Hi!
Een vraagje over ijzer(tekort) bij babies. Het schijnt dan 20-30% van babies last heeft van ijzertekort, deze informatie heb ik van de slaapcoach waarmee we werken. Zij geeft aan dat het belangrijk is om eerst ‘red flags’ uit te sluiten zoals ijzertekort, die effect kunnen hebben op slaap. Nu ben ik echt zo bang voor ijzertekort bij m’n zoontje van 7 maanden. Geen concrete reden, maar dat percentage vind ik hoog. Wel ‘problemen’ met slapen maar dat kan veel oorzaken hebben. Ik geef borstvoeding en ben begonnen met hapjes met de ‘baby led weaning’ methode, beide vormen wel een risico op minder ijzer. Ik focus heel erg op ijzerhoudende voeding in goed opneembare vorm, maar een baby heeft ongeveer de ijzer inname per dag nodig van een volwassen man. Ik zou graag willen testen op ijzer maar nu mijn vraag; wordt er dan bloed geprikt uit de aderen zoals bij een volwassene? Of meer zoals de hielprik. Ik weet niet of dit een vage angst van me is maar ik kan het niet uit mijn hoofd krijgen. Wil hem alleen niet (onnodig) laten pijnigen.
Meer ouders die te maken hebben gehad met kindjes met ijzertekort? Wat zijn jullie ervaringen?
Pff ik stress me er zo om…