19 Reacties
2 jaar geleden
Het klinkt als een verstopte melkklier. Hier liet ik mijn partner altijd masseren terwijl mijn zoontje dronk (bij de jongste nog niet gehad gelukkig). Je partner voelt de pijn niet een kan de verstopping daardoor wegduwen (flink laten duwen). Is pijnlijk tijdens voeden naar als hij weg is direct verlichting en hiermee misschien borstontsteking voorkomen
2 jaar geleden
Ik zou wel uitkijken met masseren. Bij een (beginnende) borstontsteking wordt dit afgeraden 😊 zelf een ontsteking gehad. Dit zette door nadat ik deze had geprobeerd weg te masseren 🥴
2 jaar geleden
Hier begon mijn borstontsteking ook zo. om 14.00u begon de pijn en om 22.00u hoge koorts en deed alles zeer. Hier is het pas na een dag rood geworden en ik kreeg meteen antibiotica. Geen tips helaas.. ik kolfde en ging dan daarna douchen om het nog extra leeg te masseren en dit luchtte dan op maar dr adviezen zijn hierin wisselend..
2 jaar geleden
Ik had dit…. En raad aan om echt optijd te handelen.. bedoel op tijd antibiotica vragen.
Ik had dit, daarna rode plek en koorts. Maar ibuprofen blijven nemen waardoor het echt dragelijk was allemaal. Uiteindelijk is het een borstabces geworden e n ben ik 6/12 geopereerd…. En tot op de dag van vandaag is de wonde nog niet dicht..
Masseren, kolven enz wordt volgens de nieuwe richtlijnen afgeraden. Er wordt aangeraden om lichte massage te doen en lectine te nemen, als het borstontsteking wordt is nieuwe richtlijn:
Koelen
Vederlichte lymfe-
drainage
Vederlichte massage
Ultrageluidstherapie
Ibuprofen 3x 400 mg
Paracetamol 4x 1000
mg
Fysieke (bed)rust
Rust borst, wel fysiolo-
gisch gebruiken
Fysiologisch voeden
of zo nodig tijdelijk
andere borst als eerste
aanbieden.
Indien geen verbetering
na 48 uur: bacteriële
mastitis
Ik heb dus te lang gewacht waardoor het abces is geworden
2 jaar geleden
Reactie op Novemberbabyy
Ik zou wel uitkijken met masseren. Bij een (beginnende) borstontsteking wor ...
Het kan idd 2 kanten opgaan. Ligt er denk ik aan hoe ver je al op weg bent. En idd de adviezen zijn veranderd, maar bij mij werkte het gelukkig wel een ik zou het direct weer doen.
2 jaar geleden
Bij mij helpt het wel om bij de eerste signalen te masseren. Zo los je de verstopping op denk ik dan… maar goed die adviezen zijn er niet voor niets natuurlijk.
Je moet in ieder geval niet extra gaan kolven ed. want dan maak je meer melk aan, krijgt je kindje die melk niet op en blijf je er mee aan modderen
2 jaar geleden
Ik had deze week ook een flinke harde bult in een van mijn borsten. Heb gemasseerd tijdens de voeding (las later dat dit oud advies is..) en een paar keer eerst aan deze borst aangelegd om goed leeg te laten drinken. Na ongeveer 24 uur was de plek weer weg, vond het wel even spannend.. de plek was niet rood of warm, alleen hard
2 jaar geleden
Bij mij ook dreigende ontsteking. Ik heb ibuprofen geslikt en veel gekoeld. Met zakjes bevroren stroop bijv. Wel echt veel en vaak. Tegen mij zei ze juist niet hard masseren. Bij mij heeft het niet doorgezet. Dus wat je omschrijft heeft bij mij geholpen. Hopelijk bij jou ook maar iedereen is anders natuurlijk.
2 jaar geleden
Reactie op Veen2023
Bij mij ook dreigende ontsteking. Ik heb ibuprofen geslikt en veel gekoeld. ...
Dankjewel, ook aan andere reageerders, voor het meedenken.
Inderdaad ook contact gehad met lactatiekundige en adviezen zijn vooraf verwarmen en na voeding koelen, liefst elk uur koelen voor zeg 10 minuten (daarna is je koelelement vaak niet koel meer). Niet/zachtjes masseren en ibuprofen tegen de ontsteking, paracetamol mag ivm pijnklachten maar zou verder niet veel doen tegen ontsteking.
Tot op heden heeft het nog niet doorgezet.
Was nog benieuwd hoe lang het bij jou duurde voor het over was?
2 jaar geleden
Reactie op Kim D
Andere houding kan soms ook wat helpen. Dan wordt er weer net een andere ho ...
Dankje! Uiteindelijk is het vannacht wonder boven wonder over gegaan. Verwarmd door met borst voorover in een beslag kom met heet water te hangen (deed ik al vanaf start) en erna voorovergebogen boven hem hangend zoals jij beschrijft aangelegd. Best een komisch gezicht allemaal… Daarna voelde ik tot mijn verbazing een zachte borst. Misschien doet de zwaartekracht zo het best zijn werk? De ibuprofennetjes en vele koelen in de 48 u ervoor hebben vast ook bijgedragen.
Wat we wel niet over moeten hebben voor borstvoeding! Voel me in elk geval opgelucht dat de echte ontsteking me vooralsnog bespaard is gebleven!
2 jaar geleden
Hoe gaat het nu met de productie van de dames die een borstontsteking hebben gehad?
Die van mij is helaas weg lijkt wel. Helaas aan 2 kanten een ontsteking gehad dus niet erg handig...
Wat doen jullie evt nog meer om de productie op gang te krijgen buiten veel water drinken, extra aanleggen en evt power kolven?
2 jaar geleden
Reactie op hallobaby2
Hoe gaat het nu met de productie van de dames die een borstontsteking hebbe ...
Ja dat kakt behoorlijk in! In de nacht kolven heeft mij goed geholpen. Weet niet of je kolft of niet?
Volgens m’n lactatiekundige is je voorraad al aangelegd in de eerste weken en kan je door vraag en aanbod de boel op pauze zetten of activeren zeg maar. Heb er dus vertrouwen in dat het wel weer komt. Ongeveer een week duurde het. Tot die tijd heb ik de vriezer aangebroken.
Ik kolf dus, dus misschien is het sneller voorbij als je aan de borst zelf voedt.
2 jaar geleden
Reactie op hallobaby2
Hoe gaat het nu met de productie van de dames die een borstontsteking hebbe ...
Probeer Anjis thee te drinken die helpt en ook fenegriek maar die laat vieze geur
2 jaar geleden
Probeer Anjis thee te drinken die helpt en ook fenegriek maar die laat viez ...
Venkel en anijsthee wordt afgeraden door het voedingscentrum ivm bepaalde gifstoffen.
2 jaar geleden
Reactie op vdw21
Ja dat kakt behoorlijk in! In de nacht kolven heeft mij goed geholpen. Weet ...
Bedankt voor de tip🤗