Beste moeders,
Ik merk dat ik me erg stoor aan het volgende, en ik ben benieuwd of dit ook geldt voor de kinderdagverblijven waar jullie kinderen naartoe gaan.
Wanneer wij naar het buitenland gaan voor werk of vakantie, gaat onze dochter altijd mee. Dit gebeurt bij ons waarschijnlijk vaker dan in het gemiddelde gezin, ongeveer tien weken per jaar. Ik realiseer me dat dit een luxe is en ben daar ook dankbaar voor. En natuurlijk brengt luxe kosten met zich mee.
Eén van die kostenposten is het kinderdagverblijf. Die moeten we doorbetalen, ook wanneer onze dochter er niet is. Dit komt neer op zo’n 2200 euro per jaar. Een bedrag dat ik als het ware zomaar over de balk gooi.
Natuurlijk begrijp ik dat het kinderdagverblijf vaste kosten heeft die blijven doorlopen, zoals gas, water en personeelskosten, en dat ik feitelijk betaal voor de plek en niet per se voor het gebruik. En dat ik het daarom gewoon moet zien als een soort van abonnementsvorm (alhoewel je die van bijvoorbeeld sportscholen een aantal welen per jaar kan bevriezen)
Maar 2200 euro per jaar blijft een aanzienlijk bedrag, zeker als je daar zelf geen gebruik van maakt.
Bij ons kinderdagverblijf is het niet toegestaan om vakantiedagen te ruilen. Als ik probeer creatief te zijn door een ruildag aan te vragen zonder te vermelden dat het om een vakantie gaat, wordt mij altijd verteld dat er geen plaats is. Het systeem waarin ik dit moet aanvragen, geeft ook geen inzicht in welke dagen beschikbaar zijn. Hierdoor dien ik een willekeurige datum in en krijg na enkele dagen te horen dat het niet kan. Vervolgens probeer ik een andere datum en krijg ik weer hetzelfde antwoord. Een frustrerend en omslachtig proces.
Daarom heb ik de locatiemanager gevraagd of zij mij een overzicht kan geven van de beschikbare dagen om het aantal vergeefse pogingen te verminderen. Haar antwoord was dat dit voor haar niet te doen is, omdat ze soms wel 50 aanvragen per dag krijgt voor extra of ruildagen.
Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Ik betaal voor mijn kind dat er niet is, maar er zijn wel 50 aanvragen per dag van andere kinderen die willen komen. Het lijkt me sterk dat met zoveel aanvragen het plekje van mijn dochter niet wordt opgevuld. Dit doet mij vermoeden dat het kinderdagverblijf inkomsten genereert wanneer mijn dochter er niet is én extra inkomsten ontvangt als er een ander kind komt op haar plek.
Vorige week heb ik, uit pure irritatie en nieuwsgierigheid, geprobeerd een extra dag aan te vragen op een ruildag die eerder was afgewezen. Tot mijn verbazing werd dit binnen een half uur goedgekeurd. Ik was woest en heb een nette, maar duidelijke mail naar de locatiemanager gestuurd. Als reactie kreeg ik te horen dat extra dagen mogelijk zijn omdat er dan extra personeel kan worden ingehuurd, terwijl het afwezig zijn van een kind niet leidt tot minder inzet van personeel.
Om te controleren of er werkelijk extra personeel aanwezig was op de aangevraagde extra dag, heb ik mijn kind naar het kinderdagverblijf gebracht. Tenslotte is die 100 euro extra, op die 2000 die we weg smijten, een slok op een borrel.
Zoals ik al verwachtte, waren er gewoon de twee vaste medewerkers en geen extra personeel. Toen ik daar nieuwsgierig naar vroeg hoe ze dat doen met een extra kindje op een dag en of dat niet heel druk voor ze is gaven ze aan dat er vaak genoeg een kindje ziek is dus het aantal eigenlijk altijd gewoon 8 is. Kortom de manier om extra inkomsten te genereren.
Ik voel me misleid en overweeg om een ander kinderdagverblijf te zoeken. Maar ik vraag me af of het doorbetalen tijdens afwezigheid en het niet mogen ruilen van vakantiedagen landelijke richtlijnen zijn, of dat dit verschilt per kinderdagverblijf. Verder heeft mijn dochter het enorm naar haar zin en zijn de vrouwen op haar groep heel lief voor haar.
Alvast bedankt voor het lezen van dit boekverslag 😜. Het lucht op om dit van me af te schrijven!😅