Hoe regelen jullie het wanneer oma ziek is of je kindje? Ik werk in de zorg en kan niet zomaar een dag vrij nemen op korte termijn..ben benieuwd hoe anderen dit regelen?
Ik blijf dan thuis! Geen oppas is geen oppas.. en in het geval van je kindje die ziek is kan je kortdurend zorgverlof opnemen tegen 70% salaris. Als je oppas ziek is moet je geloof ik vakantiedagen opnemen of valt het onder calamiteitenverlof dacht ik.
Ons zoontje gaat niet naar oma, maar naar de opvang.
Als hij ziek is heb ik een baan waarbij ik makkelijk thuis kan werken of als dat niet gaat, mn uren op een ander moment kan werken. (Office Manager)
Als ik meetings heb o.i.d. waardoor dat een keer niet kan, kan ook mn vriend relatief makkelijk thuis blijven. (Programmeur/Designer).
Als we allebei echt niet thuis kunnen blijven hebben we altijd mijn moeder, dus oma, achter de hand. Die is met pensioen en komt met liefde oppassen wanneer er nodig is.
Heb je geen andere familie of een vriendin die je op zo'n moment kan bellen? En je vriend/man, heeft die ook een lastige baan om thuis van te blijven, of doe je het alleen?
Dit is inderdaad waar calamiteitenverlof en zorgverlof voor is. In principe mag een werkgever dit ook niet weigeren. Het kan wel zijn dat in jouw CAO andere afspraken staan, wees daar van bewust.