27 Reacties
één maand geleden
Wij hebben helaas ook hetzelfde dat als je je kind niet brengt je gewoon moet betalen, ook in vakanties en ruilen of een extra dag ervoor terug is ook allemaal onmogelijk. Ik had het idee dat dit overal zo is. Heel omslachtig systeem als je het mij vraagt, en een beetje geld klopperjj.
één maand geleden
Reactie op Rees1988
😱 Het is toch van de zotte?!?!
Ja dat ben ik 100% met je eens, en irriteer me er ook ontzettend aan. Maar kunnen er niets tegen doen helaas.
één maand geleden
Ik heb zelf ook nog een raar verhaal hierover. Wij krijgen eens per week een mail met extra beschikbaarheid mocht je je kindje extra willen brengen. Wij waren op vakantie tm dinsdag en ons zoontje gaat alleen op maandag. Die week was er op donderdag beschikbaarheid voor een baby, dus ik een mailtje gestuurd om de dag te ruilen. Kreeg ik gewoon terug dat ruilen ivm vakantie nooit mag tenzij het gaat om een werkdag. Nou ik heb daar een heel probleem van gemaakt tot we het als coulance 1 keer op die manier mochten oplossen. Sorry, wij betalen 570 euro per maand voor 1 dag in de week en hebben geen recht op toeslagen, dan vind ik het echt van de zotte, dat als er plek is er niet vanwege vakantie geruild mag worden..
één maand geleden
Op onze kdv hebben we 6 ruildagen per jaar. Als je meer wil wordt dat inderdaad een dag extra. We hebben er nog geen gebruik van gemaakt, dus ik weet niet hoe het in praktijk werkt...
één maand geleden
Bij ons is dit ook zo. Je mag geen dagen ruilen en als je je kindje niet brengt betaal je gewoon. Wat ik vooral teleurstellend vond, was dat wij een crematie hadden en ook geen extra dag konden aanvragen, ook niet tegen betaling. Puur omdat ze dit te duur vinden om voor 1 kind een extra kracht in te huren.
één maand geleden
Reactie op Rees1988
Nee, oprecht nog nooit van gehoord. Dit klinkt als een oplossing. Bedankt, ...
Bij ons heb je de keus uit verschillende 'pakketten'
40 weken, 52 weken, flex contract etc. Omdat ik alle schoolvakanties vrij ben, heb ik een 40 weken contract genomen. Maar in jou situatie zou ik een flexibel contract nemen. Betaal je iets hogere uurprijs, maar wel met voorrang op een aangevraagde dag
één maand geleden
Je krijgt tijdens afwezigheid ook volledige kinderopvangtoeslag terug. Zij houden ook geen rekening met vakanties.
Lastig bij te houden voor de belastingdienst en kinderopvang
één maand geleden
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en begrijp dat er veel vraagtekens zijn bij het aanvragen van extra dagen/ruildagen.
Een overzicht sturen of maken van beschikbare dagen is echt onmogelijk. Bij ons verschilt de bezetting echt per week. Kinderen zijn ziek, last minute afzeggingen en spoedplaatsingen tussendoor. Daarbij kunnen locaties ook niet het gehele overzicht zien.
Wij hebben ook echt heel veel aanvragen over het gehele kdv/bso. Wij kunnen ook bijna nooit een kindje extra toezeggen. De groepen zitten bomvol, de kind-leidster ratio verspringt al gauw als er een extra kind komt en als er ouders eerder waren die op die dag een aanvraag hebben ingediend gaan deze uiteraard voor.
Ik weet niet bij welke organisatie je zit maar bij ons werken we met een ‘tegoed’ systeem. Als je minimaal 2 weken van te voren je kindje afwezig meld kun je tot max. 22 uur ‘tegoed’ opbouwen. Dit tegoed kun je dan weer inzetten om een extra dag aan te vragen. Wel kunnen wij oas 2 weken van te voren een aanvraag echt goedmelden. Dit heeft dus met spoedplaatsingen en personele planningen te maken. Als wij ver van te voren zien dat er al geen plek is zetten wij het kindje op de wachtlijst en houden we goed in de gaten wanneer er een plekje vrijkomt en keuren we het 2 weken voor de aangevraagde datum goed.
Ik snap je frustratie echt heel goed. Wij melden onze dochter ook vaak af en ze kan ook niet vaak terrecht als we een keer een extra dagje aanvragen. Wel kan ik je vertellen dat er achter de schermen veel meer werk en regels aan verbonden zijn dan dat je soms denkt.
Wellicht zoals andere al benoemde kun je eens kijken naar kinderdagverblijven die werken met flexibele contracten.
één maand geleden
Wij hebben een 52 weken contract en bij ons is het wel zo dat als we ons zoontje afmelden (tijdig, volgens mij is dat 24u of 48u van te voren) een ruildag terugkrijgen. Enige voorwaarde is, is dat deze ruildag binnen 3 maanden gebruikt moet worden. Anders vervalt deze. Af en toe wordt een verzoek afgewezen, maar ook vaak genoeg wordt deze (gelukkig!) geaccepteerd.
één maand geleden
Ik werk op een kinderdagverblijf. Bij ons is de regel van een minimale afname van 4 uur per week aan een gesloten. Ook tijdens vakantie. Het is niet mogelijk om deze in andere weken in te zetten. Voor de rest is het dat je twee weken van te voren nog kunt wijzigen. Zijn de kinderen ziek dan betaal je gewoon de hele dag.
één maand geleden
Vrijwel iedere opvang betaal je door tijdens vakantie en wel om de redenen die je zelf al genoemd hebt. Niet iedere opvang kan voldoen aan ruildagen, administratief is dit een crime om te verwerken, ook is er een groot personeels- én plek tekort.
Wellicht dat een gastouder een beter idee voor jullie is, al zou deze ook graag uitbetaald willen krijgen voor een plekje dat zij voor jullie vrijhoudt🤷🏼♀️
Sommige centra hebben contracten voor een aantal weken op jaarbasis, maar vaak zit dit wel vaste weken en dus niet naar willekeur in te zetten
één maand geleden
Een gastouder zou evt misschien ook kunnen. Afhankelijk welke bureau je zit of welke gastouder kun je afspraken maken over de momenten dat je kindje toch niet gaat.
Mijn moeder is namelijk ook gastouder en die heeft ook een paar gezinnen waar een ouder in de zorg werkt, dus die zijn de ene week er vaker en de andere week minder. Ook ouders die in het onderwijs zitten dus in de vakanties komen die kinderen niet dus verdient mijn moeder minder.
Dit is per organisatie/bureau/gastouder verschillend. Dit kun je evt uitzoeken.
één maand geleden
Bij ons zijn 2 jaar geleden ook de ruildagen die je kreeg als je je kind op tijd afmeldde afschaft. Onder het mom van, we hebben niet genoeg personeel om die verzoeken voor ruildagen in te vullen. Ik vind dat ook geldklopperij. En daarbij: nu is de prikkel voor ouders er ook niet om af te melden (want je betaalt toch), waardoor ze veel slechter beeld hebben van de bezetting op de groepen.
Ik ben er dus niet blij mee. Aan de andere kant, het is op alle kdv’s in de buurt zo. En de leidsters zijn wel top en ik vertrouw ze de zorg voor mijn zoontjes graag toe…
één maand geleden
Bedankt allemaal voor alle tips. Super vriendelijk! Ik ga dit zeker overwegen, incl nanny en gastouder opties. Voor nu klinkt een plek met een flexibel contract ideaal.
Voor de mensen die hier ook tegen aan lopen, fijn om herkenning te zien en te weten dat ik niet de enige ben die zich hieraan irriteert.
Overigens vind ik het onzin dat bedrijven zich verschuilen achter moeilijkheden zoals administratie en wetgeving. Tegenwoordig zijn er zoveel manieren om data te verzamelen en te gebruiken om werkstromen te optimaliseren, inclusief machine learning.
Een beetje een geval van - "Kan niet" is dood, "wil niet" ligt ernaast.
Als het in deze tijd mogelijk is om vliegverkeer te plannen, wereldwijde logistiek tot op de milliseconde bij te houden en nog veel meer, dan kun je mij niet wijs maken dat administratie zo ingewikkeld is. Het gaat erom of een bedrijf ervoor kiest om hierin te investeren. Het is duidelijk dat in de kinderopvangsector hier niemand actief mee bezig is. Door ouders te laten doorbetalen en anderen te laten komen in plaats van ruildagen, creëren ze simpelweg een legale extra cashflow. Dus logisch dat ze met hun huidige monopoly positie hier geen stappen in ondernemen.
Vijftien jaa, twintig rimpels, en tien kilo geleden heb ik zelf in de kinderopvang gewerkt en ben onder andere gestopt omdat ik de omgeving totaal niet vooruitstrevend vond. Nu, vijftien jaar later, lijkt er niets veranderd te zijn, want hoogover processen zijn overduidelijk nog steeds hetzelfde. En leidsters zijn nog steeds super lief en wetken vele te hard voor wat ze betaald krijgen.
Het argument dat het onmogelijk zou zijn om een overzicht van beschikbare dagen te maken, houdt geen stand. Met moderne technologieën zoals zoals bijvoorbeeld Apache Kafka (waar ik nu in werk) voor real-time data verwerking zou dit wél kunnen. Door real-time monitoring van aan- en afwezigheid te implementeren, kunnen systemen automatisch geüpdatet worden. Dit zou betekenen dat last-minute afzeggingen of spoedplaatsingen direct zichtbaar zijn in het systeem, en locaties continu een up-to-date overzicht hebben. Dit soort technologie kan zelfs automatisch meldingen sturen en zorgen dat de juiste aanvragen volgens prioriteit worden afgehandeld.
Het probleem van een volle bezetting en het voldoen aan de kind-leidster ratio is begrijpelijk, maar ook hier kan technologie ondersteunen. Door data uit verschillende bronnen samen te voegen en te analyseren, kunnen kinderopvangcentra proactief plannen en tijdig zien waar en wanneer er ruimte ontstaat. Zo worden aanvragen beter verdeeld en is het gemakkelijker om, met real-time inzichten, een extra kindje toe te zeggen zonder de normen te overschrijden.
Kortom, de technologie en middelen zijn er. Het is een (financiele) keuze van KDV's om die niet te gebruiken. En een keuze van ouders om ons er maar gewoon bij neer te leggen omdat het is wat het is. Wat natuurlijk allemaal heel logisch is. Druk zat zo als ouders. 😉❤️🙏🏻
één maand geleden
Hier krijgen ze ook geen ruil dag als ze een keer ziek zijn, wij op vakantie zijn of een andere reden dat ze niet gaat. Ik denk dat dit vrij normaal is omdat het niet bij te houden is bij het kdv en de belastingdienst. Maandelijks betalen wij netto 875 euro voor 2,5 dag. Ik gok dus dat wij jaarlijks ook wel op 2000-3000 zitten dat ze niet gaat… Zonde maar gelukkig maar voor een paar jaar