20 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb geen ervaring nog maar vrienden van mij wel en die zijn heel tevreden met de wasbare luiers. Tip is wel om eerst een luier consult te doen(bijvoorbeeld via nappy's)zodat je weet welke systemen er allemaal bestaan en te zien wat het beste bij jou past. Er is hier ook een algemeen topic over wasbare luiers, als je daar je vraag stelt krijg je denk ik meer respons.
2 jaar geleden
Dit is het algemene topic https://community.24baby.nl/forum/baby/wasbare-luiers-algemeen-topic-deel-5-65O1La
2 jaar geleden
Yes wij gebruiken ze voor de eerste en willen beide niet anders. Mijn man was eerst ook zoveel van pff heb je haar weer met d'r duurzame gedoe. Was met gebruik direct helemaal om. Wij gebruiken een tweedelig systeem met een onderluier van nappys en verschillende merken overbroekjes. Wij hebben wel bij nappys.nl een consult gedaan zodat we wat duidelijker beeld hadden wat er precies voor systemen zijn want t internet is echt een soort doolhof al t gaat om wasbare luiers. Dat hielp ons heel erg. Ook heb ik een aantal verschillende luiermerken aangeschaft om te kijken wat t beste zou passen. Dus ik adviseer niet gelijk in een keer alles te kopen, er is zoveel verschillend en het is natuurlijk nogal een investering die je in een keer doet. De luiertjes die we niet gebruiken omdat ze niet fijn werkte voor ons heb ik weer verkocht op vinted. Als je wil kan je me persoonlijk een berichtje sturen als dat gaat hier.😊
2 jaar geleden
Zekers, gebruik al 2 jaar naar volle tevredenheid het tweedelige systeem (basisluier totsbots bamboozle, overbroekjes van popolini). Geen consult oid geboekt, dit tweedelig systeem is makkelijker goed passend te maken en zeer laag anti lek risico haha. Geen last van spuitluiers, alles blijft goed binnen de luier. We wassen om de dag, wat toch wel nodig is met een baby dus geen extra gedoe, na het voorspoelen gaan ook andere kleertjes/hydrofiel doeken mee op 60 graden programma. Ook gaat het daarna direct de droger in (niet de overbroekjes of wetbags, die even op een rekje) dus zo weer klaar voor gebruik en altijd luiers in huis. Wel tip: zorg voor echt voldoende luiers, zeker als je direct gaat gebruiken vanaf die eerste maanden is het fijn om genoeg reserve te hebben. Hierom gekozen tweedehands te zoeken en zo hadden wij zo’n 20-22 basisluiers.
Wij hadden wel eerst de kleinste maat, en na 6-7 maand op maat 2 overgegaan. Je kan ook met maat 2 vanaf new Born, maar dan vond ik het wel erg veel luier voor baby.
Nog een tip voor de mensen waar de baby nog niet geboren is: gewoon direct een kans geven, bijv eerst goedkoop tweedehands pakket, en niet eerst wegwerp gaan gebruiken (misschien alleen eerste dagen om plassen te monitoren), als je wat anders gewend bent misschien lastig te schakelen. Wij weten nu niet beter en vinden het nu echt ideaal. Kopen altijd wel het overbroekje nieuw, die slijten wat sneller en merken dat de tweedehands vaak al minder zijn geworden.
2 jaar geleden
Vanwaar de twijfel van je man? Hebben jullie het daar al over gehad?
Ik heb het een keer genoemd bij mijn partner en hij was gelijk voor gelukkig (vanuit ecologisch perspectief). Het uitzoekwerk laat hij verder wel aan mij over. Mijj voorkeur gaat naar een tweedelig systeem en waarschijnlijk wordt dit een pakket van de billenboetiek.
2 jaar geleden
Wij gebruiken parttime wasbare luiers voor onze eerste, nu 10 maanden, op de 4 dagen dat ze niet op de opvang is en alleen overdag.
Wij gebruiken ouderwetse oogjesluiers/vouwluiers met een microvezel inlegger en daaroverheen een Rumparooz overbroekje. Ik vind zelf oogjesluiers heel fijn omdat je ze zelf vouwt en daardoor precies op maat maakt en zelf beslist waar je de meeste absorptie wil hebben. Je gooit, tenzij alles eronder zit maar dat gebeurt bij ons eigenlijk nooit, alleen de oogjesluier en inlegger in de was en kan het overbroekje meermaals gebruiken. Zo'n oogjesluiers is in principe slechts een hydrofiele doek, dus qua was voelt het helemaal niet extra.
Voor de nieuwe baby koop ik straks wat prefolds om in de newborn fase te gebruiken, daarvoor vond ik de oogjesluiers toch net iets aan de grote kant voor zo'n klein hummeltje. Verder kunnen ze wel dezelfde broekjes gebruiken.
Ik vond het in het begin even wennen, ik moest mezelf er wel toe zetten ermee te beginnen, maar nu is het niet anders dan een wegwerpluier. Ergens vind ik het ook wel weer een extra stok achter de deur om op tijd de was te doen en niet lui het nog een dag te laten liggen ;)
2 jaar geleden
Ik ben vandaag toevallig bij de Billenboetiek geweest voor een uitleg over de wasbare luiers die zij in hun assortiment hebben. Echt een aanrader, kun je al je vragen stellen.
2 jaar geleden
Reactie op Sil2021
Haha wij waren ook bij de billenboetiek vandaag. Vond het super fijn en nut ...
Haha grappig! Ja ik ga ze ook bestellen. Zit te denken aan pakket 2 voor alleen maat 1. Maat 2 komt later wel dacht ik.
2 jaar geleden
Hoe zit het met voorspoelen en wassen? Wij overwegen het ook, klinkt misschien een beetje gek maar ik houd echt niet van viezigheid (stank enzo). Ik neem aan dat wasmiddel/wasverzachter gebruiken ook niet wenselijk is voor kleintjes?
2 jaar geleden
Heb toevallig net dit gevonden over wassen: https://www.oudersvannu.nl/zwanger/nieuwe-babykleertjes-wassen-waarom-je-dat-niet-mag-vergeten~bd33cf6
2 jaar geleden
Reactie op AmberNewMum
Hoe zit het met voorspoelen en wassen? Wij overwegen het ook, klinkt missch ...
Lang verhaal maar hier komt t haha. Ik heb denk ik met wasbaar minder poep aan mn handen gehad dan met wegwerp. Onze zoon had flinke spuitluiers en dat bleef altijd keurig in de luier. De keren dat hij wegwerp aan had zat t tot z'n nek 🤢.
Borstvoedingspoep kan zo hup de wasmachine in, dat is helemaal vloeibaar en spoelt dus gewoon weg, koud voorspoelen (30 tot 60 min doe ik) met was wasmiddel (wij gebruiken klok) en daarna een 60 graden was met veel wasmiddel. Bij flesvoeding kan de poep iets vaster zijn dus dan gebruik je een inlegvelletje.
Nu met vaste voeding gebruiken we ook een inlegvel, meneer draait daar een drolletje op en dat gooi je dan weg.
Er is wel een periode dat je een soort brijige poep heb, als je begint met hapjes. Die is wel lastiger omdat de poep dan een beetje naast het velletje kan gaan zitten, maar daar heb je ook echt zo een handigheid in.
Je hoeft dus niks zelf met de hand uittl te spoelen en je moet juist goed wasmiddel gebruiken om de luiers schoon te krijgen. Op Facebook is er ook een wasbare luier groep en zie daar dat mensen verschillende merken wasmiddel gebruiken.
2 jaar geleden
Wij hebben bij de 1e een consult gehad en toen ons zoontje een paar maanden oud was hebben we een probeerpakket gehuurd en een maand lang verschillende systemen merken uitgeprobeerd. Een tweedelig systeem werkte het beste, maar zelfs bij die luiers lekte hij nog vaak door (plas). Ook had mijn zoontje destijds hele stevige beentjes en met een tweedelig luierpakket werd het allemaal echt gigantisch, de meeste kleding (wijd vallende broeken had hij al) ging er niet eens meer overheen. Heel eerlijk: het zag er niet uit. Hij heeft eczeem, dus wol (wat lekker meerekt en vaak wordt aangeraden) was geen optie.
Het wassen e.d. vond ik geen probleem, maar wel het doorlekken en dikke luierpakket waardoor kleertjes zo lastig werden. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om er niet mee door te gaan, ook omdat ik het mentaal al behoorlijk zwaar had en dit voor mij veel extra druk gaf.
Nu met de 2e wil ik misschien wel wasbare luierdoekjes gaan gebruiken voor de plasluiers, dat lijkt me weinig extra moeite en het scheelt toch weer iets!
2 jaar geleden
Reactie op AmberNewMum
Hoe zit het met voorspoelen en wassen? Wij overwegen het ook, klinkt missch ...
Wij gebruiken ook inlegvellen. Toen het alleen nog maar melk was gingen die mee de was in (kunnen prima een keer of 3-4 door de wasmachine), sinds de kleine ook vast voedsel eet gooien we de bepoepte inlegvellen in 1x in de luieremmer en dan de rest in de wasemmer. Voorspoelen doen we verder niet, en ik was met een flinke schep blauw Biotex als wasmiddel, elke 2 of 3 dagen. Nooit last gehad van vieze geurtjes, zowel voor als na het wassen.
2 jaar geleden
Ik zie dat je bij nappys.nl ook een ‘nergens aan vast pakket’ kan bestellen. Je mag het dan 6 weken proberen. Vind je het niks dan mag je het retour sturen (ook als het gebruikt is). Ik denk dat ik dat ga doen als de kleine er straks is. Mocht het toch niets voor ons zijn, dan heb ik ook geen dure investering gedaan. En als we wel enthousiast zijn, kunnen we altijd nog wat bij bestellen.
2 jaar geleden
Reactie op Moeke1995
Lang verhaal maar hier komt t haha. Ik heb denk ik met wasbaar minder poep ...
Wat fijn al deze informatie, hartstikke bedankt!
2 jaar geleden
Reactie op Ryrywire
Wij gebruiken ook inlegvellen. Toen het alleen nog maar melk was gingen die ...
Ah fijn, bedankt voor de info!