37 Reacties

één maand geleden

Ik had hetzelfde idee. Ze krijgt nu halfvolle melk (100ml) bij de boterham en ‘s avonds voor het slapen een papfles met kunstvoeding (150ml).

één maand geleden

Ik ben vandaag dus bij het cb geweest en ze adviseerde me om de avondfles er af te doen omdat het warme eten nu belangrijker gaat zijn. Als de avondfles er in zou blijven dan zouden onze kindjes daardoor minder avondeten gaan eten omdat ze dus weten dat ze de fles nog krijgen. Daarom gaf ze als tip om na het eten kwark of dergelijke te geven als toetje en dan de avondfles af te bouwen. Ik wil dit dus zo gaan proberen. Mijn zoontje krijgt ook in de ochtend nog 210 + 7 maar dit mag ik dus gaan mengen met gewone melk. Ik vind het een flinke verandering allemaal en ben hier ook echt nog zoekende in. Puur omdat mijn zoontje rond 5 wakker begint te worden en dus rond 6 de fles wilt(nu sinds de klok verzet is) voorheen rond 7 dat vond ik een prima tijd. En dan dus in de ochtend een boterham er bij gaan geven.

één maand geleden

Net aan tafel exact dezelfde gesprek gehad met mijn man. Ik kolf nog steeds fulltime met kunstvoeding als aanvulling 3 flessen van 200ml per dag! Ik heb vandaag nog geitenyoghurt gekocht om alvast te wennen (hij drinkt kv geitenmelk omdat hij met moemelk eczeem krijgt op zijn wangen). Ik volg deze topic!

één maand geleden

Hier borstvoeding in de ochtend en avond. In de middag koemelk. En extra flessen wanneer hij wil nu nog kv, wel 1 schep minder i.v.m. vooral vocht inname. (Laatste pakje kv maken we op, daarna koemelk ).

één maand geleden

Reactie op RoBon

Ik ben vandaag dus bij het cb geweest en ze adviseerde me om de avondfles e ...
Onze dochter eet goed avondeten en krijgt al Griekse yoghurt en daarna dus nog een fles. Ze gaat tonnetje rond haar bed in 😅 De vroege vogel herken ik wel, hoewel wij geen fles meer geven in de ochtend. Dat was bij ons de makkelijkste om te laten vallen.

één maand geleden

Wij hebben veel moeite met het afbouwen van de flessen en vind het idee dat ze “maar” 300ml zuivel nodig heeft zo gek! We zaten op 4 flessen en sinds kort weer op 5 flessen, omdat ze in de nachten weer wakker wordt… voorlopig blijven we denk ik opvolgmelk geven

één maand geleden

Hier hetzelfde verhaal – mijn hoofd staat er nog niet naar om te stoppen. Op dit moment geef ik borstvoeding om 07:00, 11:00, 15:00 en 19:00. De voeding om 07:00 vind ik heel fijn en gezellig, het is een rustig begin van de dag zonder gedoe met brood voor het kinderdagverblijf. Die wil ik er dus graag inhouden. Om 11:00 krijgt ze nu vaak 180 ml kunstvoeding (Nutrilon 4), omdat ze nog erg klein is voor haar leeftijd (7,6 kg en 70 cm). Dit geeft mij de zekerheid/geruststelling dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. De voeding om 15:00 wil ik waarschijnlijk binnenkort gaan afbouwen. En vervangen met een gezonde snack. ’s Avonds lijkt de borstvoeding haar echt te helpen om tot rust te komen voor het slapen. Vaak heb ik dan niet genoeg melk meer, dus krijgt ze daarna nog een flesje kunstvoeding van ongeveer 90 ml. Als ik dat niet doe wordt ze om 03:00 wakker voor een voeding. Verder eet ze heel goed. Gisteren had ze naast alle melk bijvoorbeeld het volgende op: - 10:00 uur: 150 gram fruit - 12:30 uur: warme lunch (180 gram) - 16:00 uur: yoghurt en groenten - Bij thuiskomst van het kinderdagverblijf: 250 gram avondeten én een boterham. Daarna kreeg ze dus nog die borstvoeding en fles. Ik zie eerlijk gezegd niet hoe ik die fles eruit kan halen door haar ’s avonds nog meer vast voedsel te geven. Ik kan er toch geen halve kilo aardappels groente en vlees in gooien voor het slapen...🤮 Ingewikkeld allemaal, maar we go with the flow. Ik denk dat ze het vanzelf zelf aan gaat geven als ze geen interesse heeft in een fles/borstvoeding na het avondeten. O ja, een beker volle melk voelt ook echt heel gek om te geven inderdaad. Alhoewel ik net dus wel arla bio heb gehaald om te proberen om 15:00...

één maand geleden

Reactie op Spirit

Onze dochter eet goed avondeten en krijgt al Griekse yoghurt en daarna dus ...
Ja klopt hier gaat ook tonnetje rond het bed in. Maar om dus te voorkomen dat ze slechter gaan eten adviseerde ze de avondfles als eerste te stoppen. Ik vind het erg zoeken haha

één maand geleden

Ik kreeg laatst het advies van het cb om meer avondeten te geven zodat hij ‘s nachts geen voeding meer nodig heeft. Nou, we hebben het geprobeerd… om 3 uur konden we het hele bed verschonen omdat hij overgegeven had 😥 het was zo veel en zo vies dat hij daarna ook niet meer in zijn eigen bedje kon (de tijk van het matras was helemaal vochtig). Wij gaan gewoon weer terug naar ons gevoel en laten de schema’s weer los. Dan nog maar een extra melk voeding. Ben er ook nog niet helemaal klaar voor om de melk voeding af te bouwen.

één maand geleden

Wij blijven voorlopig nog s'ochtends en s'avonds een flesje kv nummer 2 geven (ze drinkt altijd maar 120) S'middags krijgt ze wat gewone halfvolle melk Ik vind het zoiezo een fijn idee om het via de fles te blijven geven, dan weet je iig zeker dat er een bepaalde hoeveelheid vocht in gaat... met die paar druppeltjes uit een beker schiet het niet echt op😅

één maand geleden

Reactie op Anbaby2023

Ik kreeg laatst het advies van het cb om meer avondeten te geven zodat hij ...
Dat hij überhaupt bleef eten dan😅 Hier is ze heeel duidelijk wanneer ze vol zit

één maand geleden

Reactie op 3kidsmama

Dat hij überhaupt bleef eten dan😅 Hier is ze heeel duidelijk wanneer ze vo ...
Ja hier eigenlijk ook. Maar ik werd zo onzeker van de feedback van het cb dat hij echt te weinig avond eten at. Dat ik ong een uur na avond hapje opnieuw een avond hapje heb aangeboden (zodat het wat meer zou zijn). Zo veel spijt van 😥

één maand geleden

Reactie op Anbaby2023

Ja hier eigenlijk ook. Maar ik werd zo onzeker van de feedback van het cb d ...
Het is niet erg, dit kan iedereen overkomen. Je weet nu dat je het dus goed doet met je kindje 💪 en dat is ook wat waard!

één maand geleden

Reactie op RoBon

Ja klopt hier gaat ook tonnetje rond het bed in. Maar om dus te voorkomen d ...
Ja dit vind ik dus persoonlijk zo’n onzin advies… “voor het geval dat”. Dan kan je wel alles gaan omgooien “voor het geval dat”. Ik ga niet op voorhand iets veranderen wat goed werkt, alleen maar omdat het in de toekomst zou kunnen veranderen 🙈

één maand geleden

Ik vind t ook erg zoeken. Ik denk dat wij gaan beginnen met de ochtendfles te wisselen naar “gewone” melk. Kijken hoe dat gaat en dan daarop verder kijken. Hij krijgt bij ons nog 3 flessen en ik merk dat hij ze voor nu echt nog wel nodig heeft/wilt hebben.

één maand geleden

Al vaker hier op het forum gereageerd maar blijf herhalen: waarom niet het advies van de wereldgezondheid hanteren? Nederland is zo strikt met vanaf 1 jaar koemelk. Ik snap dit oprecht niet. Tot 2 jaar is het advies borstvoeding. Geef je geen of aanvullend borstvoeding en dus kunstvoeding, is dit prima. Rond een jaar 300-500 ml en dit afbouwend tot 300ml t/m het tweede levensjaar. Kunstvoeding nr 1 (of 2) is het beste alternatief voor borstvoeding en erg goed onderzocht. Koemelk daar tegenover bevat niet alle voedingsstoffen, heeft erg veel eiwitten en remt de ijzeropname. Dus al dat afbouwen snap ik niet. Als je kindje slecht eet kan je eens kijken of de hoeveelheid flessen wat minder kan, maar anders gewoon lekker blijven geven. Op dagen dat ze al minder gezond voedsel binnen krijgen (ziek, tandjes oid) juist fijn die extra flessen of bekers kunstvoeding of borstvoeding. En natuurlijk kan je ze laten wennen aan zuivel, maar weinig kinderen die dit niet lusten dus wat is de toegevoegde waarde dan?

één maand geleden

Reactie op Regen123

Al vaker hier op het forum gereageerd maar blijf herhalen: waarom niet het ...
Ben toch wel benieuwd naar je bron waar de who adviseert om kv tot 2 jaar te blijven geven wanneer het niet lukt om bv te geven?

één maand geleden

Reactie op Regen123

Al vaker hier op het forum gereageerd maar blijf herhalen: waarom niet het ...
Who heeft dit advies recent veranderd naar vanaf 6 maanden mag ook “normale” melk of kunstvoeding als er geen bv wordt gegeven.. maar ik zou zelf wel nog langer kunstvoeding geven omdat kindjes lang niet altijd eten wat ze zouden moeten eten.. en idd ivm hoge eiwitgehalte in koemelk en lage ijzer. Dus ben het met je eens maar who heeft zijn advies wel aangepast.. maarja who is ook niet heilig hè en gericht op de wereldbevolking niet specifiek kindjes in Nederland

één maand geleden

Reactie op Spirit

Ben toch wel benieuwd naar je bron waar de who adviseert om kv tot 2 jaar t ...
Niet, zal het anders verwoorden: borstvoeding tot 2 jaar. Wil je dicht bij borstvoeding blijven is dat kunstvoeding 1/2, die is het best onderzocht en komt dan ook het dichtstbij in de buurt van borstvoeding. Als je hier ook bronnen van wilt kan dat, laat maar weten zoek ik het morgen op.

één maand geleden

Reactie op Regen123

Niet, zal het anders verwoorden: borstvoeding tot 2 jaar. Wil je dicht bij ...
Neehoor, dat geloof ik wel en alle respect voor moeders die zo lang bv kunnen en willen geven. Maar de voordelen van bv gaan veel verder dan wat kv kan bieden, dus ik vind het vreemd om dat gelijk te trekken en tot 2 jaar te blijven geven. Maargoed dit topic was niet bedoeld als bv/kv discussie.