23 Reacties

7 maanden geleden

Mijn persoonlijke mening is dat het niet uitmaakt hoe oud je bent, als jij je kindje alle liefde kunt geven dan is het toch goed?🥰

7 maanden geleden

Ik ben het met je eens dat dit een hele ongepaste vraag is. Alsof je zoiets kan plannen. Daarnaast loopt de leeftijd van jonge moeders uiteen van 15 jaar tot 40+. Ook zie je steeds meer vrouwen die voor het eerst moeder worden als ze 35+ zijn. Dus dan ben je echt niet alleen erin. Ik zelf ben ook niet de jongste. Maar het leven is niet planbaar. Als ik het kon plannen was ik misschien ook jonger geweest. Maar ik heb nu tenminste een fijne en lieve partner.

7 maanden geleden

Je bent jong hoor 🤣 Ik ben zelf nu voor het eerst moeder van een kindje van 6 maanden en hij is 2 dagen voor mijn 40e verjaardag geboren! Ik ben supertrots op hem en heb echt schijt aan mijn leeftijd! Mijn leven is zo gelopen dat ik nu pas moeder heb mogen worden en dat is wat het is 🤷🏼‍♀️ Het kost je alleen maar energie om je te schamen voor je leeftijd, terwijl dat echt letterlijk niks aan de situatie gaat veranderen dus ik zal het lekker los laten! Bovendien merk ik ook echt een voordeel, doordat ik "ouder" ben sta ik veel bewuster in het leven. Ik geniet oprecht veel meer van elke seconde met mijn kind! Ik denk dat ik dit bewustzijn niet had gehad 10 jaar geleden. Lang verhaal kort: lieve mama heb lekker schijt aan je leeftijd en geniet van het bijzondere leventje waar je nu voor mag zorgen 💕 Je bent niet oud, je bent niet jong je bent precies de moeder die je hebt moeten zijn 🤗

7 maanden geleden

Tegenwoordig is het sowieso helemaal niet raar als je op 'latere' leeftijd moeder wordt. En er zijn tal van redenen waarom iemand later moeder wordt dan gemiddeld. In jouw geval duurde het even voor je je partner vond, voor sommigen duurt het misschien langer voor ze eens zwanger raken, er zijn vrouwen die het jaren proberen, tja wat kun je daar aan doen? Vind het heel vreemd dat zo'n zuster zoiets vraagt. En wat mensen er wel of niet van vinden maakt toch geen verschil, je blijft 38 🤷‍♀️. It is what it is, en mensen moeten er maar mee dealen, dus je moet lekker schijt hebben aan wat mensen vinden. Mensen hebben van van alles wel wat te vinden. Zou je jonger zijn, zouden ze misschien vinden dat je te jong bent. Het is toch nooit goed, dus je kunt je net zo goed niks aantrekken van al die meningen, verdoe je alleen maar tijd en energie mee, die je beter kunt besteden aan je kleine. ☺️

7 maanden geleden

Ik ben zelf een kind van wat oudere ouders. Mijn moeder was 41 toen ze mij kreeg. Ik heb dit zelf echt nooit als vervelend ervaren of dat mijn ouders minder mee kwamen dan andere ouders ofzo. Begin het nu eigenlijk pas te merken nu ik zelf 30 ben dat mijn ouders ouder zijn dan ouders van vriendinnen bijvoorbeeld. Iets meer lichamelijke mankementen en nu toen al wel best op leeftijd. Maar alsnog zijn ze een geweldige opa en oma voor onze dochter. Dus niks van aantrekken! Leeftijd zegt in dat opzicht niks, je kindje krijgt er niet meer of minder liefde door :)

7 maanden geleden

Weet je wat ik een beetje raar vindt? Je hoort vaker dat mensen van bijvoorbeeld 38 'oud' gevonden worden en dat daar een oordeel aan vast hangt. Maar als een moeder haar derde kind op dezelfde leeftijd krijgt dan is het ineens allemaal prima 🤷 Maar ik vind 38 niet te oud. En 39 ook niet en 40 ook niet. je vroeg om eerlijke meningen, ergens ligt voor mij wel een grens wat 'oud' is, (die ligt wel een stuk verder) maar zelfs daarbij is het niet aan mij te oordelen. Als ik je als moeder van een kind tegenkom, dan gaat het mij erom hoe je met je kind om gaat en of onze kinderen een klik hebben. Als ik je als persoon tegen kom, dan gaat het erom of wij een klik hebben. Als onze leeftijden niet tè ver bij elkaar vandaan liggen dan is die kans wel groter, maar een paar jaar meer of minder is echt geen probleem.

7 maanden geleden

Ach, waarschijnlijk was de vraag gewoon oprechte nieuwsgierigheid… misschien twijfelde ze zelf wel over wel over het krijgen van een kind na haar 35ste en wilde ze een ervaring horen 🤷‍♀️ Ze zal er geen seconde bij stil hebben gestaan dat het jou een vervelend gevoel gaf. Ik ben zelf 42 en heb een dochter van bijna 7 maanden en eentje van 11 jaar. Ook dat roept steevast vragen op over het leeftijdsverschil. Maar ik moet zeggen dat ik vragen niet erg vind en hier gewoon open over ben. Het is wat het is. Ik ben 42. Ik heb 2 kinderen van 2 verschillende vaders. Ik merk ook dat ik de baby ervaring veel fijner en bewuster meemaak dan met mijn oudste. Het enige vervelende vind ik wanneer jongere nieuwe moeders me met “u” aanspreken. Dan voel ik me echt bejaard 🙈

7 maanden geleden

Heel herkenbaar je verhaal! Ik ben inmiddels 39, op mijn 38e voor het eerst bevallen. Wel van een tweeling (voordeel dat je dan gelijk 2 kinderen op je 38e hebt🤭). Maar ik merk ook dat veel mensen er wat van vinden van ouder moeder worden en ik schaam me ook voor m'n leeftijd. Ook al is het tegenwoordig een stuk normaler geworden. Voor mijzelf is het beter denk ik, omdat ik nu pas een beetje rustiger ben en daardoor er echt voor ze kan zijn zonder nog vanalles te willen. En ook pas op latere leeftijd een partner gevonden met wie ik oud wil worden en zeker weet dat het ook een goede, lieve ouder is. En dat is het belangrijkste, dat je goed zorgt voor je kleintje, hoe oud je ook bent. Dus eigenlijk schijt aan hebben. Maarja, makkelijk gezegd, lukt mij ook niet helemaal 😅

7 maanden geleden

Ik was 33 toen ik zwanger raakte en bevallen toen ik 34 was, ik voelde me ook al “aan de oude kant”. Terwijl genoeg vriendinnen van mij ook pas moeder zijn geworden toen ze 37+ waren. Ik zou me er niet zo druk om maken 😁 ik wil zeker nog twee kindjes dus dan zal ik ook rond die leeftijd nog zwanger zijn (hopen) dus geen zorgen, genoeg die rond die leeftijd een kindje krijgen’ 😆

7 maanden geleden

Weet je, ik geloof dat iedereen op zijn leeftijd op zijn eigen tijdlijn en snelheid is en dat is gewoon goed. Dit vertel ik ook altijd aan mijn man. Hij zit gewoon in zijn eigen tijdlijn en dat is goed. Jij ook! Niks om je voor te schamen! Je bent goed zoals je bent❤️

7 maanden geleden

Ik ben op mijn 26e moeder geworden en bij ons in de buurt ben ik verreweg de jongste! De meeste moeders hier zijn rond de 35 of ouder. Ook in de zwangerschapsyoga groep was de jongste na mij 33 jaar oud. Ik krijg juist vaak opmerkingen zoals "oh je bent er wel vroeg bij hè" of "net geen tienermoeder meer" wat ik dan ook een beetje gek vind. Iedereen moet het lekker zelf weten en trek je er niks van aan. Het leven loopt zoals het leven loopt!

7 maanden geleden

Hele ongepaste vraag ja! Je hebt het echt niet altijd in de hand of en wanneer je zwanger wordt.. Ik wilde altijd graag jong mama worden maar mijn zoontje is nu bijna 7 maanden en over een paar maanden word ik ook 38, maar ik schaam me daar zeker niet voor!

7 maanden geleden

Zelf bijna 37 en ook een zoontje van 6 maanden. Ik moest er eerder gewoon echt niet aan denken om moeder te worden. Super ongepast dat mensen zulke vragen stellen. Je bent zo oud als dat je je voelt.

7 maanden geleden

Hi allemaal Bedankt voor jullie lieve reacties. Ja idd was wel een hele ongepaste vraag. Ik weet nog dat ik schaamde om de waarheid tegen haar te zeggen, met nee ik heb pas laat een partner leren kennen, dus heb maar gezegd dat ik druk ben geweest met mijn wereldreis, die ik nooit heb gemaakt 😂 maar nu ik de reacties van jullie lees denk ik ja idd, kijk als het aan mij lag had ik eerder moeder willen worden, maar dan denk ik nee dit had zo moeten zijn, en ben ook super gelukkig, ik ga leeftijd proberen los te laten en ook met trots vertellen wanneer iemand het mij vraagt. ♥️♥️

7 maanden geleden

Het is ook nooit goed hè ;) ik was zelf 26 toen ik de eerste kreeg. Ik kreeg destijds heel vaak de vraag of het gepland was.. mijn moeder kreeg mij toen ze 40 was (en mijn broer met 34jaar). Ik heb er als kind nooit “last” van gehad dat mijn moeder ouder was dan gemiddeld. Had ik ook pas later door natuurlijk dat dat zo was. Ik vind het sowieso heel ongepast dat de zuster dit zo aan je vroeg. En ik vind het ook ongepast hoe vaak ik destijds gevraagd werd of het wel gepland was (en wat gaat hun dat aan). Ik vind het juist top dat je dit aangaat met de juiste partner, in plaats van dat je je leeftijd hebt laten leiden

7 maanden geleden

Ik ben 43 en dit is mijn 1e kindje. Het leven loopt soms anders dan je verwacht en ik ben heel blij met dit wondertje

7 maanden geleden

Oei oei oei jij moet helemaal niet zo zeggen tegen jou zelf he, er zijn moders die ouders dan 40 jaar en wil nog graag mama worden. Jij moet dank baar zijn dat jij mama bent geworden. Jij kan ook nog voor de tweede nog gaan als het lukt een leeftijd is nooit een probleem vind ik als je lichamelijk en mentaal goed voelt fuckt wan waar mensen denken. Zwanger te raken is niet altijd jou keuze dus ja

7 maanden geleden

Ik ben anderhalve maand voor mijn 50e bevallen van een zoontje. Totaal onverwacht zwanger geworden. Super blij mee. Pech als andere vinden dat ik te oud ben. Ik ben heel blij met hem en had nooit ervoor kunnen kiezen om de zwangerschap af te breken ,omdat ik ouder ben dan de gemiddelde mama.

7 maanden geleden

Ik was 35 en vorig jaar 38 toen ik moeder werd ook omdat ik mijn man pas later leerder kennen.. Soms voel ik me oud vergeleken met andere maar ik ben super blij met mijn dochter en zoon ondanks de leeftijd..

7 maanden geleden

Ik was 36 en 39 toen mijn kindjes kwamen maar had eerder echt niet het gevoel er klaar voor te zijn. Heb zelfs 10 jaar daarvoor gezegd bij nu of nooit komen ze er nooit een nu kan ik ze natuurlijk nooit meer missen. Iedere leeftijd waarop je kinderen heeft heeft zijn voor een nadelen. Oudere ouders hebben vaak al een leven 'achter' zich een gedaan wat ze wilden doen wat betreft carrière en reizen bv. Dat alles heeft levenservaring gegeven waardoor ik in ieder geval veel sterker in mijn schoenen sta en ook eerder op mijn strepen zal staan om voor mijn kinderen te vechten (misschien ook met de kennis/munitie hiervoor heb). Maar dat alles geeft mij ook rust in mijn hoofd waardoor het me niet interesseert als ik iets niet kan door de kinderen en die rust vertaalt zich dan in extra aandacht (en daarmee liefde) voor de kinderen. Ik ben er dus van overtuigd dat 10 jaar eerder medisch misschien beter was geweest maar dat ik nog niet half de moeder was geweest die ik nu ben, dus dat alles op de weegschaal dit echt het beste is.