13 Reacties
4 maanden geleden
Kwa onderwijs zijn we hier helemaal niet meebezig, maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat we in een dorp wonen en hier niet zoveel keus is haha.
Wel laten we haar eten volgens de baby led weaning methode en willen we dit met slapen eigenlijk ook gaan introduceren en haar dus op een vloerbed gaan leggen.
4 maanden geleden
Reactie op Teddy2020
Kwa onderwijs zijn we hier helemaal niet meebezig, maar dat heeft er denk i ...
Hi, bedoelde inderdaad ook niet echt het onderwijs zelve, maar eerder de opvoeding in de praktijk zoals speelgoed of zoals je zelf aangaf een
Vloerbed. Ik wil ook graag een vloerbedje.
Met welke leeftijd denk je de vloerbed te introduceren?
4 maanden geleden
Reactie op Chamss
Hi, bedoelde inderdaad ook niet echt het onderwijs zelve, maar eerder de op ...
We krijgen in oktober de sleutel van ons nieuwe huis. Ik denk dat we daar in haar nieuwe kamertje een vloerbed gaan doen. Dan kunnen we meteen haar kamertje daar ook op inrichten. Ze slaapt op dit moment vaak nog lekker bij ons in bed, dus ik denk dat het voor nu nog niet heel veel zin heeft.
4 maanden geleden
Wij gaan qua opvoeding heel erg richting montessori. Doen met eten ook BLW, en hebben al een vloerbed staan (al slaapt hij nu weer even in een ledikantje omdat hij lastig zelf in slaap valt en telkens het bedje uit kruipt 🤣) Qua speelgoed heb ik al een oogje op een balance board en van die klimrekken, zou ie denk ik geweldig vinden!
4 maanden geleden
Wij doen maar wat qua opvoeden. We laten haar wel zelf veel ontdekken. Qua opvang wel specifiek gekozen voor Montessori, omdat ze daar de kinderen volgen, het vlakbij is en horizontale groepen heeft. Qua school wordt het straks denk ik Jenaplan of regulier. De Montessorischool hier is net gesloten, vrije school is niet helemaal mijn ding, Dalton is een stad verder.
4 maanden geleden
Montessori kwa speelgoed e.d dus niet veel speelgoed en lekker zelf aan laten klooien en kwa opvoeden zo responsief mogelijk maar wel met grenzen natuurlijk.. dus voeden op verzoek, slapen op verzoek en met hulp, emoties mogen er gewoon zijn. Als hij iets doet wat niet mag grens aangeven en vervolgens een optie geven wat hij wel mag doen, op vroege leeftijd al keuzes geven zodat hij voelt dat hij grip heeft op z’n leven en dat niet alles voor hem bepaald wordt
4 maanden geleden
Reactie op Chamss
Vindt dat laatste een hele mooie, die onthoudt ik 👌🏼
Ja die kwam ik tegen volgens mij vanuit how2talk op insta. En toen dacht ik ja hartstikke logisch. Een baby en jong kind moet alles maar ondergaan. Niks mag en alles moet 🫢 dus door ze kleine keuzes te geven hebben ze het gevoel toch in controle te zijn
4 maanden geleden
Wij doen een beetje een mixje van van alles. Heel veel gelezen en daaruit steeds oppikken wat we goed bij onszelf en onze kindjes vinden passen. Ik vind over het algemeen dat de meeste stromingen de neiging hebben een beetje door te slaan, dat een kind dan weer binnen zo'n bepaald hokje moet passen, ik vind het zelf fijner om naar onze kindjes te kijken en te kijken wat bij hen past.
We hebben zelfstandigheid en zelfredzaamheid wel redelijk hoog zitten. Zelf spelen, zelf ontdekken, zelf aangeven wat ze nodig hebben, zelf grenzen ontdekken, etc. Vloerbedje past daar ook goed in, de vrijheid om zelf hun eigen kamer te ontdekken. Onze oudste kreeg met een maand of 10 een vloerbedje, dat gaan we met de jongste ook zo ongeveer doen denk ik, dus over een paar maandjes.
We hebben allebei roots in het theater, dus het principe van "ja, en..." zit heel erg in ons bloed, en ik denk dat we dat ook heel erg meenemen in onze opvoeding. Voor mij gaat dat heel erg over het waarderen van elkaars input, ideeën en creativiteit, en je daar ook door kunnen laten verrassen. Kinderen zijn echt magisch. Natuurlijk zitten daar (zeker met kinderen) wel grenzen aan, maar met onze dreumes denk ik ook heel vaak "ja, waarom ook niet!".