37 Reacties

één maand geleden

Reactie op Spirit

Neehoor, dat geloof ik wel en alle respect voor moeders die zo lang bv kunn ...
Ik heb het dan ook over kunstvoeding als alternatief voor borstvoeding. En dus geen koemelk als alternatief voor borstvoeding. Koemelk staat weer zoveel verder ervan af. Dus dan is het advies tot 2 jaar niet heel gek toch? Vanuit deze redenering is het gewoon vreemd om volledig vanaf 1 jaar maar koemelk te geven.

één maand geleden

Reactie op Regen123

Ik heb het dan ook over kunstvoeding als alternatief voor borstvoeding. En ...
Maar dit is wel iets wat je zelf hebt bedacht. Dit adviseert geen enkele wetenschappelijke organisatie. Je hebt gelijk dat kunstvoeding dichter bij borstvoeding staat, maar het is ook veeel zwaarder verteerbaar. Dat heeft effect op de hoeveelheid honger en verminderd dus de opname van nodige hoeveelheden vitaminen, mineralen maar ook gewoon vetten en koolhydraten die nodig zijn voor kinderen vanaf 1. Dat is anders dan de lichtverteerbare borstvoeding (ook nog een fantastisch vanwege de antistoffen), en het is ook veel zwaarder dan 'normale' melk. Je kan ook gefortificeerde sojamelk geven als je iets wil dat de ijzeropname niet afremt. OF je zorgt ervoor dat je de melk/ Griekse yoghurt niet geeft bij een maaltijd maar tussendoor.

één maand geleden

Goed om al deze reacties te lezen. Ik ben er eerder mentaal nog niet klaar voor. 😅 Het flesvoeden is echt 1 van die momentjes dat ik mezelf voorhou dat ie nog forever mijn kleine baby'tje is. 🥹

één maand geleden

Reactie op Novbaby02

Goed om al deze reacties te lezen. Ik ben er eerder mentaal nog niet klaar ...
Haha ja precies dit dus! Nu kwam het kdv ook al dat onze dochter naar de volgende groep gaat doorstromen 😱 Hou op met me mensen!

één maand geleden

Reactie op Spirit

Haha ja precies dit dus! Nu kwam het kdv ook al dat onze dochter naar de vo ...
Aaaahw! Echt een realitycheck he? Hier ook. Hij start pas begin december bij de kdv in de dwergen groep, maar de week daarna zit ie al bij de kabouters. 😂

één maand geleden

Reactie op Jaja1989

Maar dit is wel iets wat je zelf hebt bedacht. Dit adviseert geen enkele we ...
Nee zeker niet zelf bedacht, ik zal later bron delen. Ik denk dat balans juiste woord is? Je bouwt het uiteraard langzaam af, hoeveelheid flessen en grootte van flessen, zodat er genoeg honger gevoel over blijft. Als je kindje echt een goed uitgebalanceerd dieet volgt en dus elke dag aan alle mineralen, vitamines en andere voedingsstoffen komt, is het alweer veel minder belangrijk. Maar hoeveel kinderen onder de 2 zijn dit in Nederland? Ik zou kiezen voor veilig en zeker nog 1 of 2 kleine flesjes blijven geven.

één maand geleden

Reactie op Regen123

Nee zeker niet zelf bedacht, ik zal later bron delen. Ik denk dat balans j ...
Ja uiteraard moet langzaam afgebouwd worden. Maar als het goed is, is iedereen daar ook al mee bezig. Prima als kindjes nog even een flesje blijven drinken, of 2 halve. Maar veel flessen is gewoon niet wenselijk na 1 jaar (tenzij anders afgesproken met een kinderarts). Niet elk kindje lust ook 'normale' melk. Dus voor gewenning misschien nodig. Maar ik zou zelf niet tegen het wereldwijde advies in gaan, heb zelf geen diëtiek gestudeerd gericht op dreumesen. En ben geen onderzoeker in dat veld. Meer eten draait ook niet alleen om voedingsstoffen maar ook om oefening met fijne motoriek, mondmotiriek (nodig voor praten), wennen aan verschillende smaken en texturen waardoor ze meer lusten later etc. Kinderen doen gewoon minder met eten als ze vol zitten. En ze hebben ook minder nodig vanaf 1 omdat ze minder hard groeien. Iets heel anders wat ik gek vindt; er wordt volle melk en roomboter etc. geadviseerd tot 2 jaar. Daar is niet elke bron even consistent in, maar de meesten wel. Vreemd dat dit toch niet overal hetzelfde staat. En na 2 zou je dan moeten kijken naar de bouw van je kindje (of je naar halfvol moet). Maar hier val ik dus over, waarom staat hier niet overal hetzelfde over? Is gewoon onderzocht ook.

één maand geleden

Reactie op Spirit

Ja dit vind ik dus persoonlijk zo’n onzin advies… “voor het geval dat”. Dan ...
Daarom heet het ook "advies" doe je er iets mee prima, doe je er niks mee ook prima. Ik deel alleen wat er tegen mij gezegd werd. In onze situatie vind ik het namelijk geen slecht advies aangezien mijn zoontje alles goed en veel eet, dus dan mag die flesvoeding echt wel minder. Dan vind ik het fijn dat er advies gegeven word hoe ik het zou kunnen aanpakken. En aangezien hier de vraag gesteld word deel ik het ook. En of het dan gezien word als "onzin" of niet, voor de één werkt het wel en de ander natuurlijk niet en dan is dat ook oke.

één maand geleden

Reactie op RoBon

Daarom heet het ook "advies" doe je er iets mee prima, doe je er niks mee o ...
Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn opmerking was ook helemaal niet negatief of persoonlijk bedoeld. Ik worstel zelf alleen soms met logica vs adviezen ;)

één maand geleden

Reactie op Spirit

Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn opmerking was ook helemaal niet negati ...
Zo vatte ik het ook niet op hoor. Alleen emoties lezen kan niemand dus geeft niks!! :)

één maand geleden

Mijn dochter kreeg nog 2 flessen kv per dag. (Ochtend, avond) in de week dat zij 1 werd , was de pot op en ben ik eigenlijk direct op koemelk overgestapt. Dus nu krijgt ze in de ochtend en avond pap van gewone melk. Dit ging echt prima gelukkig! Misschien kan je gewone melk eerst mengen met kv en dan langzamerhand steeds minder kv gebruiken. Uiteindelijk moet je doen waar jij je als moeder goed bij voelt, dat is het aller belangrijkste.☺️

één maand geleden

Reactie op Romy vdw

Mijn dochter kreeg nog 2 flessen kv per dag. (Ochtend, avond) in de week da ...
En ik geef de pap nog lekker in een flesje, zo heb ik dat momentje “fles geven” nog steeds. 😜🩷

één maand geleden

Reactie op Romy vdw

En ik geef de pap nog lekker in een flesje, zo heb ik dat momentje “fles ge ...
In welke fles geef je pap? Ik heb hier wat geprobeerd met dr Brown maar dat werkte niet 🤪

één maand geleden

Reactie op Romy vdw

En ik geef de pap nog lekker in een flesje, zo heb ik dat momentje “fles ge ...
Oh man, je boort nu echt even een onverwacht emo-gevoel aan bij me. Ik had er dus totaaaal niet bij stilgestaan dat ze straks geen flesjes meer krijgt 🥺 Maar dat is natuurlijk een heel logisch gevolg… 🥺🥺🥺

één maand geleden

Reactie op marleenphhm

In welke fles geef je pap? Ik heb hier wat geprobeerd met dr Brown maar dat ...
Ook niet in zo’n speciale papfles speen? De Y uit mijn hoofd gezegd. Die wilt de mijne wel…

één maand geleden

Reactie op Niiiieeeenke

Ook niet in zo’n speciale papfles speen? De Y uit mijn hoofd gezegd. Die wi ...
Ohh ik had fase 4 speen, misschien daarom.