen is drinken. Korte halen en gevoeligere tepel krijgen - sabbelen. Wij merken dat alshij heel hard sabbelt op de speen en zonder speen huilt dan is het honger. Tja maar gewoon voeden naar behoefte. Soms elk uur (cluster moment) anders gewoon langer geen dorst. Sprong van week 5? -timing in de oei ik groei app kan per kind verschillen de tijden zijn gemiddelden. Geen spruw? Regeldag? Ben je zelf ziek? Wat minder productie?

6 maanden geleden

Onze dochter van 9 dagen drinkt heel onrustig aan de borst ineens: - loslaten en weer aanhappen - trappelen - na elke voeding de hik (soms al na 1 borst) - duurt lang voordat er een boertje komt - veel slikken, soms daarbij hard huilen - 2x verslikte ze zich erg in de melk, kon even niet meer ademen, stikgeluiden, erg naar😔 Iemand een idee wat er kan zijn? En wat hieraan te doen is?

6 maanden geleden

Reactie op Frumpsie

Onze dochter van 9 dagen drinkt heel onrustig aan de borst ineens: - losla ...
Mss door het verhogen van jou productie of door het geven van bv op verzoek en waar soms langere uren tussen zitten dat je een harde toeschietreflex hebt gekregen.

6 maanden geleden

Reactie op Chamss

Mss door het verhogen van jou productie of door het geven van bv op verzoek ...
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Of gaat dit vanzelf over?

6 maanden geleden

Gebruiken jullie een speentje? Zo ja, welke? Ik heb hier een Philips Avent Soothie speen liggen, maar meneer pakt hem niet echt. Zou toch wel op sommige momenten een speentje willen aanbieden, want nu ben ik zijn speen en dat breekt me op. 😴😴😴

6 maanden geleden

Reactie op killian

Gebruiken jullie een speentje? Zo ja, welke? Ik heb hier een Philips Avent ...
Hier werkt de MAM speen goed. Bibs pakt hij ook, maar minder goed.