28 Reacties
2 jaar geleden
Nee dit mag niet. Je kunt met je werkgever deze pagina van het UWV delen:
https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-uitkering/ik-ben-zwanger-en-heb-een-uitkering/detail/zwangerschapsverlof-hoelang-en-wanneer#:~:text=Als%20u%20zwanger%20bent%2C%20heeft,u%20het%20verlof%20laat%20ingaan.
2 jaar geleden
Naar dat je bazin zo moeilijk doet, ze heeft alleen geen poot om op te staan.
Het is jouw keuze of je wil dat je verlof met week 34, 35 of 36 start. Dat je baby nu eerder gehaald moet worden is een hele legitieme reden om eerder met verlof te gaan...
Dus komt vast goed en anders meldt je je ziek en dan gaat automatisch je verlof in!!
2 jaar geleden
Je moet uiterlijk drie weken voor je verlof ingaat dit melden bij je werkgever: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/aanvragen-zwangerschapsverlof-en-zwangerschapsuitkering
Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt bij wijzigingen. Ik zou HR vragen hoe dit zit of bij het juridisch loket.
2 jaar geleden
Nooooiiitttt mag dit geweigerd worden. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Bellen! Gelijk
2 jaar geleden
Reactie op WeStok
Je moet uiterlijk drie weken voor je verlof ingaat dit melden bij je werkge ...
Ik denk dat dit bij wijziging anders is. Mocht je ziek worden bij 34 weken dan moet je direct met verlof en is de wijziging ook per direct.
2 jaar geleden
En voor ts ik denk idd ook niet dat ze het mogen weigeren. Er moet sowieso een (medische) reden zijn dat je kindje eerder gehaald wordt, diezelfde reden kan ook zorgen dat jij je diensten zoals je baas die plant niet meer aan kunt en dan moet zij ook maar zitten hoe ze dat rooster rond krijgt. Ik vind het sowieso niet verstandig van je werkgever om met het rondkrijgen van een rooster zo te bouwen op iemand die hoogzwanger is.
Als ik naar mezelf kijk, ik ging op woensdag op controle en heb daar mijn baas geappt ik ben morgen nog op locatie en dan moeten we bespreken aan wie ik wat op locatie per direct over ga dragen want vanaf volgende week werk ik thuis en als ik niet goed op mijn bloeddruk medicatie reageer werk ik volgende week niet meer. Je hebt soms zelf geen keuze maar dan heeft je werkgever die ook niet.
2 jaar geleden
Reactie op AnkeTijsen
Ik denk dat dit bij wijziging anders is. Mocht je ziek worden bij 34 weken ...
Ik weet niet of dit anders is, er is namelijk niks over te vinden en ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat je leidinggevende je verlof weigert. Het is een wijziging die geweigerd wordt.
Ziek is niet hetzelfde als verlof met een geplande begindatum en ik snap dat het lastig kan zijn in sommige werkvelden om twee weken van tevoren het rooster te wijzigen.
2 jaar geleden
Reactie op WeStok
Ik weet niet of dit anders is, er is namelijk niks over te vinden en ik vin ...
Ja daarom twijfel ik dus ook. Maar aan de andere kant. Tot afgelopen week, maakten ze het rooster voor de volgende week pas op de vrijdag er voor. En heb ik direct al aangegeven dat als de baby eerder gehaald moet worden ik 1 week eerder met verlof zou gaan. Lastig haha
2 jaar geleden
Reactie op Marindatje
Nooooiiitttt mag dit geweigerd worden. Heb je een rechtsbijstandverzekering ...
Nee helaas. Op internet lees ik dat je verlof officieel 3 week van te voren aan moet vragen. Daarom twijfel ik of ik wel of niet in mijn recht sta. Dat heb ik wel gedaan voor 36 week. Maar om dat nu naar 35 week te zetten ben ik te laat. (wel mondeling aangegeven dat ik 1 week eerder wou als de baby eerder moest komen. Maar helaas niet schriftelijk)
2 jaar geleden
Reactie op WeStok
Je moet uiterlijk drie weken voor je verlof ingaat dit melden bij je werkge ...
Helaas geen HR hier. Mijn werkgever gaat over alles😅 wel mondeling voor die 3 week aangegeven dat als de baby eerder gehaald zal worden ik met 35 week met verlof zou gaan. Maar helaas niet schriftelijk vast gelegt.
2 jaar geleden
Reactie op Fea4
Helaas geen HR hier. Mijn werkgever gaat over alles😅 wel mondeling voor di ...
Dat hoeft ook niet schriftelijk, mondeling is het ook gewoon een afspraak. Ik zou even met het uwv overleggen wat je het beste kunt doen.
Komt echt wel goed 😊 het verlof blijft gewoon 16 weken dus je begint ook weer een weekje eerder 😉 kan je baas dat alvast inroosteren! 😜🤭
2 jaar geleden
Weet je ook wanneer de baby gehaald gaat worden? Is dat met 35 weken? Dan lijkt het me namelijk duidelijk dat dan je verlof in gaat.
Als het bijvoorbeeld met 38 weken is, dan is het jouw wens om eerder met verlof te gaan. Als je verder niet ziek bent, dan denk ik dat jouw werkgever best ik haar recht kan staan, omdat je dan te laat bent met je vraag. Wel ontzettend jammer dat ze dan zo star zijn en niet mee willen bewegen.
Goed om dit na te vragen bij het uwv.
2 jaar geleden
Mocht je al een precieze datum hebben waarop de baby gehaald wordt, mag je niet eens werken in de 4 weken voorafgaand. Dus dan is het gewoon pech voor je werkgever want je moet verplicht 4 weken van te voren met verlof volgens het uwv.