16 Reacties

2 jaar geleden

Ik persoonlijk wil in de eerste paar weken geen lippen van mensen in de kleine z’n gezicht. Vind een hoofdje als de drang echt zo groot is goed genoeg🫣.

2 jaar geleden

Mijn familie doet het vrijwel niet eigenlijk, ik vind het geen No Go (gaat hierbij om mijn ouders en schoonouders) als ze hem continue zouden kussen zou ik wel iets hebben van uuuh, maar nu ik erover na denk gebeurd dat echt sporadisch. Wel veel knuffels en neusjes en soms echt wel een kusje op z’n hoofd of z’n wang. Ik heb wel de grens getrokken bij een welterusten kus voor naar bed gaan. Zolang hij het niet zelf kan aangeven doen we dat niet en straks mag hij het zelf beslissen.

2 jaar geleden

Reactie op MelissaaB

Ik persoonlijk wil in de eerste paar weken geen lippen van mensen in de kle ...
Ik zou dit ook liever niet willen, maar familieleden zeggen dat ik een beetje te beschermend ben🙄 En mijn partner zegt ook dat ik ook niet kwaad moet zijn als dit wel gebeurd

2 jaar geleden

Reactie op Hartjesvolliefde

Mijn familie doet het vrijwel niet eigenlijk, ik vind het geen No Go (gaat ...
Nu heb ik het wel over mijn 16 maanden mannetje haha. Bij de baby zou ik ik het ook niet chill vinden 😆 maar ik vind handen wassen van tevoren ook fijn.

2 jaar geleden

No go. Als baby sowieso, maar later ook niet. Zoontje is 2 en buiten mn man en ik mag niemand hem kussen tenzij hij het zelf wil. Hij "moet" dag zeggen met weggaan maar mag zelf weten of dat een knuffel, kus, hand, box of wat dan ook is..

2 jaar geleden

Reactie op kioni

Ik zou dit ook liever niet willen, maar familieleden zeggen dat ik een beet ...
Als dit een grens voor jou is, zeker niet laten om praten. Mijn nichtje liet de kleine bijvoorbeeld in de box liggen en die mocht je de eerste maanden ook niet vast houden. (Haar (schoon) ouders wel). En als die kusjes er “perse” moeten zijn, dan lekker op het hoofdje. Dat is “veiligste” ook kwa bacteriën en virussen ☺️. Alle horror verhalen heeft mij de keuze ook vergemakkelijkt moet ik eerlijk zeggen hoor!

2 jaar geleden

Gewoon vanuit nieuwsgierigheid, niet vanuit oordeel: wat is de reden om het een no go te vinden?

2 jaar geleden

Reactie op Ninaiszwanger

Gewoon vanuit nieuwsgierigheid, niet vanuit oordeel: wat is de reden om het ...
Ziektes enzo

2 jaar geleden

Reactie op Ninaiszwanger

Gewoon vanuit nieuwsgierigheid, niet vanuit oordeel: wat is de reden om het ...
Ik vind het zelf niet chill om iedereen te zoenen etc bij hoi/doei. Babys of kleine kids kunnen dit zelf nog niet aangeven dus totdat ze dat zelf kunnen doe ik (en mn partner) dat voor ze. Ik wil ze niet opvoeden met het idee dat kussen in het gezicht normaal is en meegeven dat ze baas zijn over hun eigen lichaam en dus ook zelf hun grenzen aan mogen geven.. Overigens, wij kussen ons kind zelf vaker op t voorhoofd dan op zn wang oid. En als hij geen kusje wil is dat ook prima.

2 jaar geleden

Ik heb het netjes tijdens zwangerschap aangegeven dat baby’s vatbaarder zijn en geen kusjes gegeven mogen worden (ook aangegeven dat bezoekers met koortslip niet welkom zijn). Iedereen begreep dit en na de bevalling hebben ze zich keurig aan gehouden. Af en toe gaf iemand een kusje op zn handen of voeten en op dat moment gaf ik aan dat we daar geen voorstander van zijn. Nu is mijn zoon 5 en mag nog steeds niet gekust worden. Wij als ouders geven hem alleen kusjes, vooral op zijn voorhoofd (dat is voor de aanmaak van liefdeshormonen, die trigger je om op voorhoofd kusjes te geven) 😊.

2 jaar geleden

Mijn broer heeft in januari een zoontje gekregen en als tante vind ik het heerlijk om hem te overladen met knuffels en kusjes. De (close) familie doet dit en de ouders zijn er helemaal ok mee. Wij willen dit met onze dochter ook zo doen. 💕

2 jaar geleden

Een baby kusjes geven vind ik een echte no-go. Toen onze oudste geboren werd, midden in coronatijd, nog voor de vaccinaties, kwam mijn moeder de 1e avond op kraambezoek en kuste mn baby op zijn mondje. Ik ben toen HEEL duidelijk geweest en zei: mam, wat doe jij nou?! Zegt ze: mn kleinzoon een kusje geven.. dus ik zei dat wil ik NOOIT meer zien, zeker niet op zijn mond. Het is 1: corona en 2: een baby die zijn temperatuur niet eens kan regelen en echt ALLES oppakt en door zo'n kusje serieus heel ziek kan worden. Mn moeder antwoordde: ik heb al corona gehad dus bij mij is hij hardstikke veilig.. toen heb ik haar verzocht de baby terug te geven en gezegd dat ik het niet meer wil hebben en dat we gingen slapen. Daarna het volgende kusje kwam tijdens het oppassen toen hij 3 maanden was, toen vond ik het nog niks, maar wel een stuk minder erg dan helemaal in het begin. Nu is onze zoon 2.5 en geeft hij zelf kusjes bij het weggaan als hij zin heeft, en anders zegt hij: nee high five Bij de 2e hebben we de baby niet laten vasthouden in de kraamweek, en dat gaan we nu weer doen. Eerst terug op geboortegewicht, en dan mag er wat geknuffeld worden

2 jaar geleden

Kunnen Mama's mij meer uitleggen hierover? Een kus op de wang, handje of hoofdje kan toch geen kwaad?

2 jaar geleden

Reactie op RREK

Kunnen Mama's mij meer uitleggen hierover? Een kus op de wang, handje of ho ...
Hierboven aangegeven dat kinderen sneller vatbaarder. Dat is voor ons een prio. Daarnaast kan een kind van 0-7 nog niet grenzen aangeven. En dan is het heel tegenstrijdig als iedereen je kind mag kussen… Kinderen kunnen namelijk nog niet zo goed hun grenzen aangeven en baby’s al helemaal niet. Dat is dan ons mening…

2 jaar geleden

Reactie op Oznr

Hierboven aangegeven dat kinderen sneller vatbaarder. Dat is voor ons een p ...
Precies dit idd. Onze zoon moet altijd even gedag zeggen, hoe hij dit doet kiest hij zelf. Vaak geeft hij oma's een kus, opa's een high five of box, tantes en anderen meestal ook high five of zwaaien.. Onze dochter is 14 maanden, die doet eigenlijk niks, sinds kort geeft ze mij en haar papa een kusje, en voor de rest doen we samen high five of zwaaien naar de mensen als we weg gaan. Mijn moeder wil haar altijd perse een kus geven, en dan leg ik uit dat ze zelf wel een kus komt brengen als ze dat wil... (oma zegt alleen 'ik geef jou toch lekker een kus' en geeft dan een kus op de wang... ) ik benoem dat steeds, maar maak er ook niet echt meer een probleem van gezien ze haar zin toch door dramt😅

2 jaar geleden

Reactie op Oznr

Hierboven aangegeven dat kinderen sneller vatbaarder. Dat is voor ons een p ...
Nooit zo over nagedacht. Een kusje op de mond vind ik ten alle tijden echt not done, niet door ouders maar ook geen familieleden close or far. Maar een kusje op zijn/haar hoofdje of handje vind ik wel okey.